12 183 läst ·
219 svar
12k läst
219 svar
Vegan, karnivor, paleo med flera - vilken diet är hälsosammast?
Sen är det ju så att för vissa så fungerar en viss kost väldigt bra. Utan att man vet precis varför. (Kanske bara råkar undvika ett specifikt ämne man reagerar på med den kosten av en slump, så man inte skulle behöva vara så strikt) Då har man en benägenhet att bli lyrisk och förespråkar att just denna kost är kanon och måste fungera lika bra för alla.G G.L. skrev:
Så det är inte fel egentligen, dvs person A mår bäst av vegankost, person B på carniavordiet. C på nått tredje, medan majoriteten på D-Ö trots allt på en blandat kost.
Själv upptäckte jag allt för sent i livet att min kropp fungerar bäst om jag hoppar frukosten samt helst undviker äta för sent på kvällen. Inte så konstigt det tagit tid när man (i min generation ivf) blivit itutad att frukosten är dagens viktigaste mål.
Intermittent fasta brukar det tydligen kallas men det känns lite för seriöst att kalla överhoppad frukost för det... Räknar inte timmar eller så, ger fan i att stoppa i mig annat än vatten o svart kaffe före lunch bara samt undviker nån kvällsmacka. Men är inte dogmatisk, om man är på hotell med frugan så går vi ju ner och käkar frukost tillsammans osv.
Det betyder inte att det fungerar för alla, vet många som har svårt att fungera alls på förmiddagen utan frukost.
Just socker är väldigt beroendeframkallande så det stämmer i stor utsträckning. Det är svårt att äta tillräckligt lite socker (som faktiskt inte behövs alls).S Stefan1972 skrev:Man behöver inga dieter, inte bli vegan eller äta på nåt speciellt sätt. Problem nr ett är att vi äter alldeles för mycket. Fokus blir på fel saker. De som menar att man går upp i vikt av socker tycker att man därför ska utesluta socker helt, det är livsfarligt. osvosv..........men det stämmer ju inte. De som går upp i vikt av socker får i sig på tok för mycket socker, De behöver inte göra annat än minska det till normala nivåer. Liksom allt annat man stoppar i munnen.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Det nyttigaste köttet är väl vilt, älg och rådjur?
Jag är intresserad både av matlagning, hälsa och testar olika dieter både för att hålla vikten och att må bra.
Bäst i test hittills för mig är 5:2, dvs bara äta 500 kcal 2 dagar i veckan och att äta som vanligt resten av dagarna. Jag mår verkligen bra av det. Sedan försöker jag att äta bara kött, fisk, grönsaker och frukt och minimera bröd, pasta, socker och andra snabba kolhydater, men det går sådär. Jag lyckas inte hålla det särskilt många dagar i rad.
Hittar det inte nu, men jag såg att japanska hälsovårdsmyndigheter poängterar hur viktigt det är med en varierad kost. De har en lista med livsmedel där jag minns att kött, fisk, skaldjur, frukt, grönsaker, sjögräs, ris, bönor, mjölkprodukter, soja bl a fanns med (tror också tofu) och att man skulle äta från minst sju av de uppräknade grupperna varje dag för att få i sig all näring man behöver. Det lät faktiskt klokt. Fast de skrev också att man inte ska dricka mer än två glas vin om dagen och det tror jag nog är för mycket. I alla fall den storlek på glas vi har här i väst (om det är perfekt hälsa/långt liv man eftersträvar).
Jag är intresserad både av matlagning, hälsa och testar olika dieter både för att hålla vikten och att må bra.
Bäst i test hittills för mig är 5:2, dvs bara äta 500 kcal 2 dagar i veckan och att äta som vanligt resten av dagarna. Jag mår verkligen bra av det. Sedan försöker jag att äta bara kött, fisk, grönsaker och frukt och minimera bröd, pasta, socker och andra snabba kolhydater, men det går sådär. Jag lyckas inte hålla det särskilt många dagar i rad.
Hittar det inte nu, men jag såg att japanska hälsovårdsmyndigheter poängterar hur viktigt det är med en varierad kost. De har en lista med livsmedel där jag minns att kött, fisk, skaldjur, frukt, grönsaker, sjögräs, ris, bönor, mjölkprodukter, soja bl a fanns med (tror också tofu) och att man skulle äta från minst sju av de uppräknade grupperna varje dag för att få i sig all näring man behöver. Det lät faktiskt klokt. Fast de skrev också att man inte ska dricka mer än två glas vin om dagen och det tror jag nog är för mycket. I alla fall den storlek på glas vi har här i väst (om det är perfekt hälsa/långt liv man eftersträvar).
Redigerat:
Stämmer nog väldigt bra i dagens samhälle.BirgitS skrev:
Undersökningar av folkgrupper som lever i samlarkulturer och enkla bondekulturer visar att barn överlever i högre grad om de har mor/farföräldrar i livet. Det är alltså viktigt att äldre generationer kan lära och avlasta de som nyligen har blivit föräldrar. Även om medellivslängden är låg i dessa kulturer så är det så att om man väl har blivit vuxen så blir man ofta över 40 år och 60 år är inte unikt. En teori om varför kvinnors klimakterium finns (till skillnad från andra djur) är att det är för att kvinnor då kan koncentrera sig på sina barnbarn i stället för att behöva ta hand om egna småbarn.
Det var på tv "Fråga doktorn" i ett program om kroppens leder där frågan var varför vi får sämre rörelseförmåga med tiden.
Svaret blev att människan från början inte var gjord för att leva längre än runt 30-35 år.
Fast då var nog livet mycket hårdare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
Spannmålsprodukter som bröd och pasta är viktiga källor för B-vitaminer har jag för mig.Marlen Eskilsson skrev:
Låter ungefär som den gamla kostcirkeln från 1965, men numera uppdaterad för grönare mat och med nytt namn, matcirkeln:Marlen Eskilsson skrev:
Hittar det inte nu, men jag såg att japanska hälsovårdsmyndigheter poängterar hur viktigt det är med en varierad kost. De har en lista med livsmedel där jag minns att kött, fisk, skaldjur, frukt, grönsaker, sjögräs, ris, bönor, mjölkprodukter, soja bl a fanns med (tror också tofu) och att man skulle äta från minst sju av de uppräknade grupperna varje dag för att få i sig all näring man behöver. Det lät faktiskt klokt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kostcirkel
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/matcirkeln
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
Lite om medellivslängd:Isakare skrev:
https://www.svd.se/a/f1dca230-e1ab-42c0-84f3-70fc60f7784f/hur-lange-levde-man-pa-medeltidenAv undersökningar av skelett som påträffades vid utgrävningen av begravningsplatsen på Helgeandsholmen i Stockholm framgår att medellivslängden för vuxna män under senmedeltiden låg på omkring 45 år, för kvinnor på 42. Om vi även räknar med de döda barnen i statistiken sjunker de manliga stockholmarnas medellivslängd till 34 år, de kvinnligas till 29.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vi-lamnade-apstadiet-runt-1850
Där är det alltså inräknat barn.
Jag tycker som så här. Ät det som funkar för dig och få dig att må bra. Är det mycket kött eller fisk eller vegetariskt eller vegansk det kvittar mår du bra av det ät det då. Sen finns det ju bättre eller sämre mat men verkar även vara väldigt olika mellan individer vad som funkar. Sen är ju riktig skräpmat inget att rekommendera.Det jag är lite allergisk emot är när man lägger sig i vad andra äter och ska förespråka massa olika saker. Och även att små barn ska följa någon special kost. Menar att dem bör äta en blandad kost tills dem är gammal nog att bestämma själva för tillexempel vegetariskt. Men detta är som sagt vad jag tycker . Har ingen källa eller något vetenskapligt underlag utan enbart delar med mig om min syn på detta . Olika livsstilar och olika jobb tex avgör mycket vad just du behöver
Att kor får stora mängder med kraftfoder stämmer inte alltid, en del gårdar är väldigt duktiga på att få bra kvalitet på sitt vallfoder och behöver inte så mycket kraftfoder till sina kor, medans andra inte har samma förutsättningar att få fram mycket och bra ensilage och använder därför mer kraftfoder... Detta gäller då mjölkproduktion.BirgitS skrev:
Går vi sen över till köttuppfödning så finns det gårdar som bara ger dom ensilage, ev med ett litet tillskott på mineraler.
Sen skriver du att kraftfoder är t.ex. spannmål, raps, soja, vassle, alltså sånt som människor kan äta, mycket som ges till djur är sådant som håller för låg kvalitet för att går till livsmedel, och blir därför djurfoder.
Sen får du gärna berätta mer om att vallgrödan inte används utan bara plöjs ner, varför skulle man vilja göra det? Inget som jag hört talas om i alla fall, så jag har svårt att se att et är särskilt vanligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
Det finns förstås olika sorters gårdar men frågan är varifrån den största mängden mejerivaror och kött i svenska butiker kommer.Zixten skrev:
Att kor får stora mängder med kraftfoder stämmer inte alltid, en del gårdar är väldigt duktiga på att få bra kvalitet på sitt vallfoder och behöver inte så mycket kraftfoder till sina kor, medans andra inte har samma förutsättningar att få fram mycket och bra ensilage och använder därför mer kraftfoder... Detta gäller då mjölkproduktion.
Visst, men om det stämmer som det skrevs tidigare att 80 % av Brasiliens sojaproduktionen går till djurfoder så är det inte fråga om några mindre delar som har blivit för dålig kvalitet pga. dåligt väder eller insektsangrepp.Zixten skrev:
Okej, det är nog något som jag hört eller läst någonstans bara.Zixten skrev:
Nej, det här har du fått om bakfoten. Prova att läs den där boken jag tipsade om istället för illustrerad vetenskap.BirgitS skrev:
Nu får ju kor stora mängder kraftfoder och det är t.ex. spannmål, raps, soja, vassle, alltså sånt som människor kan äta. Det är inte Bullerby-kor som lever på gräs året runt.
Det är väl inte direkt ovanligt att vallgrödan inte används utan plöjs ner, som jag har förstått det.
Metangas är en mycket stark växthusgas jämfört med koldioxid. Även om metanet bryts ner med tiden (halveringstid 10-12 år) till koldioxid så påverkar det klimatet under tiden. Nu håller man väl på och tar fram metoder för att minska kors utsläpp av metan så visst anses det påverka klimatet, det är alltså bättre att korna släpper ifrån sig koldioxid än metan. Andelen metan i atmosfären har ökat 2-3 gånger sen industrialismens intåg och 60 % av allt metan i atmosfären kommer från mänsklig aktivitet, främst jordbruket.
[länk]
[länk]
Ju större efterfrågan på nötkött desto fler kor och därmed desto mer metangas i atmosfären.
Det som huvudsakligen blir till djurfoder är huvudsakligen de kvalitéer av spannmål/baljväxter etc som inte kan användas som människoföda. Alltså när kornet/ärtan/rapsfröet inte kan användas för avsett ändamål som människomat. Skulle man t.ex. försöka göra mjöl av dåligt vuxet vete, så skulle det sakna bakegenskaper (för lite gluten) t.ex. Maltkorn som utvecklats ordentligt går inte att mälta m.m.
Vassle ges inte till vuxna kor, det kan dock vara en ingrediens i mjölkersättning till kalvar. Sojainnehållet i kraftfoder till kor har i Sverige minskat till att tangera noll, och i den mån det används, så kommer det från EU numera.
Alltmer så har svenska mjölkbönder där klimatet tillåter det, låtit majs ingå i växtföljden. I Sverige så hinner egentligen inte majs bilda färdiga användbara majskolvar, men istället så hackar man majsen grön, och gör ensilage av den. Majs har goda egenskaper vad avser att hålla odlingsjorden i trim, så att få in en gröda till i växtföljden, gör att man totalt får större skördar och kan undvika trädesgrödor.
Och det finns kor som lever på gräs året om. Många kor, kanske de flesta, som är uppfödda för köttändamål gör det. Naturligtvis betar de inte året om, de äter ensilage från de där vallarna som alltså inte plöjs ner.
Vassle, raps, soja och melass används däremot rikligt vid uppfödning av kyckling och gris, Där har man inte hunnit komma ifrån "sojaberoendet" lika bra som vad avser nöt.
Vallgrödor plöjs inte ner, de skördas! Det är värdefullt foder som det handlas med på marknaden. Var komer den uppgiften ifrån?
En vall inom mjölkproduktion ligger oftast 3-4 år, medan vallar för diko, häst eller får kan ligga orörda upp till 5-7- år.
Vallar gödslas och vårdas på olika sätt. Det är dyrt och besvärligt att anlägga en vall som ska fungera och kunna ge 2-4 skördar per år, det är inget som man bara plöjer ner.
Och det behövs vallodling i växtföljden för att det ska fungera bra att odla t.ex. spannmål, sockerbetor eller baljväxter senare på den platsen.
Det är vissa trädor, med ettåriga växter som man plöjer ner. Man odlar alltså växter som är bra på att bekämpa växtsjukdomar eller vissa oönskade nematoder, för att hålla odlingsjorden frisk. Ibland odlas de som mellangrödor, alltså man skördar något relativt tidigt på säsongen, och sår omedelbart den där grödan som kan ge nytta för jordhälsan, för att sedan plöja ner den.
Om du inte hinner/kan läsa boken "Kornas planet", så kanske den här artikeln som berör ny forskning
runt kor och metan som gjorts av SLU på uppdrag av WWF kan läsas istället?!
https://www.lrf.se/nyheter/slu-forskaren-svenska-kor-slapper-ut-lika-lite-metan-som-pa-1800-talet/
Hur som helst, det är inte kor (eller andra stora idisslare eller grovtarmsjäsare) som är ett hot för klimatet.
Det är av mänskliga aktiviteter som i vissa fall skulle kunna stoppas om folk bara brydde sig som stora utsläpp av metan kommer ut i atmosfären helt i onödan:
Ett stort antal och många tusentals mil med läckande pipelines för (natur-)gas.
Gaskällor som står så att säga öppna och bara släpper ut naturgas.
https://sverigesradio.se/artikel/har-kan-du-lasa-programmet--51
Det är inte i Sverige som den där sojan från Brasilien används. USA använder en hel del, och dessutom använder Brasilien en hel del själva, stora köttexportörer som de är.BirgitS skrev:
Det finns förstås olika sorters gårdar men frågan är varifrån den största mängden mejerivaror och kött i svenska butiker kommer.
Visst, men om det stämmer som det skrevs tidigare att 80 % av Brasiliens sojaproduktionen går till djurfoder så är det inte fråga om några mindre delar som har blivit för dålig kvalitet pga. dåligt väder eller insektsangrepp.
Okej, det är nog något som jag hört eller läst någonstans bara.
Vi har för länge sedan valt att avstå "den där sojan från Brasilien". Vi påbörjade den resan under 1990-talet redan, för att nu i stort sett helt vara fria från soja från just Brasilien.
Jag vill åter igen påpeka: mycket av det som står om Jordbruk på nätet eller i allmän media, är sådant som främst berör förhållandena i USA.
Senast jag kollade, så befann jag mig i Sverige...
Ni som håller på med en massa olika dieter och hälsokost hit och dit.
Vad kan man dricka till maten istället för bara vatten (jag räknar vatten med citronskiva eller vad det må vara som vatten) om man vill hålla sig till en hälsosammare diet?
Vad kan man dricka till maten istället för bara vatten (jag räknar vatten med citronskiva eller vad det må vara som vatten) om man vill hålla sig till en hälsosammare diet?
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag unnar mig ett glas rött vin då och då som omväxling till vatten (och kaffe).
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag dricker rätt mycket alkoholfri öl numera som jag personligen tycker blivit riktigt god. Mindre kalorier och man slipper fundera på om man ska köra bil eller inte.
Har snart druckit upp något hundratal flaskor Mariestads Sommarbrygd som jag köpte för 3 kr flaskan på Matsmart. Var en chansning, men den har stått mörkt och svalt och smakar riktigt bra fortfarande efter 1 år efter utgångsdatum, t o m humlen har hållit sig väldigt bra, vilket jag inte trodde. Hittills den godast alkoholfria jag druckit och bland de godare ölen öht i min smak.
Edit: Just den sorten verkar inte finns längre, vilket är tragiskt, men min poäng var att en 33:a alkoholfri öl av bra kvalitet idag är en både god och relativt hälsosam dryck till maten. Ljusår från den mesta lättöl eller folköl jag provade förr, som jag fick tvinga i mig.
Har snart druckit upp något hundratal flaskor Mariestads Sommarbrygd som jag köpte för 3 kr flaskan på Matsmart. Var en chansning, men den har stått mörkt och svalt och smakar riktigt bra fortfarande efter 1 år efter utgångsdatum, t o m humlen har hållit sig väldigt bra, vilket jag inte trodde. Hittills den godast alkoholfria jag druckit och bland de godare ölen öht i min smak.
Edit: Just den sorten verkar inte finns längre, vilket är tragiskt, men min poäng var att en 33:a alkoholfri öl av bra kvalitet idag är en både god och relativt hälsosam dryck till maten. Ljusår från den mesta lättöl eller folköl jag provade förr, som jag fick tvinga i mig.
Redigerat: