P
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tack! Den ska jag testa.
Det går bra att ersätta med 50% röda linser och 50% belugalinser också. Blandningen gör att det blir olika texturer och inte bara grötigt. Sen I princip samma recept som du har med vanlig köttfärssås.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
N
Här är en liten del av vad läkartidningen skriver om vegansk kost.
Svensk text, tabell över näringsrekommendationer, hälsofördelar med vegetarisk kost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom skriver också att man måste vara noga med att se till så man får i sig tillräckligt med B12,järn,D vitamin samt några andra ämnen som kan vara lätt att få brist på om man äter veganskt.

Här är en länk till hela artikeln om någon vill läsa.
https://lakartidningen.se/klinik-oc...4/03/vegetarisk-mat-ar-bra-aven-for-sma-barn/

N Niq skrev:
Men framförallt borde vi ifrågasätta mer vad vi äter och hur det påverkar kroppen och hur framställningen av det påverkar miljön.
Då borde du läsa på mer om ayurveda.

BirgitS
N Niq skrev:
Här är en liten del av vad läkartidningen skriver om vegansk kost.
De skriver faktiskt om vegetarisk mat.

• Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
[länk]

Det här är det järn som kommer med animalier.
Frågan är väl snarast hur de växtätande djuren, som vi äter, får i sig järn i tillräcklig mängd. Varför kan inte vi människor få i oss järn på samma sätt?

N
BirgitS BirgitS skrev:
De skriver faktiskt om vegetarisk mat.
Dom skriver om både vegetarisk och vegansk mat samt några varianter på vegetarian mat

BirgitS
N Niq skrev:
Dom skriver om både vegetarisk och vegansk mat samt några varianter på vegetarian mat
Tack, läste artikeln bättre nu. Det som slår mig är hur mycket som det står om berikade produkter och tillskott. För mig så innebär det ju att människan inte är gjord för vegetarisk/vegansk mat. Mänskligheten hade inte överlevt alla årtusenden utan tillgång på animalier.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Ja, det ställer höga krav på föräldrar som vill experimentera med sina barns kost på det viset.

Vissa saker, som D-vitamin är svårt för alla i vårt mörka land. Därför är exempelvis mjölkprodukter D-vitaminberikade i Sverige. Väljer man bort sådant tar man på sig ett stort ansvar att få i sina barn tillräckligt bra mat ändå.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det ställer höga krav på föräldrar som vill experimentera med sina barns kost på det viset.

Vissa saker, som D-vitamin är svårt för alla i vårt mörka land. Därför är exempelvis mjölkprodukter D-vitaminberikade i Sverige. Väljer man bort sådant tar man på sig ett stort ansvar att få i sina barn tillräckligt bra mat ändå.
Inte mer än normalt och BVC hjälper till med det i dagsläget också.

Det finns dessvärre motsatta problem med föräldrar som inte har råd med grönsaker och frukt och ger ultraprocessat och McDonalds till sina barn vilket jag skulle säga är värre...

• Gilla
Anders.o93
  • Laddar…
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Sätter man sig in i hur man gör det är det inte exprimenterande. Men att utfodra barn hälsosamt är alltid ett stort ansvar.
D vitamin bör man alltid ge extra av.
Även havredrycken har D vitamin tillsatt iaf dom vi brukar köpa.

Ena dottern har en klasskamrat som blivit konstaterad att hon lider av undernäring. Dom är inte veganer men dom låter sitt barn äta bara det hon vill och har gjort så nästan hela hennes liv.
Men föräldrarna accepterar inte att hon är undernärd för hon äter ju.

• Gilla
Anders.o93
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag är själv av den åsikten att det går åt alldeles för mycket resurser för att hålla den nivå på produktion av animaliska produkter som vi gör idag.
Så här säger den som inget vet om köttproduktion i allmänhet.
I Sverige äter våra idisslare sådant som inte vi kan äta. Deras mat tillför inget fossilt kol och driver därmed inte någon klimatförändring så länge de inte ökar i antal.
Om man väljer att köpa svenskt naturbeteskött så får man kött som vuxit upp på sådant vi inte kan äta, i bästa djurvälmåga som dessutom är en helt avgörande faktor i mycket av den hotade biologiska mångfalden i Sverige.

Gris och höns/kyckling äter i mycket högre omfattning sådant som vi skulle kunna äta själva direkt. Deras liv i den mest rationella produktionen är inget som ser så kul ut. Men särskilt resursförbrukande är det inte. Över huvud taget har matproduktionen aldrig varit så resurseffektiv som idag.

Fisk är heller inte något man ska äta för mycket av då mycket fiskodling är beroende av "skräpfisk" som dammsugs upp ur havet. Detta är en katastrof för fiskbestånden.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Tack, läste artikeln bättre nu. Det som slår mig är hur mycket som det står om berikade produkter och tillskott. För mig så innebär det ju att människan inte är gjord för vegetarisk/vegansk mat. Mänskligheten hade inte överlevt alla årtusenden utan tillgång på animalier.
Nej det är helt klart att mänskligheten inte skulle överlevt utan att jaga och äta djur och andra animaliska produkter. Särskilt inte i kalla klimat där odlingssäsongerna är korta.
Idag har vi utvecklats så långt att vi kan välja om vi vill.
Min tro är att människan är gjord för att överleva på det mesta men att den mår bättre av att äta mer växtbaserat.

BirgitS
ylven ylven skrev:
I Sverige äter våra idisslare sådant som inte vi kan äta. Deras mat tillför inget fossilt kol och driver därmed inte någon klimatförändring så länge de inte ökar i antal.
Nåja, korna släpper väl ut en hel del metangas. Sen så skulle det ju gå att odla sånt vi kan äta på de marker som nu används för att ge korna mat.

Ska man basera sin åsikt på vad som är "naturligt" så borde vi väl inte bo i Sverige alls? Extremt onaturligt då vi inte kan överleva i det här klimatet utan "tillsatser" i form av kläder och hus med värmesystem.

Jag tycker väl snarare att vad som kännetecknar människor är att vi kan överleva under omständigheter som inte är naturliga, vi använder vår intellektuella förmåga för att ändra förutsättningar så att vi kan både överleva och må bra under förutsättningar långt utanför våra grundläggande biologiska möjligheter.

På samma sätt tycker jag inte man kan räkna bort en viss typ av kost bara för att den kräver tillskott och/eller mer medvetet planerande av vad man äter, det är den typen av intellektuellt arbete som tagit mänskligheten ditt den är idag.

Själv så äter jag blandad kost, men önskar att jag hade ätit mer vegetariskt/veganskt, men det är svårt för att det kräver mental ansträngning,;läsa och följa recept istället för att slänga ihop något av vad som råkar finnas hemma baserat på känsla av vad som funkar uppbyggt på decennier av erfarenhet av "vanlig svensk mat"

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
N
ylven ylven skrev:
Så här säger den som inget vet om köttproduktion i allmänhet.
Om man väljer att köpa svenskt naturbeteskött så får man kött som vuxit upp på sådant vi inte kan äta, i bästa djurvälmåga som dessutom är en helt avgörande faktor i mycket av den hotade biologiska mångfalden i Sverige.

Gris och höns/kyckling äter i mycket högre omfattning sådant som vi skulle kunna äta själva direkt. Deras liv i den mest rationella produktionen är inget som ser så kul ut. Men särskilt resursförbrukande är det inte. Över huvud taget har matproduktionen aldrig varit så resurseffektiv som idag.

Fisk är heller inte något man ska äta för mycket av då mycket fiskodling är beroende av "skräpfisk" som dammsugs upp ur havet. Detta är en katastrof för fiskbestånden.
Det kan hända du har rätt. Så här skriver wwf om saken.
Skärmdump av WWF-artikel om köttkonsumtionens miljöpåverkan, hållbarhet, och vegetariskt protein.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.wwf.se/varfor-vego/Länk till hela sidan

Dom är en djurrättsorganisation så jag kan tänka mig att informationen är vinklad.

• Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.