12 183 läst ·
219 svar
12k läst
219 svar
Vegan, karnivor, paleo med flera - vilken diet är hälsosammast?
En vegetarian ryggade baklänges när jag tog fram lättmjölk som vederbörande ville ha i te.
"Det där är livsfarligt"
Jag är skeptisk, druckit lättmjölk så länge jag kan minnas, typ 50 år, ca 1 liter per dag. En läkarundersökning nyligen när jag fyllde 60 sa att alla värden var bra, väldigt bra för min ålder. Nu kanske lättmjölsdrickande inte syns på några värden, men jag har inte dött än, så det var inte livsfarligt iaf.
"Det där är livsfarligt"
Jag är skeptisk, druckit lättmjölk så länge jag kan minnas, typ 50 år, ca 1 liter per dag. En läkarundersökning nyligen när jag fyllde 60 sa att alla värden var bra, väldigt bra för min ålder. Nu kanske lättmjölsdrickande inte syns på några värden, men jag har inte dött än, så det var inte livsfarligt iaf.
Kortfattat. Sojabönor sydamerika. Att det har mindre påverkan totalt med skövling och gifter vettifan du. Och fördrivning av människor.J JohanLun skrev:Fast att kött -i medeltal- har större CO2 påverkan än tex potatis eller annan växtbaserad mat tror jag inte är whataboutism eller kontroversiellt... Att djurens lidande -i normalfallet- är mindre om man äter potatis än om man äter kött och fågel är väl också rätt omtvistbart? Självklart kan man säkert hitta undantag, där potatisen gått fyra varv runt klotet med flyg.
Men i normalfallet tror jag de flesta kan vara överens om att det förhåller sig så att veg har mindre påverkan än kött på CO2.
Självklart ska man läsa på, men tyvärr har man inte alltid tid, möjlighet, ork att göra detta. Därav att jag känner att jag kan våga riskera att nån gång var 10e år få en linjepotatis som likt sin kusin linjeakvaviten rest jorden runt...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det finns absolut en whataboutism! Den är också ganska lätt att bli en del av eftersom många etiska ställningstaganden görs med hjärtat, inte hjärnan. Jag skulle snarare formulera det som ett utpekande av västerländsk veganism som ohållbar för mer än en liten procent människor (som ofta gör en stor sak av sina val).J JohanLun skrev:
Det finns inget skäl att acceptera bilden att det är bättre att inte äta kött om man inte värdesätter asketism i sig eller delar uppfattningen att det är fel att döda djur.
Att få veganer (i synnerhet de som köper eco) att förstå att de är beroende av animalieproduktionen är rimlig folkbildning. Likaså att lära folk som tror på ekologisk odling att vi med bara sådan skulle klara av att föda halva jordens befolkning.
Miljarder människor skulle alltså behöva dö. Miljarder.
Söker man istället sin etiska vägledning med hjärnan hittar man goda naturvetenskapliga framsteg: dvärgvete, konstgödsel, GMO. Och mänskliga föredömen som Norman Borlaug.
Det innebär inte att man behöver tycka att allt med köttindustrin är bra, bara att värden är fan så mycket mer komplicerad än: baljväxter bra; döda djur dåligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Norman Borlaug
Som jag skrev är jag pragmatisk, försöker köpa det jag tror är bra och med ett ursprung jag tror på.Rkarlsson skrev:
Dock lusläser jag inte innehållsförteckningen. Men enl wikipedia verkar det vara brasiliens nötkött alt produktion av sojabönor för djuruppfödning som är värst. Även om man köper svenskt kött är risken stor att det driver upp priset / skapar underskott på kött vilket i sin tur gör att kött troligen importeras från andra länder, tex brasilien.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sojaböna
Miljöfrågor[redigera | redigera wikitext]
Trots Amazonas "sojamoratorium" fortsätter sojaproduktionen att spela en betydande roll i avskogningen när dess indirekta effekter beaktas, eftersom mark som används för att odla soja fortsätter att öka. Denna mark kommer antingen från betesmarker (som alltmer ersätter skogsområden), eller områden utanför Amazonas som inte omfattas av moratoriet, såsom Cerrado-regionen. Ungefär en femtedel av avskogningen kan hänföras till ökad markanvändning för att producera oljeväxter, främst för soja och palmolja, medan expansionen av nötköttsproduktionen står för 41 %. Den främsta drivkraften bakom avskogningen är den globala efterfrågan på nötkött, som i sin tur kräver enorma landområden för att odla fodergrödor för boskap.[23] Omkring 80 % av den globala sojaskörden används för att utfodra boskap.[24]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
majoriteten av all sojabönor som odlas i Sydamerika äts inte av vegetarianer och veganer, den äts av djur i form av djurfoder. Särskilt nötkreatur och kyckling.Rkarlsson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Både USA och Brasilien exporterar enorma mängder sojabönor till Kina, så egentligen kanske du har bönor som transporterats över hela jorden flera gånger om innan de hamnade i din frys. Jag tror t o m att det är USA:s största exportvara till Kina.BirgitS skrev:
Brasilien var värst ja.J JohanLun skrev:Som jag skrev är jag pragmatisk, försöker köpa det jag tror är bra och med ett ursprung jag tror på.
Dock lusläser jag inte innehållsförteckningen. Men enl wikipedia verkar det vara brasiliens nötkött alt produktion av sojabönor för djuruppfödning som är värst. Även om man köper svenskt kött är risken stor att det driver upp priset / skapar underskott på kött vilket i sin tur gör att kött troligen importeras från andra länder, tex brasilien.
[länk]
Vi har inget direkt underskott av kött här. Folk är extremt snåla och köper importerat bara. Även om det danska giftet ligger 20 kr lägre så vägrar jag faktiskt ta det. Och står det Brasilien så blir det verkligen inte. Vi har tur här och har väldigt lokala producenter och saluhall på det.
Hur mycket av sydamerikas går raka vägen till svenska djuren då?T Tennis-star skrev:
De jag käkar av har egna foderodlingar. Verkar som de sköter sig ganska vettigt.
Jag tycker det finns all anledning att ifrågasätta hur nyttigt det är att äta kött i dom mängder som det görs. Who har klassat processat kött som en klass 1 cancerogen. Det är i samma klass som tobak.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns absolut en whataboutism! Den är också ganska lätt att bli en del av eftersom många etiska ställningstaganden görs med hjärtat, inte hjärnan. Jag skulle snarare formulera det som ett utpekande av västerländsk veganism som ohållbar för mer än en liten procent människor (som ofta gör en stor sak av sina val).
Det finns inget skäl att acceptera bilden att det är bättre att inte äta kött om man inte värdesätter asketism i sig eller delar uppfattningen att det är fel att döda djur.
Att få veganer (i synnerhet de som köper eco) att förstå att de är beroende av animalieproduktionen är rimlig folkbildning. Likaså att lära folk som tror på ekologisk odling att vi med bara sådan skulle klara av att föda halva jordens befolkning.
Miljarder människor skulle alltså behöva dö. Miljarder.
Söker man istället sin etiska vägledning med hjärnan hittar man goda naturvetenskapliga framsteg: dvärgvete, konstgödsel, GMO. Och mänskliga föredömen som Norman Borlaug.
Det innebär inte att man behöver tycka att allt med köttindustrin är bra, bara att värden är fan så mycket mer komplicerad än: baljväxter bra; döda djur dåligt.
[bild]
Norman Borlaug
Jag är inte helt vegan men skulle gärna vilja veta varför människan skulle vara beroende av animalieproduktionen? Jag förstår när det gäller tillgång till naturgödsel.
Här är vad som skrivs om den gröna revolutionen som Norman Borlaug var starkt drivande för på Wikipedia
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du utveckla "bättre miljö"?N Niq skrev:Vegan är inte billigare men behöver inte vara dyrare heller. När man väl börjar gå över till vegan så märker man hastigt hur lite man saknar animaliska produkter. Det är dock besvärligare särskilt innan man lärt sig tänka hur man lever veganskt.
Jag är inte själv helt vegan och tycker var och en får bestämma själv. Men om man ser på produktionen av kött, mjölk och andra animaliska produkter så inser man snabbt att det inte är något som kommer att kunna fortsätta på det viset som det görs idag om vi vill ha en bättre miljö.
Tror du att det långsiktigt går att odla t.ex. spannmål med endast konstgödsel?
Vill du ha en minskad population av insekter (som pollinerar)?
Människan har vare sig en extremt lång tarm, eller är en idisslare, så det där har du nog fått om bakfoten.N Niq skrev:Nja människan är gjord för att kunna äta både kött och växter men ser man på människans tarmsystem så inser man att det är mera utformat för att äta växtbaserad mat.
Dom ämnen du nämner är visserligen lätt att få brist på. Lättaste sättet att motverka det är att äta tillskott men det går också att få det genom växtbaserad mat.
De flesta som återgår till att äta animaliskt gör det därför att de helt enkelt efter en tid "slutar mår bra" av en vegansk diet.N Niq skrev:Jag är själv av den åsikten att det går åt alldeles för mycket resurser för att hålla den nivå på produktion av animaliska produkter som vi gör idag. Idag är det väldigt enkelt att byta ut stora delar av det kött vi äter till växtbaserad mat. Så jag ser ingen anledning att inte göra det. Vill man fortsätta äta kött så gör man det men är man inte villig att minska på mängden så bidrar man tyvärr till en sämre miljö.
Varför har dina vänner återgått till att äta animaliska produkter?
Kvinnor i fertil ålder brukar få problem med järnbrist, och tillskott tas inte upp av kroppen tillräckligt väl. Det järn som finns i järnrika vegetabiliska livsmedel, tas inte heller upp speciellt bra av kroppen.
Evolutionärt så är vår art anpassad till att äta en blandad kost med vegetabilier och animalier.
Det verkar ju också lite märkligt, att istället för att äta en allsidig kost vara tvungen att köpa diverse tabletter/produkter med tillskott, när man istället enkelt kan äta en blandad kost och slippa köpa piller.
Där har du fel!N Niq skrev:
Vare vitamin B12 eller järn går att få i tillräcklig mängd långsiktigt.
Det är alltså skillnad på tillgängligheten i människokroppen av olika näringsämnen beroende på var de kommer ifrån.