12 183 läst ·
219 svar
12k läst
219 svar
Vegan, karnivor, paleo med flera - vilken diet är hälsosammast?
Med bättre miljö menar jag att vi försöker förorena så lite som möjligt så att vi inte förstör den planet vi lever på.S skogaliten skrev:
Jag är inte tillräckligt kunnig inom odling för att svara på den frågan. Men om jag har förstått det rätt så används det råmaterial till konstgödsel som det inte finns hur mycket som helst av? Hur länge det räcker om det stämmer vet jag inte heller. Så om det stämmer så blir svaret nej det går inte att använda konstgödsel hur länge som helst iaf inte som det framställs som idag.
Varför skulle jag vilja ha en mindre population av insekter. Bromsar och myggor skulle jag väl iofs klara mig utan men det finns troligen ett behov av dom också.
Har du några seriösa källor på att arten människa inte skulle vara gjord för att äta kött?FlugfiskarniJämtland skrev:
Inte är gjord för det är fullständigt fel uttryck. Jag har ätit veganskt i 4 år och lider inte av brist på något.
Varken djur eller växter kan producera B12. B12 kommer från bakterier som lagras i djurens tarmsystem/vävnad som människan sen äter.
Människan är snarare gjord att inte äta djur. Jag skulle gärna se en människa döda exempelvis en älg med bara händerna eller tänderna…
Är du medveten om att våra förfäder/tidigare arter av människa har ägnat sig åt redskapstillverkning i mer än en miljon år, och att kunskapen om att använda eld, "uppfanns" av en tidigare art än vår, Homo Erectus för kanske 800.000 år sedan?
Nej, människans tänder är definitivt inte lika vare sig en häst, ko eller älgs. De är inte alls anpassade till att äta fiberrika växter - alltså inte likt en herbivor.FlugfiskarniJämtland skrev:
Fysiskt så tuggar människan som en herbivor, mjölkprodukter är inflammatoriska för tarmarna, kött är bidragande till cancer och krymper blodkärlen. Känns inte kompatibelt. Bara själva grejen att människan ska dricka det som var menat till en kalv är ganska absurt..
Men vad vet jag, jag är inte forskare.. men jag vet att vi inte är bebiskossor, inte jag iallafall.
Om något tamdjur finns som är lämpligt att jämföra tandgarnityret med, så är det i så fall Gris.
Var har du fått ifrån att "kött krymper blodkärlen"?
Varför är det absurt att dricka mjölk? Vi är däggdjur, vi alla behöver mjölk för att klara oss. Och varför skulle mjölk vara "inflammatoriskt för tarmarna", de flesta västeuropéer har en anpassning till att bryta ner laktos även i vuxen ålder? Vem påstår detta?
Varifrån kommer järnet som du får i dig när du äter animaliska produkter?S skogaliten skrev:De flesta som återgår till att äta animaliskt gör det därför att de helt enkelt efter en tid "slutar mår bra" av en vegansk diet.
Kvinnor i fertil ålder brukar få problem med järnbrist, och tillskott tas inte upp av kroppen tillräckligt väl. Det järn som finns i järnrika vegetabiliska livsmedel, tas inte heller upp speciellt bra av kroppen.
Evolutionärt så är vår art anpassad till att äta en blandad kost med vegetabilier och animalier.
Det verkar ju också lite märkligt, att istället för att äta en allsidig kost vara tvungen att köpa diverse tabletter/produkter med tillskott, när man istället enkelt kan äta en blandad kost och slippa köpa piller.
Vad jag förstår så skapas problemet kring insekter / bin av monokulturer och insektsmedel/gift.
Insektsgifter är något som vi med eller utan veganer eller köttproduktion troligen kan vara utan.
Monokulturer är väl inget som ökar med vegetarisk kost. Köttindustrin kräver MER odlad mark för att framställa samma mängd kött.
Själv förespråkar jag inte vegansk kost. Jag tror vi kan äta kött, men i mängd mer begränsad så att vi inte behöver överutnyttja naturen samt att produktionen inte blir lika storskalig.
Jag själv äter ju kött ofta flera gånger i veckan, min dotter gör det inte - där är det isåfall större oro för att inte få i sig vissa ämnen. För egen del är jag inte ett dugg oroad.
Insektsgifter är något som vi med eller utan veganer eller köttproduktion troligen kan vara utan.
Monokulturer är väl inget som ökar med vegetarisk kost. Köttindustrin kräver MER odlad mark för att framställa samma mängd kött.
Själv förespråkar jag inte vegansk kost. Jag tror vi kan äta kött, men i mängd mer begränsad så att vi inte behöver överutnyttja naturen samt att produktionen inte blir lika storskalig.
Jag själv äter ju kött ofta flera gånger i veckan, min dotter gör det inte - där är det isåfall större oro för att inte få i sig vissa ämnen. För egen del är jag inte ett dugg oroad.
Underskottet är ju inte lokalt i din livsmedelsbutik. Saluhallen på Östermalm har säkert inte underskott på kött heller. Problemet är ju att Sverige måste importera kött om man ser på hela Sverige. Och att tyvärr även köttindustrin i Sverige långt ifrån alltid är bra. Även om just du köper bra kött så köper någon annan dåligt kött. Lösningen är nog att globalt minska köttproduktionen.Rkarlsson skrev:
Vilka resurser, och vilka animalier tänker du på? Ren eller industriellt uppfödd kyckling tar väldigt olika resurser i anspråk t.ex.N Niq skrev:Det är möjligt jag har. Jag vet också att det kräver mer planering och att läsa på mera vad som finns i det man äter.
Men jag är ingen fanatisk vegan som tycker alla bara borde äta växtbaserat det är upp till var och en. Jag har också läst om nackdelarna med vegansk kost men har faktiskt inte hört om någon som blivit direkt dålig av det. För egen del har jag kommit fram till att fördelarna överväger mycket och att jag faktiskt inte saknar kött speciellt mycket. Jag är ändå inte helt vegan själv men har minskat min konsumtion av animaliska produkter väldigt mycket.
Däremot tycker jag att pga hur mycket resurser det går åt till att framställa div animaliska produkter och hur lätt det är idag att byta till växtbaserade goda maträtter så borde dom som bryr sig om vår planet bidra med att minska på konsumtionen av animaliska produkter.
Det behöver inte betyda att man blir vegan eller vegetarian.
Det finns massor med "goda maträtter" som inte är speciellt bra, långsiktigt ur näringssynpunkt.
Jag har närstående som av sjukvården ålagts att börja äta blandad kost, eftersom blodprover visat allvarliga brister.
Problemet är väl att många i världen just tvingas äta på ett helt annat sätt än vad vi kan välja på i Sverige. Världens produktion räcker inte långsiktigt att alla ska äta så mycket kött tror jag. Då är det positivt om alla kan dra ner lite på det. Det betyder inte att alla behöver eller måste bli veganer...Nötegårdsgubben skrev:
Att kött har större utsläpp av CO2 är knappast kontroversiellt vad jag förstår.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns inget skäl att acceptera bilden att det är bättre att inte äta kött om man inte värdesätter asketism i sig eller delar uppfattningen att det är fel att döda djur.
Det innebär inte att man behöver tycka att allt med köttindustrin är bra, bara att värden är fan så mycket mer komplicerad än: baljväxter bra; döda djur dåligt.
Att köttindustrin skapar lidande såsom den i många fall bedrivs tror jag heller inte är emotsagt av så många.
Man kan förstås välja att tro att CO2 och klimatet är en bluff. Man kan också tro att djur inte har känslor.
Tror man dock på klimatproblemen och om man tror djur kan känna smärta så tänker jag att det borde vara bra att minska på köttproduktionen.
Jag ser iallafall inte att man ska fördöma de som själva tar beslutet att göra det. Eller av smakskäl väljer att inte äta kött. Eller för all del av religiösa skäl.
Är det ändå inte i ganska få "blå zoner" som människorna är veganer. Det är väl även ganska få vegetarianer. Jag har sett några av filmerna.N Niq skrev:Jag menar att man kommer att må bättre som vegan.
Jag ska inte dra den här tråden ot så mycket. Men just mjölkprodukter är inte speciellt hälsossamt. Samt att fisk idag innehåller väldigt mycket gifter. Filmerna är visserligen väldigt inriktade på Usa men dom innehåller en hel del ändå som får en att fundera på hur vi lever.
Att man mår bättre när man byter till vegansk kost, tror jag inte beror på att det just är veganskt. Närapå ALLA som någon gång byter kost, vittnar om hur mycket bättre de mår. Jag har även själv tillfälligt provat LCHF. Jag gick ner i vikt, fick mer energi, kände mig piggare, bättre matsmältning, etc etc.
Har även provat att äta vegetarisk med samma upplevelse, under några veckor. När jag sedan återgått till att äta "normalt", har jag också känt samma positiva effekter.
Jag tror alltså att kroppen gillar förändringar gällande kost ibland. Kanske får kroppen tillfälle att rensa bort olika saker, som ackumuleras vid alla olika sorters kosthållningar.
Livsmiljöerna för insekter, t.ex. vildbin är starkt hotade. Det är alltså inte "gifter" som är det enda stora hotet, utan den ekologiska katastrof som vi själva orsakar.J JohanLun skrev:Vad jag förstår så skapas problemet kring insekter / bin av monokulturer och insektsmedel/gift.
Underskottet är ju inte lokalt i din livsmedelsbutik. Saluhallen på Östermalm har säkert inte underskott på kött heller. Problemet är ju att Sverige måste importera kött om man ser på hela Sverige. Och att tyvärr även köttindustrin i Sverige långt ifrån alltid är bra. Även om just du köper bra kött så köper någon annan dåligt kött. Lösningen är nog att globalt minska köttproduktionen.
I Norden så är naturbetesmarker (Sverige, Norge, Finland) den största producenten av pollinerande insekter. I en kombination av artrikedom av växter, och öppna marker, så frodas de insekter vi behöver för att våra grödor ska kunna växa och ge frö (fröet är det vi oftast äter).
Utan djurhållning så växer betesmarkerna igen med skog. Där finns det begränsat med insekter.
Det låter lite som du tagit till dig en hel del av propaganda från USA om "veganism som resurseffektivt", och hur resursåtgången i djurhållningen ser ut.
I Sverige (Norden) så stämmer inte utsagorna alls. Vi föder inte upp nötdjur i s.k. feed-lots, där djuren får i stort sett enbart spannmål. Vi är heller inte beroende av djupt grundvatten för nötdjursuppfödningen.
Våra köttdjur betar - ofta på naturbetesmarker eller andra mer permanenta beten, och ofta så dricker de från ytvatten. Vi har ingen"köttindustri" i den meningen som vegan-företrädarna i ffa USA pekar på.
I större delen av Norden så är det heller inte möjligt att odla spannmål eller baljväxter över hela landets yta p.g.a. klimatet. Bara ett fåtal grödor, och i begränsad mängd, kan mogna i norr, men bete till djuren finns, och det är möjligt att odla gräs till vinterfoder.
Vi skulle helt enkelt inte ha kunnat bosätta oss här, utan djurhållning.
Nej dom är sällan veganer men dom har ofta en kost som består till stor del av vegetabilisk mat.A AG A skrev:Är det ändå inte i ganska få "blå zoner" som människorna är veganer. Det är väl även ganska få vegetarianer. Jag har sett några av filmerna.
Att man mår bättre när man byter till vegansk kost, tror jag inte beror på att det just är veganskt. Närapå ALLA som någon gång byter kost, vittnar om hur mycket bättre de mår. Jag har även själv tillfälligt provat LCHF. Jag gick ner i vikt, fick mer energi, kände mig piggare, bättre matsmältning, etc etc.
Har även provat att äta vegetarisk med samma upplevelse, under några veckor. När jag sedan återgått till att äta "normalt", har jag också känt samma positiva effekter.
Jag tror alltså att kroppen gillar förändringar gällande kost ibland. Kanske får kroppen tillfälle att rensa bort olika saker, som ackumuleras vid alla olika sorters kosthållningar.
Det som jag tycker verkar vara gemensamt för dom blå zonerna är att dom äter mycket vegetabilisk mat. Men framförallt oprocessad mat. Dom lever liv där dom rör sig mycket och har väldigt låg stressnivå.
Det är möjligt du har rätt. Själv äter jag mest veganskt och upplever att det fungerar bra för mig.
Men framförallt borde vi ifrågasätta mer vad vi äter och hur det påverkar kroppen och hur framställningen av det påverkar miljön.
Kan vara så. Men insektsgifter och monokulturer är iallafall inte bra.S skogaliten skrev:
Jag motsätter mig inte alls småskalig köttproduktion. De program jag sett från köttindustrin matchar inte med Arlas reklam av glada kor. Men givetvis finns de glada korna.S skogaliten skrev:I Norden så är naturbetesmarker (Sverige, Norge, Finland) den största producenten av pollinerande insekter. I en kombination av artrikedom av växter, och öppna marker, så frodas de insekter vi behöver för att våra grödor ska kunna växa och ge frö (fröet är det vi oftast äter).
Utan djurhållning så växer betesmarkerna igen med skog. Där finns det begränsat med insekter.
Tyvärr så sköts inte mjölkkor eller värphöns speciellt bra. Det är stora problem där också. För egen del ser jag dock inte att jag på ett rimligt sätt kan hitta alternativ där mejeri och ägg väljs bort. Teoretiskt skulle jag gärna ha höns själv, men det är inte praktiskt möjligt och jag har inte det intresset.
Oavsett, jag tror och upplever att jag mår bättre genom att äta mindre kött. Det finns säkert annat man gärna kan minska på, tex socker som jag försöker minska men inte riktigt lyckats, jag gillar juice och ibland läsk. Jag dricker även relativt lite alkohol, inte av principiella skäl. Folk får gärna dricka om de vill. För min hälsa tror jag det är bra att hålla på en rimlig nivå. Är jag bortbjuden så äter jag kött och dricker vin och tycker det är gott. Men jag lider inte ett dugg av att vara utan. Det jag borde göra för min hälsa är att sova mer och träna regelbundet. Jag sover nog tillräckligt men inte mer än så. Jag rör på mig, men inte nog. Kaffe däremot dricker jag nog för mycket.
Det förekommer inte odling i monokulturer i Sverige! Det funkar nämligen inte. Man jobbar alltså med växtföljder.J JohanLun skrev:Kan vara så. Men insektsgifter och monokulturer är iallafall inte bra.
Jag motsätter mig inte alls småskalig köttproduktion. De program jag sett från köttindustrin matchar inte med Arlas reklam av glada kor. Men givetvis finns de glada korna.
Tyvärr så sköts inte mjölkkor eller värphöns speciellt bra. Det är stora problem där också. För egen del ser jag dock inte att jag på ett rimligt sätt kan hitta alternativ där mejeri och ägg väljs bort. Teoretiskt skulle jag gärna ha höns själv, men det är inte praktiskt möjligt och jag har inte det intresset.
Oavsett, jag tror och upplever att jag mår bättre genom att äta mindre kött. Det finns säkert annat man gärna kan minska på, tex socker som jag försöker minska men inte riktigt lyckats, jag gillar juice och ibland läsk. Jag dricker även relativt lite alkohol, inte av principiella skäl. Folk får gärna dricka om de vill. För min hälsa tror jag det är bra att hålla på en rimlig nivå. Är jag bortbjuden så äter jag kött och dricker vin och tycker det är gott. Men jag lider inte ett dugg av att vara utan. Det jag borde göra för min hälsa är att sova mer och träna regelbundet. Jag sover nog tillräckligt men inte mer än så. Jag rör på mig, men inte nog. Kaffe däremot dricker jag nog för mycket.
Neonikotinoider är omdiskuterade, och förbjudna i Sverige sedan 2020.
Svensk lantbruk är faktiskt "bäst i klassen" på att använda minimalt med bekämpningsmedel av olika slag.
Jag vet inte vilka "program" du sett.
Om du tänker på t.ex. "Uppdrag granskning Arlagården" och dess uppföljare, så behandlar det om par dåliga undantag, inte om hur det brukar vara.
Jag besöker ett flertal mjölkgårdar, samt andra lantbruk med djurhållning av olika slag i samband med uppdrag jag har.
Både mindre, men även riktigt stora, i antal mjölkande djur, eller i antal köttdjur.
Men det är sällan, nästan aldrig det finns någon dålig djurhållning. Det flesta anmärkningar som drabbar djurhållare, handlar om teknikaliteter, som egentligen saknar påverkan på djurvälfärden, t.ex. att någon/några öronbrickor lossnat, eller att något dokument/jpurnal inte är korrekt ifyllt.
Ett studiebesök på några lantbruk kanske skulle ge en annan bild än tendensiösa program?