273 503 läst ·
2 949 svar
274k läst
2,9k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Jag klyver åt mig, till kåken jag hyr ut och till min gamla mor, det blir iaf > 20m3, visst händer det att jag kikar på en vedprocessor men jag har varken skog,tid eller lust att producera de mängderna som krävs för att få ekonomi på en sån.M Mikko58 skrev:
Kikar också efter en hydraulklyv med en cykeltid ≤5sek
Ja du gör det bra som klyver så pass mycket med yxan år efter år.F fribygg skrev:
Yxan är möjligen snabb, men när man står där och ska processa en större mängd och börjar bli lite trött, med lite lera på backen, så är nog klyven betydligt säkrare än yxan.
Lågpriskkyvar håller inte för 30m3 år in och år åt. Faxes, bala agri med flera funkar. Vedprocessor för 30m3/år låter dyrt.
Lågpriskkyvar håller inte för 30m3 år in och år åt. Faxes, bala agri med flera funkar. Vedprocessor för 30m3/år låter dyrt.
Går man på segmentet över 5-7000 så tror jag du klarar det kravet. Funderade och 5 sekunder bör de klara, från start till kluvet. Men Vimmerbyklyven kostar ju lite mera och är slitstark.F fribygg skrev:
Har en krysskniv också men den använder jag nästan aldrig, blir inte riktigt vän med den.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Skulle säga att Kellfri HK777 är snabb, sen har den dubbla återgångshastigheten vilket ökar på processhastigheten.F fribygg skrev:
Ang skyddsburen, vi har väl övervägt att plocka bort delarna bortom kniven eftersom det begränsar maxstrl en del men ändå väl tilltaget. Är det större/konstiga dimensioner kör vi litet med motorsåg så det passar, inga riktiga problem med det. Vill ogärna tumma på den inbyggda säkerheten. Dubbelkommandot för att aktivera är genialt men kanske standard idag vad vet jag. Helt omöjligt att bli av med egna fingrar i denna, däremot andras om man är dum nog att jobba flera med dessa enpersonsmaskiner. Det är lika med motorsåg, röjsåg etc - ingen annan får vara inom säkerhetsavståndet.
___
PS. Tror du kan kolla på div produktvideos för att få en uppfattning om snabb/långsamheten. Har inte mätt detta själv.
Redigerat:
Den i inlägg 1373 är rätt snabb och går att ställa i längd. Har använt den hos en bonde. Finns att köpa på blocket och auktioner. >Sök på Vimmerbyklyven pris så kommer det upp många olika klyvar. En klyv blir i princip aldrig för gammal och fungerar säkert i 25 år utan att göra något med den. Har en liten ca 2,5 ton från varuhuset och är nu ca 15 år, ( fel av mig ) inte bytt olja på hela tiden och är som en Duracellgubbe.
Vimmerbyklyven har ju ca 8 sek, var hittar man en snabb hydraulklyv?A AndersS skrev:
Det är nog >5 år sen jag kollade ny klyv, då var cykeltiden över 7 sek. Har provat Vimmerbyklyven,Faxe och Balaagri, inte nån nytillverkad utan hemma hos folk och klyvarna är långsamma, tunga att flytta men tysta och fullt möjliga att jobba heldag med, Yxan gör en trött på en timme max två.H Harald Blåtumme skrev:Skulle säga att Kellfri HK777 är snabb, sen har den dubbla återgångshastigheten vilket ökar på processhastigheten.
Ang skyddsburen, vi har väl övervägt att plocka bort delarna bortom kniven eftersom det begränsar maxstrl en del men ändå väl tilltaget. Är det större/konstiga dimensioner kör vi litet med motorsåg så det passar, inga riktiga problem med det. Vill ogärna tumma på den inbyggda säkerheten. Dubbelkommandot för att aktivera är genialt men kanske standard idag vad vet jag. Helt omöjligt att bli av med egna fingrar i denna, däremot andras om man är dum nog att jobba flera med dessa enpersonsmaskiner. Det är lika med motorsåg, röjsåg etc - ingen annan får vara inom säkerhetsavståndet.
___
PS. Tror du kan kolla på div produktvideos för att få en uppfattning om snabb/långsamheten. Har inte mätt detta själv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Jag vet inte vad cykeltiden på min Vimmerbyklyv är, men då jag bara använder typ halva slaglängden har jag svårt att tro att den är mer än fem sek då.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Hittade en gammal film från maj när vi just pillat ihop Kellfri HK777-klyven. Hade inte monterat alla dessa skydd i detta läge. Nu när jag ser detta så är det som sagt nästan att jag vill exkludera stålburen där bak, gör det svårt att klyva grova grejer. Grejerna fram som skyddar operatören och dessa prylar som omöjligggör enhandsoperation vill jag ha kvar dock, är rädd om mig själv och nära & kära.
Visst klyver den👍, hoppas du gör en ny video när du kört den nått år så vi får se om du fått in snitsen och fått upp tempot.H Harald Blåtumme skrev:Hittade en gammal film från maj när vi just pillat ihop Kellfri HK777-klyven. Hade inte monterat alla dessa skydd i detta läge. Nu när jag ser detta så är det som sagt nästan att jag vill exkludera stålburen där bak, gör det svårt att klyva grova grejer. Grejerna fram som skyddar operatören och dessa prylar som omöjligggör enhandsoperation vill jag ha kvar dock, är rädd om mig själv och nära & kära.
[media]