303 312 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Om jag inte minns helt tokigt så står det i manualen till min klyv att oljan ska bytas var 150 timme. Lite klurigt att veta hur länge man kört. Är jag ute och klyver en timme så går ju inte maskinen en timme, det ska lyftas på, vridas, plocka upp, hämta samt köras iväg till lagringsplats.
Helt klart blir det byte till våren (eller om jag orkar/hinner och det inte är snorkallt, redan nu under julen).
Helt klart blir det byte till våren (eller om jag orkar/hinner och det inte är snorkallt, redan nu under julen).
V Vedhuggarrn skrev:
- 1 Bära/lyfta stock till vagn
- 2 Bära/lyfta stock från vagn till sågbock
- 3 Stockbit till skottkärra
- 4 Stockbit till klyv
- 5 Vedträd till skottkärra
- 6 Trava vedträd
- 7 Lasta vedträd i korg/påse
- 8 Bära in påse
- 9 Lägga vedträd i brasa
Sen vet jag att det finns skördare, vedprocessorer, transportband och en massa andra sätt att minska lyftantalet men nog stämmer det att ved värmer mer än en gång för hobbyeldaren.
Ja de är klart, är de grovt blir de ju flera lyft per kubb. Jag är ju iofs lite konstig och ser de som lite motion oxå så jag handklyver allt som jag brukar själv.
De jag säljer eller om jag ligger efter i produktion till mitt eget släpper jag genom processorn
De jag säljer eller om jag ligger efter i produktion till mitt eget släpper jag genom processorn
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Köpa ved, de lägger upp stockarna på gården, se börjar vedförädling
Bära,/släpa till sågen
Klyva
Lasta in i vedboden
Ölpaus
Omlastning till pirran
Dra till huset
Bära in
Ladda kakelugnar
Konjksmys
Bära,/släpa till sågen
Klyva
Lasta in i vedboden
Ölpaus
Omlastning till pirran
Dra till huset
Bära in
Ladda kakelugnar
Konjksmys
Tänk på oss stackare som får börja ute i skogen och försöka stjäla till oss vad som finns där.hsd skrev:
"Ekorrn satt i tallen bryggde lite planksaft."
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg