skulle det inte kännas tryggare att ha en utfylld fundament för murstock,vägg och ugn? Gör som förr ... använd sparbetong :). Man blandar rätt stora stenar i betongen som minskar antal cementsäckar.
gaia
 
gaia skrev:
skulle det inte kännas tryggare att ha en utfylld fundament för murstock,vägg och ugn? Gör som förr ... använd sparbetong :). Man blandar rätt stora stenar i betongen som minskar antal cementsäckar.
gaia
Du menar att jag gjuter hela fundamentet som en solid klump? Jag har funderat på det och det verkar bli ganska dyrt om jag ska ner till frostfritt.

Ingen som tror på stålbalk?
 
Frostfritt mitt under huset är väl inte så speciellt djup ner eller är det bara jag som tänker fel?

// Per
 
pellepite skrev:
Frostfritt mitt under huset är väl inte så speciellt djup ner eller är det bara jag som tänker fel?

// Per
Frostfritt blir väl runt metern (Skåne)? Huset ska inte värmas på vintern. Eller tänker jag fel? Jag tror iofs inte marken är tjälfarlig.

//fk
 
Hemmakatten skrev:
För vår öppna spis murades en form av lecablock som sedan fylldes med makadam/kross (tror jag det var) och uppepå göts en platta på minst 150mm, tror nog det var 200mm. Vår öppna spis är ganska stor och ganska tung, dubbelmantlad (dubbla tegelväggar) med murad pipa hela vägen upp och likaså skorstenen.

Kan det vara billigare för dig att göra något liknande, dvs. mura upp fundament och fylla med kross?
Nu är jag ganska inne på din lösning, kross är billigt. Håller en betongplatta som är 2 000 mm * 1 400 mm och 200 mm tjock korsvis armerad cc 150 mm med 12 mm kamjärn för en last av 2 000 kg?

Hur räknar man på betongplattor?

//Fk
 
Fetkubrick skrev:
Hur räknar man på betongplattor?

//Fk
Inte riktigt så lätt att besvara så här i ett forum!
Kräver relativt god insikt i hållfasthetslära.
 
anaitis skrev:
Inte riktigt så lätt att besvara så här i ett forum!
Kräver relativt god insikt i hållfasthetslära.
Nej det är ju inte så lätt, men om man vill ha ett hum om av den klarar?

Om man tex som amatör ska dimensionera ett bjälklag i trä så kan man ju räkna på punktlastkriteriet, 1 kN i punktlast och så räknar man ut nedböjningen, det är inte så svårt. Men eftersom man inte riktigt vet vad man gör egentligen så tar man beräkningen med en stor nypa salt, överdimensionerar och sneglar på någon känd konstruktion.

När det gäller min platta har jag inte en aning, jag har ingen känsla för hur betong beter sig. Jag har frågat folk och de säger "den håller". Men hur vet jag? Att den håller för tryck är jag inte orolig för, men nedböjning har jag inte en aning om.

Jag har för mig att det finns någon metod där man delar upp plattan i "strimlor" och räknar?

Dessutom är jag nyfiken ;=).

//Fk
 
Fetkubrick skrev:
Jag har för mig att det finns någon metod där man delar upp plattan i "strimlor" och räknar?

//Fk
Stämmer bra, det är en av metoderna. Den enklaste.
Då kan du räkna med en strimla av plattan som en bred balk.
Tex räkna på 1 m bredd, eller 0,5 m bredd, spelar mindre roll eftersom fördelad
last förändras i takt med breddmåttet. Punktlaster ska tas med där de inträffar.
För att förenkla det kan man välja att all last tas i den kortare riktningen om
plattan är fyrsidigt fritt upplagd. I andra riktningen lägger man då fördelningsarmering.
Denna metod underskattar plattans bärförmåga, dvs den är på säkra sidan.

Sen finns det ett flertal mer noggranna metoder...
 
gaia skrev:
skulle det inte kännas tryggare att ha en utfylld fundament för murstock,vägg och ugn? Gör som förr ... använd sparbetong :). Man blandar rätt stora stenar i betongen som minskar antal cementsäckar.
gaia
Kanske inte så dumt ändå. Jag har obegränsad tillgång på sten i olika storlekar.

Hur mycket sten kan man hälla i? 50/50? Mer?

Man kanske skulle bygga en låda i armeringsnät i mitten av "klumpen" att lägga stenen i (nästan som en gabion) och så varvar man betong/sten. Då hamnar stenen med säkerhet på rätt ställe inne i "klumpen" plus att betongen i ytterkant blir sprickarmerad?

//F
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.