Så här såg ett av mina rappelskjul ut. Torkade veden utmärkt :crysmile:
Urbota fult och inget man vill ha i blickfånget direkt.

• Ett vedskjul fyllt med staplad ved i ett skogsområde, delvis snötäckt mark, molnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Så här såg ett av mina rappelskjul ut. Torkade veden utmärkt :crysmile:
Urbota fult och inget man vill ha i blickfånget direkt.
Det behövs inte mer än så, inte skämmer utseendet varken på skjulet eller veden heller;)

• Gilla
  • Haha
AndersS och 2 till
  • Laddar…
B
När vedboden inte räcker till, och man kommer över gratis eller väldigt billig ved brukar det bli så här jag förvarar den extra veden tillfälligt.

Inte så vackert, men med nära 0kr i byggbudget, så är det kanske den optimala förvaringen för den som har väldigt lite pengar

Stapelad ved, presenning, träd, natur, rustik vedbod utomhus på dagtid.
Skapa konto

Presenning täcker vedtrave i skog, flankerad av björk och tall.
Skapa konto

Staplade vedträn skyddade av grön presenning, säckar, rep, utomhusmiljö.
Skapa konto

Pressenning är klart sämre än plåt. Ska man ha pressenning är det viktigt att man undviker lokala lågpunkter där vatten kan ansamlas, att presseningen lutar utåt, att man har en luftficka mellan ved och pressening samt att man har lite överhäng. Jag brukar ta klena träbitar eller grenar för att skapa ett "regelverk"/"takstolar"som åstadkommer detta.

Det är inte så viktigt att täcka sidorna. Viktigt att hålla det luftigt. Men tak över och lastpallar (eller motsvarande) under så man blir av med markfukten, och möjliggör torkning även underifrån så blir det ganska bra.

Bor man på västkusten eller nånstans där det ofta regnar lite horisontellt så kanske sidorna blir viktigare att delvis täcka.

• Gilla
Anonymiserad 217177 och 4 till
  • Laddar…
Alla typer funkar som jag ser det. Nån form av skydd för regn på toppen, sen gäller det bara hålla veden på plats. Och så klart upp från marken, annars ruttnar nog veden bort till slut. Ska bygga ett nytt vedförråd, men byggherrens ( jag) är relativt trött och fick bygga gungställning och studsmatta samt fotbollsmål dom senaste helgerna.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Hur mycket ved ska du ha i skjulet och kommer den att vara nykluven och blöt så att den ska torka först, eller är den torr och fin och ska bara lagras?

Den optimala vedförvaringen för dig finns i svaret på de där frågorna. Värmer du primärt med ved ska du nog ha en riktig vedbod med plats för en eldningssäsong minst. Är det bara stödeldning eller spontaneldning kanske det räcker med någonting enklare. Jag har exempelvis bara en spisinsats i huset och byggde en egen förvaring i samband med att jag lät ta ned björkarna på tomten. Luftigt eftersom veden är nykluven och ska torka. Byggt på ett par dagar och både större och billigare än vedförvaringen i första inlägget.
Jag har gjort något liknande men med överblivna betongpannor som tak, och sedan målat i husets färger. Blir hur prydligt som helst. Möjligen kanske man bör tänka på att ha lite mer taksprång för bättre skydd mot regn och snö som blåser in.

Ett till tips är att ha flera fack ifall man köper ved vid olika tillfällen så man kan plocka den torraste och torka den nya veden i olika fack.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Hur mycket ved ska du ha i skjulet och kommer den att vara nykluven och blöt så att den ska torka först, eller är den torr och fin och ska bara lagras?

Den optimala vedförvaringen för dig finns i svaret på de där frågorna. Värmer du primärt med ved ska du nog ha en riktig vedbod med plats för en eldningssäsong minst. Är det bara stödeldning eller spontaneldning kanske det räcker med någonting enklare. Jag har exempelvis bara en spisinsats i huset och byggde en egen förvaring i samband med att jag lät ta ned björkarna på tomten. Luftigt eftersom veden är nykluven och ska torka. Byggt på ett par dagar och både större och billigare än vedförvaringen i första inlägget.
Av ren nyfikenhet, jag ser det på många vedbodar men på tex Attefallshus är det alltid omvänt. Varför lutar taket neråt vid öppningen? dvs varför är det högre baktill än fram. Jag tänker rent spontant att man vill att vattnet ska rinna bak så att man slipper stå i det när man lavar in eller ut ved.

Kashew Kashew skrev:
Varför lutar taket neråt vid öppningen? dvs varför är det högre baktill än fram.
Är det byggt mot en husvägg är väl orsaken rätt självklar men är det ett fristående förråd tycker jag normalt det är tvärtom.

Alltså typ så här.

Ett nybyggt träskyddsrum eller vedskjul i en skogsmiljö med en äldre konstruktion intill.
Skapa konto

• Gilla
Kristoffer Öhrn och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det byggt mot en husvägg är väl orsaken rätt självklar men är det ett fristående förråd tycker jag normalt det är tvärtom.

Alltså typ så här.

[bild]
Exakt så tänker jag med.

• Gilla
Lato
  • Laddar…
Fairlane
Är det vanligt att man låter vattnet rinna ner på framsidan, det har inte jag sett?!

Detta skrälle har överlevt piskande regn i 3v. Jag och 5åriga dottern byggde. Tror dock något måste göras innan snön kommer 🤣

• Vedskjul fyllt med vedträn, presenning ovanpå, skogsbakgrund, kompostbehållare, markstenar, skogsmark.
    Skapa konto
  • Gilla
Kristoffer Öhrn och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det vanligt att man låter vattnet rinna ner på framsidan, det har inte jag sett?!
Generell bild från google. Jag gissar att majoriteten av dessa är designade för att ställas mot en befintlig struktur, dvs vattnet ska rinna bort från strukturens fasad.

Olika modeller av vedbodar och vedskjul, trä och metall, för förvaring av ved.

Fairlane
Ja ska den stå mot huset så är det vettigt att ha lutning framåt, alternativt sätta en hängränna på baksidan som leder till en regntunna. Fristående vedskjul gör man väl rimligen så att det lutar bakåt. På mitt har jag faktiskt satt en hängränna på baksidan och får därmed rätt mycket vatten i en regntunna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.