Hej!

Flyttade in i ett hus byggt 2001 i somras.
Vattnet i handfatet har runnit lite långsamt vid tillfällen, t.ex. fortare efter att man har kört tvättmaskin men långsammare igen efter en vecka.

Då jag inte tror att avloppet någonsin spolats igenom så tänkte jag ur ett underhållssyfte spola avloppsrören och tog dit en firma. Efter firman gjort sitt och spolat i 3 brunnar ända ut till gatan så har jag ett missljud som bäst beskrivs som ett porlande/forsande av avloppsvattnet, ett oljud som inte låtit tidigare. Ekar.

I badrummet spolade man i duschen men missljudet kommer ifrån trakten av badkaret, 2 meter bort i samma rum.
Ljudet kan även komma när man spolar i en helt annan ände av huset, därefter tyst igen när kranarna stängs av.

Vad kan felet vara?
Jag har försökt filma det så gott det går.

G Guggenheimel skrev:
Hej!

Flyttade in i ett hus byggt 2001 i somras.
Vattnet i handfatet har runnit lite långsamt vid tillfällen, t.ex. fortare efter att man har kört tvättmaskin men långsammare igen efter en vecka.

Då jag inte tror att avloppet någonsin spolats igenom så tänkte jag ur ett underhållssyfte spola avloppsrören och tog dit en firma. Efter firman gjort sitt och spolat i 3 brunnar ända ut till gatan så har jag ett missljud som bäst beskrivs som ett porlande/forsande av avloppsvattnet, ett oljud som inte låtit tidigare. Ekar.

I badrummet spolade man i duschen men missljudet kommer ifrån trakten av badkaret, 2 meter bort i samma rum.
Ljudet kan även komma när man spolar i en helt annan ände av huset, därefter tyst igen när kranarna stängs av.

Vad kan felet vara?
Jag har försökt filma det så gott det går.
Stopp i avluftningen kanske (om du tex har en vacuumventil kan den ha frusit) ?
Funkar inte avluftningen så kan det dra in luft i tex duschavloppet (och i värsta fall kan man få dålig lukt osv)

Har man dragit ut badkaret för att spola vid golvbrunnen?
Det är mycket möjligt att vattenlåset inte är helt intryckt och att du därför får dessa ljud.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Stopp i avluftningen kanske (om du tex har en vacuumventil kan den ha frusit) ?
Funkar inte avluftningen så kan det dra in luft i tex duschavloppet (och i värsta fall kan man få dålig lukt osv)
Har inte direkt någon dålig lukt. Det är snö på taket just nu, kom samma dag som spolningen genomfördes. Kanske är ett spår att titta närmre på?

V Vikmar alltjänst skrev:
Har man dragit ut badkaret för att spola vid golvbrunnen?
Det är mycket möjligt att vattenlåset inte är helt intryckt och att du därför får dessa ljud.
Nej, man spolade i den andra golvbrunnen i samma badrum. Jag får ta av badkarsfronten och kika. Tack!

G Guggenheimel skrev:
Har inte direkt någon dålig lukt. Det är snö på taket just nu, kom samma dag som spolningen genomfördes. Kanske är ett spår att titta närmre på?
Ja det kan jha kommit med kylan, kanske i kombination med om spolning av avloppet genrereade vattenånga tex.
Avluftningen kan sitta på taket, eller på vinden med en ventil...

Kan konstatera felet nu.
Rensbrunnen såg bra ut. Tog sen en kik på alla golvbrunnars vattenlås. Verkar som att packningen till den i badrummet var lite gammal och dålig och hade lyft sig någon mm efter spolningen. Tryckte ner ordentligt igen och ljudet minskade markant. Vattenlåset var dock så ”tätt” att ingen större odör kom upp ur brunnen.

Case closed. Over and out.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.