F fribygg skrev:
Då får du väl låta en kran rinna lite så att vattnet inte står still och fryser.
Ah, smart, tack! Det hade jag inte tänkt på, funderade på varmvattenflaskor för att få värme att stanna. Förhoppningsvis ska det inte bli längre strömavbrott och jag bor i Östergötland så det är sällan längre perioder av kyla.

NyKarin NyKarin skrev:
Undrar bara vad sjutton jag ska göra med vattenledningarna till boden som i nuläget värms med elslinga vid minusgrader.
Slang eller metallrör? Slang brukar klara sig.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Slang. Den kritiska delen går upp från källaren till bod. Dubbeldörrar men de sitter innanför en dörr. Så lite skyddade även utan värmeslingan.

D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?

[länk]

[länk]
år
[länk]
Då vill jag ha namnet på dessa 700.
Vill också ha namnen på de 500 som påstås dö av radon varje år. Efter 60 år skulle det vara 30000. Ett enda namn?
Dessa siffror kokas ihop i datormodeller som bygger på teorier, algoritmer och uppskattningar. Sedan styr de vår tillvaro, gör den dyrare och mer komplicerad, och gör många oroliga (vilket i sig är hälsoskadligt och livsförkortande).
Helt i onödan.

• Gilla
  • Älska
Mats_R och 4 till
  • Laddar…
56 procent av Sveriges städer överskrider EU:s skärpta luftkvalitetsdirektiv och EU kommer att kräva att föroreningshalterna sänks. Svenska politiker vill oftast vara bäst i klassen så räkna med hårdare krav och regleringar av vedeldningen.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Vill också ha namnen på de 500 som påstås dö av radon varje år. Efter 60 år skulle det vara 30000. Ett enda namn?
Dessa siffror kokas ihop i datormodeller som bygger på teorier, algoritmer och uppskattningar. Sedan styr de vår tillvaro, gör den dyrare och mer komplicerad, och gör många oroliga (vilket i sig är hälsoskadligt och livsförkortande).
Helt i onödan.
Du presenterade just ett inlägg som domineras av faktaresistens och forskningsförakt. Det är ett hot mot demokratin och mot allt liv på planeten.

• Haha
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Ah, smart, tack! Det hade jag inte tänkt på, funderade på varmvattenflaskor för att få värme att stanna. Förhoppningsvis ska det inte bli längre strömavbrott och jag bor i Östergötland så det är sällan längre perioder av kyla.
Och du har kommunalt vatten och ingen egen brunn?

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bitterhetsakademin skrev:
56 procent av Sveriges städer överskrider EU:s skärpta luftkvalitetsdirektiv och EU kommer att kräva att föroreningshalterna sänks. Svenska politiker vill oftast vara bäst i klassen så räkna med hårdare krav och regleringar av vedeldningen.
Är det inte de där siffrorna som handlar om att trafiken drar upp dammpartiklar från vägarna när det är vinter, man har spritt halkgrus och salt och vädret gör att det sen torkar upp?

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Du presenterade just ett inlägg som domineras av faktaresistens och forskningsförakt. Det är ett hot mot demokratin och mot allt liv på planeten.
Det är inte en grundbult i demokratin att folk utan att få kritik ska få sprida servettskisser till beräkningar om antal hypotetiskt döda av än det ena hittepået än det andra. Det är bara dåliga beräkningar som kritiseras inom ramen för just demokratin.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte de där siffrorna som handlar om att trafiken drar upp dammpartiklar från vägarna när det är vinter, man har spritt halkgrus och salt och vädret gör att det sen torkar upp?
Till stor del men lita på att politikerna även kommer att slå ner på vedeldningen. De miljövänliga elbilarna vi ska tvingas på är ju avsevärt tyngre än de bensindrivna och ger därigenom ett betydligt större vägslitage med en mängd fina partiklar som virvlar upp.

A AndersS skrev:
Och du har kommunalt vatten och ingen egen brunn?
Japp. Då jag har dålig erfarenhet av egen brunn så tyckte jag att indraget kommunalt vatten var en fördel.

Pellegnillot71
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Inte alls. Han, lilsom många andra ifrågasätter den eldningskonstant som inye har förändrats på 40 år, trots att så många variabler runt omkring har förändrats. Jag tycker bara det är rimligt att en siffra som ingen vet var den kommer ifrån men som alla kan utantill ändå, ifrågasätts. Har inget att göra med faktaresistens att göra!

• Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Helt i onödan.
Både ja och nej på den.
Ja det är datormodeller som räknar ut ett snitt på hur många mansår som livet förkortas för hela befolkningen. Så det är inte enskilda namn utan ett snitt på en befolkningsmängd på 10Miljoner.
Man kan även skriva det som att för varje person i Sverige så motsvarar dessa 700förtida döda att livslängden förkortas med ca 36min per år .... fast det ger ju inte samma rubriker.....

Sen har @Claes Sörmland en riktigt bra poäng ... det är lösa antaganden och grova gissningar utan någon som helst rimlighets check. De har använt ett litet underlag från Umeå som grund.
Det minsta man skulle kunna begära är ett ca 10ggr större underlag från ca 10 städer. Att bara ta en stad i Sverige och låta det utgöra ett underlag för hela Sverige är ovetenskapligt och grovt ohederligt enl mitt tycke.

Så den "forskningsrapporten" har lika mycket bevisvärde som en "forskningsrapport" som du hittar på full som en kaja och skriver på en servett på krogen och bara på pin kiv renskriver och skickar in samma publikations kanal.

• Gilla
Pellegnillot71 och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Både ja och nej på den.
Ja det är datormodeller som räknar ut ett snitt på hur många mansår som livet förkortas för hela befolkningen. Så det är inte enskilda namn utan ett snitt på en befolkningsmängd på 10Miljoner.
Man kan även skriva det som att för varje person i Sverige så motsvarar dessa 700förtida döda att livslängden förkortas med ca 36min per år .... fast det ger ju inte samma rubriker.....

Sen har @Claes Sörmland en riktigt bra poäng ... det är lösa antaganden och grova gissningar utan någon som helst rimlighets check. De har använt ett litet underlag från Umeå som grund.
Det minsta man skulle kunna begära är ett ca 10ggr större underlag från ca 10 städer. Att bara ta en stad i Sverige och låta det utgöra ett underlag för hela Sverige är ovetenskapligt och grovt ohederligt enl mitt tycke.

Så den "forskningsrapporten" har lika mycket bevisvärde som en "forskningsrapport" som du hittar på full som en kaja och skriver på en servett på krogen och bara på pin kiv renskriver och skickar in samma publikations kanal.
Ja att ta Umeå som grund då det ligger ganska långt norrut är ju fel då fler lär elda mera där och längre tid på året

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo, men det kommer att skyllas på dubbdäcken...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.