Hej
Jag har redan fått några tips här men undrar om det finns mer jag kan göra?
Jag har en Künzel panna från 1990 med Laddomatt och 3X500L tankar.
Problemet är att givaren till både laddomatt och fläkten går på pann temperatur och inte rökgas temperatur.
Det gör att fläkten kör och pumpen cirkulerar tank vatten runt pannan tillbaka till tankarna långt efter pannan har brunnit ur.
Pumpens start/stop temperatur är på max som är 70c och fläkten lite lägre typ 65c.
Såsom det är nu kör både tills temperatur i tankens underdel har sjunkit under det start/stop temp.
Det går snabb på vinter men nu när man inte behöver värme huset så mycket, kan fläkten/pumpen kör en hel dag utan eld för att tankarna är full laddade med 95c vatten. Fläktarna håller därför inte så länge.
Jag har haft kontakt med Künzel som säger att deras nyare kontroll panel har givaren kopplat till tankarna som känner av när de är laddade.
Jag vet inte hur det är med andra pannor för att den är förste pannan jag har ägt.
Har ni några tips?
Jag har redan fått några tips här men undrar om det finns mer jag kan göra?
Jag har en Künzel panna från 1990 med Laddomatt och 3X500L tankar.
Problemet är att givaren till både laddomatt och fläkten går på pann temperatur och inte rökgas temperatur.
Det gör att fläkten kör och pumpen cirkulerar tank vatten runt pannan tillbaka till tankarna långt efter pannan har brunnit ur.
Pumpens start/stop temperatur är på max som är 70c och fläkten lite lägre typ 65c.
Såsom det är nu kör både tills temperatur i tankens underdel har sjunkit under det start/stop temp.
Det går snabb på vinter men nu när man inte behöver värme huset så mycket, kan fläkten/pumpen kör en hel dag utan eld för att tankarna är full laddade med 95c vatten. Fläktarna håller därför inte så länge.
Jag har haft kontakt med Künzel som säger att deras nyare kontroll panel har givaren kopplat till tankarna som känner av när de är laddade.
Jag vet inte hur det är med andra pannor för att den är förste pannan jag har ägt.
Har ni några tips?
Ett alternativ är att byta till en nyare styrning från Künzel.
Bli medlem och ställ frågan i en ny tråd här:
https://www.holzheizer-forum.de/index.php?board/105-künzel-heizkessel/
Ett annat alternativ om du har erfarenhet av starkström, är att bygga en ny styrning själv med termostater.
Jag tar mig friheten att spekulera i hur man skulle kunna göra, med reservation för fel.
Funktionsprincipen kan vara att termostat 1 styr laddpump samt fläkt och startas manuellt vid tändning av kall panna, är i drift medan pannan brinner tills bränslet är slut och RGT sjunker till förslagsvis 90°C då den stängs.
Fläkten förses med en strömbrytare vilket gör att fläkten kan startas manuellt först när pannan är tänd, luckan och ev. direktspjäll är stängt. Även möjlighet till att stänga av fläkten vid påfyllning.
Termostat 2 sitter i serie med fläkten och styrs av pannvattentemp vilket gör att fläkten stannar om pannan kokar men startar igen när pannvattentempen har sjunkit till normalt värde. Detta utan att påverka laddpumpens drift.
Här finns lite tempstyrningar man kanske kan använda:
https://www.sensorshop24.de/temperaturregler/elektronische-temperaturregler-und-thermostate/
Bli medlem och ställ frågan i en ny tråd här:
https://www.holzheizer-forum.de/index.php?board/105-künzel-heizkessel/
Ett annat alternativ om du har erfarenhet av starkström, är att bygga en ny styrning själv med termostater.
Jag tar mig friheten att spekulera i hur man skulle kunna göra, med reservation för fel.
Funktionsprincipen kan vara att termostat 1 styr laddpump samt fläkt och startas manuellt vid tändning av kall panna, är i drift medan pannan brinner tills bränslet är slut och RGT sjunker till förslagsvis 90°C då den stängs.
Fläkten förses med en strömbrytare vilket gör att fläkten kan startas manuellt först när pannan är tänd, luckan och ev. direktspjäll är stängt. Även möjlighet till att stänga av fläkten vid påfyllning.
Termostat 2 sitter i serie med fläkten och styrs av pannvattentemp vilket gör att fläkten stannar om pannan kokar men startar igen när pannvattentempen har sjunkit till normalt värde. Detta utan att påverka laddpumpens drift.
Här finns lite tempstyrningar man kanske kan använda:
https://www.sensorshop24.de/temperaturregler/elektronische-temperaturregler-und-thermostate/
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det enklaste måste vara att byta till en rökgastermostat. I övrigt finns ju nödvändiga funktioner.
Det är väl ingen bra lösning att styra laddpump och fläkt med samma termostat.
Jo, det funkar alldeles utmärkt.
Vad händer om pannan kokar?
Nu blandar du ihop saker. Det här handlade om en termostat som stänger av fläkt och pump när temperaturen går ner. Vid övertemperatur i pannan ska fläkten stanna, men inte pumpen. Dessutom ska det finnas ett överhettningsskydd som stoppar fläkten om termostaten fallerar.
Ett fel som man kan få med styrning via rökgastermostat och överhettning är att rökgastemperaturen går ner fast det finns glöd i pannan om fläkten stannar. Då vill man inte att pumpen stannar. Så var det på min panna när jag köpte den. Vilket resulterade i att nödkylningen gick in.
Ett fel som man kan få med styrning via rökgastermostat och överhettning är att rökgastemperaturen går ner fast det finns glöd i pannan om fläkten stannar. Då vill man inte att pumpen stannar. Så var det på min panna när jag köpte den. Vilket resulterade i att nödkylningen gick in.
Tack! Jag tror denna är lösningen. Jag visst inte als att det gick att få tag på en rökgastermostat som separat enhet men har kollat och ser nu att Laddomat tillverkaren har egen som kostar 400Kr.D Daniel 109 skrev:
Värt att köpa för min del.
Jag kommer spara jätte mycket värme. Hade gärna vetat länge sedan att denna lösningen finns.
Ni som har rökgastermostat, hur ofta blir rökgasröret för kallt trots att det brinner?
Jag tänker på risken för överhettning. Jag har en SYR ventil på min panna men utloppet går ut på källarens golv och har 1m till brunnen.
Jag tänker på risken för överhettning. Jag har en SYR ventil på min panna men utloppet går ut på källarens golv och har 1m till brunnen.
Det beror helt på hur den är installerad. På min förra panna låg den löst uppepå rökröret. Då kunde pumpen stanna om ytterdörren stod öppen när det var kallt. Nu har jag en Innova, den har termostaten efter fläkten utanför pannan. Den stoppar om man lägger på för mycket så att pannan överhettar för att tankarna är fulla. Nu är pannan ombyggd så att laddpumpen går om pannan är överhettad oavsett driftsfall.
Det är det situation jag tänker på.... Jag fyller pannan och går lägg mig, panntermostaten stannar fläkten vid 90 och värmen från rökgasen försvinner. Pumpen kommer då stannar eller hur? Eller blir det ändå tillräckligt värme för att håller rökgastermostaten i gång? Har läst från 50c men jag har aldrig känt på rökröret innan så vet inte hur kall det blir när fläkten stannar.D Daniel 109 skrev:Det beror helt på hur den är installerad. På min förra panna låg den löst uppepå rökröret. Då kunde pumpen stanna om ytterdörren stod öppen när det var kallt. Nu har jag en Innova, den har termostaten efter fläkten utanför pannan. Den stoppar om man lägger på för mycket så att pannan överhettar för att tankarna är fulla. Nu är pannan ombyggd så att laddpumpen går om pannan är överhettad oavsett driftsfall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
