Hej
Detta är lite off topic men jag provar ändå.

Jag ska koppla in en begagnad vedpanna. Jag har en värmebaronen cu med självdrag 35 kW effekt. Men jag har även nine vedex 3000. Tror det är 35-40 kW effekt. Den är fläktstyrd.

Kanalen är rejäl och med bra drag. Vilken vedpanna ska jag välja tycker ni?
Mina gissningar är att vedex har lite bättre förbränning och effekt (pga fläktstyrning). Den är också betydligt mindre och lättare att hantera. (Pannan ska ner i källare).

Men kanske att värmebaronen är en enklare och tåligare panna? Mindre saker som kan strula och gå sönder?
 
K Kreacon skrev:
Hej
Detta är lite off topic men jag provar ändå.

Jag ska koppla in en begagnad vedpanna. Jag har en värmebaronen cu med självdrag 35 kW effekt. Men jag har även nine vedex 3000. Tror det är 35-40 kW effekt. Den är fläktstyrd.

Kanalen är rejäl och med bra drag. Vilken vedpanna ska jag välja tycker ni?
Mina gissningar är att vedex har lite bättre förbränning och effekt (pga fläktstyrning). Den är också betydligt mindre och lättare att hantera. (Pannan ska ner i källare).

Men kanske att värmebaronen är en enklare och tåligare panna? Mindre saker som kan strula och gå sönder?
Betänk att en självdrgspanna har ett annat roster i botten och det går att kasta in vad som helst som brinner. spånor från motorsåg, spånor från annat med. Framför allt så funkar den vid strömavbrott och en 12/230 inverter fär laddpumpen. En panna med fläkt ska det vara klabbar att stoppa in. annat skräp som kan eldas täpper till rostrett, samt att den måste ha el till både fläkt och pump. Visserligen stannar den nästan helt med att koka vatten vid strömavbrott. Så det kan bli lite som att välja mellan pest och kolera. Då en med fläkt kan vara lite effektivare mot en självdrag.
Men du ska ta det med en nypa salt, vad tillverkarna skriver, i deras specar, det förutsätter exakt vedens beskaffenhet, rätt temp rökgserna, rätt längt på skorsten och aria och dit kommer du aldrig.
Finns nog inte på kartan något hus som kommer upp i den effekt som dom skriver om. ( kanske enstaka ) Alla hus har olika förutsättningar.
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
Under förutsättning att du har ackumulatortank så skulle jag välja den fläcktstyrda, bättre förbränning som du skriver och mindre vedförbrukning än en självdragspanna.
 
  • Gilla
Kreacon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.