Hej!

Har köpt en gård med bergvärme men även en större vedpanna som vi tänkt använda vid kallare väder eller annat behov. Men hittar ingen märkning på pannan och kan inte hitta något annat som hjälper oss hitta vad det är för märke. Någon här som vet vad det kan vara? Den är ca 190 hög, 150 djup och 80 bred, skorstenen ansluter i botten bak. Har ingen ytterligare accumulator så är ju även nyfiken på hur mycket vatten den innehåller.

Med vänlig hälsning,

Michael W

• Stor vedpanna med mätare och röranslutningar, placerad inomhus. Panna saknar märkning, och det finns en vit hink och slangar på golvet bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
Kan det vara en:

"Den klassiska "Fellingsbro-pannan" VEDOMATIC."

?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack! Den är det, hade hoppas hitta lite mer info och kanske en bruksanvisning eller sprängskiss på den på nätet men kanske kan kolla med tillverkaren.

Tack för infon!

C
Stämmer, hade en exakt likadan, kan nog rota fram lite dokumentation om det är intressant.
Är din panna uppfylld? Är nog annars en bra början - min visade sig vara helt utrostad.
Har haft kontakt med tillverkaren som finns kvar, men som inte håller på med vedpannor idag och inte heller erbjuder någon service/delar för dessa.

Det är, skulle jag vilja påstå, en rätt usel panna med dagens mått mätt.

C cpalm skrev:
Stämmer, hade en exakt likadan, kan nog rota fram lite dokumentation om det är intressant.
Är din panna uppfylld? Är nog annars en bra början - min visade sig vara helt utrostad.
Har haft kontakt med tillverkaren som finns kvar, men som inte håller på med vedpannor idag och inte heller erbjuder någon service/delar för dessa.

Det är, skulle jag vilja påstå, en rätt usel panna med dagens mått mätt.
Den är fylld och fungerar som den ska, har använt den ett par gånger för att testa. Har du dokumentation så vore det supersnällt om den går att dela.
Jag tror också att det är en ganska dålig panna, men den står ju där den står :D Ska vi flytta på den får vi nog ta av taket på pannrummet.

Mickee76 Mickee76 skrev:
Den är fylld och fungerar som den ska, har använt den ett par gånger för att testa. Har du dokumentation så vore det supersnällt om den går att dela.
Jag tror också att det är en ganska dålig panna, men den står ju där den står :D Ska vi flytta på den får vi nog ta av taket på pannrummet.
Sen att få lite ekonomi i det hela, så ska du skaffa en shuntreglering, inte som nu manuell. Då kommer värmen att räcka längre i pannan. Det skrivs om att den är på ca 1400 liter och det räcker inte länge, när tempen ute faller ner mot minus 15 C. Det går aldrig att få ut mer än vad ellementen behöver i temp, sen är det slut på värme i pannan och dags att elda igen.

C
Mickee76 Mickee76 skrev:
Har du dokumentation så vore det supersnällt om den går att dela.
Letade runt lite i mappen där jag borde ha lagt den, men fick ingen träff tyvärr. Men dyker jag på den skall jag ha dig i bakhuvudet.

Ja, jag fick såga sönder min i bitar för att få ut den 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.