204 läst ·
12 svar
204 läst
12 svar
Vedpanna med luftvattenvärmepump
Jag går i tankarna att installera en luft/vatten-värmepump.
Jag har fått offert på en monoblock-lösning på 10kw, men ska även få offerter på vanlig luft/vatten med innerdel.
Vad är egentligen fördelarna och nackdelarna med monoblock jämfört med en värmepump med vanlig innerdel?
Vi har en vedpanna som vi ska behålla, och värmepumpen ska kopplas ihop med vedpannan så att vi kan växla mellan att elda med ved och köra värmepumpen.
De andra som varit och kollat föreslår vanlig luft/vatten med innerdel. Vilken lösning hade ni valt och varför?
Monoblock blir ju billigare i inköp, men finns det några nackdelar som man bör tänka på, särskilt när den ska kopplas ihop med en befintlig vedpanna?
Tar gärna emot erfarenheter från er som har monoblock eller vanlig innerdel, gärna tillsammans med vedpanna.
Vi har 2 ackumulatortankar.
Vedpanna från 2012
Kanske säkrare med innerdel om pannan går sönder?
Jag har fått offert på en monoblock-lösning på 10kw, men ska även få offerter på vanlig luft/vatten med innerdel.
Vad är egentligen fördelarna och nackdelarna med monoblock jämfört med en värmepump med vanlig innerdel?
Vi har en vedpanna som vi ska behålla, och värmepumpen ska kopplas ihop med vedpannan så att vi kan växla mellan att elda med ved och köra värmepumpen.
De andra som varit och kollat föreslår vanlig luft/vatten med innerdel. Vilken lösning hade ni valt och varför?
Monoblock blir ju billigare i inköp, men finns det några nackdelar som man bör tänka på, särskilt när den ska kopplas ihop med en befintlig vedpanna?
Tar gärna emot erfarenheter från er som har monoblock eller vanlig innerdel, gärna tillsammans med vedpanna.
Vedpanna från 2012
Har du någon extra ingång i tankarna som tex. kamrörsbatteri?A andersskåne skrev:Jag går i tankarna att installera en luft/vatten-värmepump.
Vedpanna från 2012
Om jag fattat rätt är problemet med monoblock , tankar , vedeldning att du vid eldning kan få för varmt vatten ut till värmepumpen och om du skulle stänga manuellt när du eldar så fryser ju värmepumpen jag tror det finns lösningar på detta men var noga med att någon står för garantin på helheten
Med backventil löser man problemet med för varnt vatten till VPS Sune i Blekinge skrev:
en split VP är att föredra om man är rädd för frysrisk
Går alltid att sätta in en extern värmeväxlare på tankens befintliga rör som kopplas till en monoblock. Vatten volymen i monoblock kräver oftast mer volym på vattnet än som får plats i detta slutna system för att jobba effektivt. Detta brukar man fixa till med en bufferttank på omkring 30 liter.A andersskåne skrev:
Givetvis är det slutna systemet glykol och vatten vilket motverkar frys risken. Väljer man monoblock så är det med gasen R290 som är en helt miljövänlig variant och ger högre temp om man vill på utgående som matchar äldre ved pannor bättre.
Klicka här för att svara