Såg att det fanns en liknande tråd men vill inte kapa den…

Baxi Bonus 30 som vi har eldat med ved i många år. Nytt jobb gör vedeldandet omständigt så det ska bli en värmepump. Det hinns inte med innan vintern så nåt måste göras då elpatronerna inte räcker till och huvudsäkringar inte möjliggör högre effekt.

Pelletsbrännare pellx och veckoförråd är införskaffat billigt.

Har två seriekopplade acktankar 2m3 och laddomat.

Tänkte behålla laddomaten.

Har beställt två billiga termostater från amazon och tänkte göra hållkrets så att brännaren laddar hela volymen.
Tänkte också mata brännaren via pannans överhettningsskydd men inte pannans termostat då…

Men sen såg jag att pellx har varianter med tryckluftsblåsning för att sota själva brännaren. Det verkar funka så att den blåser rent efter varje stopp av brännaren men också efter en timmes gångtid. I det driftsfallet så stoppar brännaren, blåser rent och startar igen.

Behövs det blåsas rent efter varje timme i drift? Den lär gå ett antal timmar för att värma tankarna plus förbrukningen under tiden.

P Pärran skrev:
Har beställt två billiga termostater från amazon och tänkte göra hållkrets så att brännaren laddar hela volymen.
Kör själv px21med kmp panna sen 10 år tillbaka. Hur hade du tänkt detta skall funka?

P Pärran skrev:
Tänkte också mata brännaren via pannans överhettningsskydd men inte pannans termostat då
Vad menar du med detta? Vad har pannans överhettningsskydd med brännarens funktion att göra?

P Pärran skrev:
Behövs det blåsas rent efter varje timme i drift?
Har du skaffat den brännaren? Själv askar jag ut för hand 1ggr per vecka vintertid o varannan vecka övriga årstider. Tar max 3 min.

H Håbbe01 skrev:
Kör själv px21med kmp panna sen 10 år tillbaka. Hur hade du tänkt detta skall funka?

Vad menar du med detta? Vad har pannans överhettningsskydd med brännarens funktio
Brännare och veckoförråd är införskaffat.

Eftersom det är en vedanläggning så sker värmedistributionen och varmvattenproduktionen i acktankarna. Så jag måste värma dessa för att få det att fungera. Rent krasst borde det vara bättre eftersom det leder till färre starter.

Så det behövs två termostater för att brännaren ska gå tills hela tanken/arna är varma.

Överhettningsskyddet är till för om det blir något fel. Det lär det nog finnas på alla pannor.

Hur skall dessa två termostater kopplas in för att brännaren att ladda hela tanken? Brännaren styrs enbart av när uppnådd temp uppnåtts i tanken.

Så placeringen av tempgivaren i tank ger väl den effekt du vill uppnå. Desto lägre placering desto mer volym får du uppvärmd.

Njae.
Tankarna laddas från toppen och laddas ur från botten. Så man behöver två termostater och en hållkrets.
Har du bara en termostat kommer du i princip inte ha någon ackumulation över huvudtaget. Du kan sas inte nyttja volymen.

P Pärran skrev:
Njae.
Tankarna laddas från toppen och laddas ur från botten. Så man behöver två termostater och en hållkrets.
Har du bara en termostat kommer du i princip inte ha någon ackumulation över huvudtaget. Du kan sas inte nyttja volymen.
Jo tanken laddas högt upp. Men i botten så har du returvatten från radiatorer så där är det kallare rent naturligt. Uttag av värme bör också vara högt upp där värme alltid är högst annars har du ej fördel av laddomat.

Desto högre temp du ställer in på brännaren så laddar den mer energi i tanken. Så hela tanken laddad är inte möjligt att uppnå på vinter.

Två termostater o hållkrets? Skall den då stänga ner brännaren, fattar ej

Med en termostat kommer brännaren starta på samma sätt som i en vanlig panna. Dvs med korta intervall.

Med två termostater kommer brännaren att starta en gång/dygn när det är kallt och istället gå längre tid. Den kommer fungera som en vedanläggning.

P Pärran skrev:
Njae.
Du är ute efter lika som vad jag har, men jag har en VP.
Du ska ha en termostat i topp och en i botten, samt ett relä. När det kallnar i botten under inställt värde så går den till och sluter för drift, men kan inte drifta. Det är termostaten i topp som sluter viid inställt värde och drar relät som självhålles via botten, Då kan det ställas in värden som passar för att värma tank/tankar.
Nu har jag lite anorlunda, när shunten ställer sig på max öppen så drar den relät ( via en microbrytare i eller utanför shuntmotorn ) då bir det att tank/tankar är tomma på värme, oavsett vad som behövs ut i huset, så startar min VP, i ditt fall pannan. Med styrning via shunten så kommer alltid värmen i tank/ar att gå ner så lågt som möjligt, innan värmekällan startar.
Men ska passa sig lite, tempen på vatten har ett motstånd för öka i temp och kansk inte gå under ca 40 C, vår och höst.
Är du med på min skrift.
MItt kan gå ner till ca 25 C vår och höst och det tar lång tid att värma på.

Jodå, jag är på det klara hur det ska fungera. Men jag blev osäker på hur länge brännaren kan gå utan att behöva göras ren. Men det verkar som om det inte ska vara någon fara 🙂

P Pärran skrev:
Jodå, jag är på det klara hur det ska fungera. Men jag blev osäker på hur länge brännaren kan gå utan att behöva göras ren. Men det verkar som om det inte ska vara någon fara 🙂
Nu har jag ingen erfarenhet av pellets, har en vedpanna som laddar tank/ar och VP som extra när man inte kan elda. Men troligtvis när man läser om dom som bränner hela veckor utan att sota, så ska du säkert klara dig med kanske 2 ggr i veckan, då pannan går längre tid än kanske bara någon timma i taget. Du får prova dig fram, vad som är möjligt.

• Gilla
Pärran
  • Laddar…
P Pärran skrev:
Med en termostat kommer brännaren starta på samma sätt som i en vanlig panna. Dvs med korta intervall.

Med två termostater kommer brännaren att starta en gång/dygn när det är kallt och istället gå längre tid. Den kommer fungera som en vedanläggning.
Ja men brännaren använder en tempgivare (ntc) o inte termostat som styr till/från

Jaså? Jag har inte kollat så noga på den än men det vore ju sämre såklart…

Men insåg ett annat problem. Brännaren verkar vara för stor för luckan på pannan. Har alla pelletsbrännare lika stort brännarrör?

P Pärran skrev:
Jaså? Jag har inte kollat så noga på den än men det vore ju sämre såklart…

Men insåg ett annat problem. Brännaren verkar vara för stor för luckan på pannan. Har alla pelletsbrännare lika stort brännarrör?
När jag köpte min kmp panna så valde man en adapter till brännaren.

Typ
https://www.pelletsbutiken.com/sv/p...9Hx34W34cZ-ugXpOERJR31sx-3ri237MaApCKEALw_wcB

Brännarör är nog samma vad jag vet

Du har nog en px20 brännare med extern styrbox. Sen flyttade styrkortet in i brännaren som då heter px21, det är den modell jag kör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.