Själv kör jag med 650.2:
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=38

Den har tre givare som styr flödena
-en för huvudtanken som känner av om det finns värme
-en givare har jag satt 3/4 upp på elpannans manteltank
-en givare som jag har satt 1/3 upp på elpannans manteltank

När övre givaren går under inställt värde (ex 50°C) startar kulvertpumpen och den går tills undre givaren går över detta värde. Temeraturen i kulverten styrs att vilken termostatventil som är installerad, standard är 63°C men jag har 72°C
Returen brukar ligga på 30°C till vedackarna (jag har oxå golvvärme)

Om givare i huvudtanken går under inställt värde så startar elpannan (om man vill)

Har gjort en liten undersökning/sammanställning gällande slavtank, kulvert etc. En del saker framstår säkert som självklarheter för vissa men det kan säkert vara bra med en sammanställning. Har ni andra "fakta" som man bör ta hänsyn till så delge gärna dessa. Det jag och kommit fram till är följande:

1. För att slavtank med vv-beredning i "huset" ska vara lönsamt ska kulvertförlusten överstiga 5%

2. Ju högre temp man kör i kulverten desto större kulvertförlust.

3. Ju bättre kulvertsystem (isolering) desto längre kulvertering går att göra med fyra rör och undvika slavtank, en siffra som nämns som gräns (Wirsbo pexkulvert) är 15 meter innan det "lönar" sig med slavtank.

4. 4-rörskulvert = lågt flöde för att minimera skiktningförluster som kan uppgå till 25% om omrörning uppstår i ack-tankar.

5. 2-rörkulvert = högt flöde under kort tid, en timmes gräns för uppladdning av slavtank. Skiktningen klarar sig i acktankar och skiktning blir bra i slavtank.

Födelar med slavtank och vv-beredning i "huset"
Två rör i kulverten (istället för fyra) då du tillverkar ditt tappvarmvatten i slavtanken. Du slipper man kulvertförluster i form av en rundpumpning av varmvatten. Värmeutbytet mellan panncentral och hus bör ske snabbt. Då kan kulvertförlusterna nedbringas till några få procent. OBS 15 meters "gränsen"
rogge

rogge_vvs skrev:
Har gjort en liten undersökning/sammanställning gällande slavtank, kulvert etc. En del saker framstår säkert som självklarheter för vissa men det kan säkert vara bra med en sammanställning. Har ni andra "fakta" som man bör ta hänsyn till så delge gärna dessa. Det jag och kommit fram till är följande:

1. För att slavtank med vv-beredning i "huset" ska vara lönsamt ska kulvertförlusten överstiga 5%

2. Ju högre temp man kör i kulverten desto större kulvertförlust.

3. Ju bättre kulvertsystem (isolering) desto längre kulvertering går att göra med fyra rör och undvika slavtank, en siffra som nämns som gräns (Wirsbo pexkulvert) är 15 meter innan det "lönar" sig med slavtank.

4. 4-rörskulvert = lågt flöde för att minimera skiktningförluster som kan uppgå till 25% om omrörning uppstår i ack-tankar.

5. 2-rörkulvert = högt flöde under kort tid, en timmes gräns för uppladdning av slavtank. Skiktningen klarar sig i acktankar och skiktning blir bra i slavtank.

Födelar med slavtank och vv-beredning i "huset"
Två rör i kulverten (istället för fyra) då du tillverkar ditt tappvarmvatten i slavtanken. Du slipper man kulvertförluster i form av en rundpumpning av varmvatten. Värmeutbytet mellan panncentral och hus bör ske snabbt. Då kan kulvertförlusterna nedbringas till några få procent. OBS 15 meters "gränsen"
rogge
Mycket intressanta uppgifter.
Källa/källor?

Som sagt en sammanställning av diskussioner med installatörer, tillverkare, experter etc... Kan kallas för erfarenhetssammanställningsdiskussionsfaktaanalysparametrar eller kanske "sanningen"  ;)
rogge

Som sagt en sammanställning av diskussioner med installatörer, tillverkare, experter etc...
Okej, vanligt Spånande runt fikabordet alltså.  ;)

”15metersregeln” hur kom den till? Och under vilka premisser gäller den?

För att slavtank med vv-beredning i "huset" ska vara lönsamt ska kulvertförlusten överstiga 5%
5% av vad? Och vem påstår det?

Som sagt ingen millimeterprecision eller något hokuspokus, någon ??? har räknat på förlusten på en Wirsbokulvert-4 när du har ett "normalhus" och bor "normalmittilandet" och har ett "standard" värmesystem med en "normalfamilj" etc.............. tydligen överstiger de uppskattade kulvertförlusterna 5% i detta fall. Du får gärna kontrollräkna mm jag tyckte resonomanget lät mycket vettigt när jag hörde samma sak från tre håll vid min "undersökning"  :-X

Okej, vanligt Spånande alltså.  
 :o :o :o
Det kan du kalla det om du vill, men för min del föredrar jag erfarenhetssammanställningsdiskussionsfaktaanalysparametrar  ;)

rogge

rogge_vvs skrev:
Som sagt ingen millimeterprecision eller något hokuspokus, någon ??? har räknat på förlusten på en Wirsbokulvert-4 när du har ett "normalhus" och bor "normalmittilandet" och har ett "standard" värmesystem med en "normalfamilj" etc.............. tydligen överstiger de uppskattade kulvertförlusterna 5% i detta fall. Du får gärna kontrollräkna mm jag tyckte resonomanget lät mycket vettigt när jag hörde samma sak från tre håll vid min "undersökning"  :-X

Okej, vanligt Spånande alltså.  
 :o :o :o
Det kan du kalla det om du vill, men för min del föredrar jag erfarenhetssammanställningsdiskussionsfaktaanalysparametrar  ;)

rogge
Okej.
Intressanta uppgifter var det iallafall.

rogge_vvs skrev:

rogge
Varför köra med wirsbo pex då den är dyrare än en kopparflex (aquawarm) som är bättre isolerad .. :-?

Varför köra med wirsbo pex då den är dyrare än en kopparflex (aquawarm) som är bättre isolerad ..
Ja varför inte? Då kan du ha en längre kulvertering innan du uppnår 5% Problemet är att du får ha två kulvertrör (finns bara som tvårörskulvert väl?) istället för ett 4rörs Wirsbo om du ska köra utan slavtank. Priset kan jag inte uttala mig om men är nyfiken på vad du har för pris på denna? Hittade inget bra pris själv
rogge

rogge_vvs skrev:
Varför köra med wirsbo pex då den är dyrare än en kopparflex (aquawarm) som är bättre isolerad ..
Ja varför inte? Då kan du ha en längre kulvertering innan du uppnår 5% Problemet är att du får ha två kulvertrör (finns bara som tvårörskulvert väl?) istället för ett 4rörs Wirsbo om du ska köra utan slavtank. Priset kan jag inte uttala mig om men är nyfiken på vad du har för pris på denna? Hittade inget bra pris själv
rogge
Jag beställde 50 meter aquawarm cu 2x22mm med 110 mm isolering åt en kompis anläggning o den gick på 307:-/m inkl moms då dom gav rabbat utan att jag frågade utan rabbat gick den på 341:-/m inkl moms.. Rinkabyrör tar 625:-/m för 4 rörs 25+25/28+22 o 332:-/m för 2x25 för pex..
Förlusterna är hälften av wirsbo pex el ca 3W/m vid 40 grader o ca 5W/m vid 60 grader.. Så vid 60 grader blir förlusterna ca 650 kWh/år på 15 meter o ca 400 kWh/år vid 40 grader... Totalt för 2x15 meter ca 1050 kWh/år om man körde åretrunt med en på 60 grader o den andra 40 grader o effekta acktank som hade minst förluster låg på 1156 kWh/år + att den kostar 16600:-

Ja man måste ha 2 kulvertar men då man får 2 st för 614:-/m så blir det ändå billigare än pex 4 rörs..

Men hur var det 2an, köpte inte du kulverten hos grossist? Eller minns jag fel?
Om inte skulle det vara intressant att höra var du köpte den.

Nicke Nyfiken

spikers_corner skrev:
Men hur var det 2an, köpte inte du kulverten hos grossist? Eller minns jag fel?
Om inte skulle det vara intressant att höra var du köpte den.

Nicke Nyfiken
Jag ringde huvudkontoret o fick tel.nr till en säljare i Vindeln för norrland då fick jag ett pris o beställde direkt så jag vet inte om dom säljer direkt till privat personer.. Kompisen har lantbruk iof men alla känner väl någon som har ett företag med momsreg.nr som man kan nyttja vid inköpet.. ;)

Jag har använt mej många ggr av kompisens momsreg.nr vid beställningar direkt från grossist men jag tar räkningen så det kommer inte in i hans bokföring.. ::)

Ja man måste ha 2 kulvertar men då man får 2 st för 614:-/m så blir det ändå billigare än pex 4 rörs..
Kan man köpa en bra isolerad kopparkulvert till dessa priser så är det väl självklart vilket man väljer!
aquawarm

Wirsbo får lägga ner sin tillverkning.
rogge

Intressant läsning! När jag för snart två år sedan grävde för jordvärme, anlade grund för garage och installerade värmepump hade jag (pga. av orutin) inte en tanke på varmvattencirkulation.

Tanken slog mig första gången jag skulle använda varmvatten. Jag har en 37 meter lång kulvertslang mellan garaget och huset och värmepumpen står i garaget. Det tar ett tag innan vattnet blir varmt nog för att duscha i huset!

Naturligtvis skulle jag ha grävt ner en extra slang till kallvatten, men jag tänkte inte på det då.

Av kulvertens 4 rör används 2 till värme samt en till kallvatten och en till varmvatten. Huvudledningen för vatten kommer in i huset.

Finns det någon lösning på detta i efterhand?
När jag läser vad som skrivs i denna tråd anar jag en lösning men jag greppar den inte helt.

Jag planerar för att komplettera jordvärmen med solvärme. Det innebär att jag kommer att köra värmepumpen mot en 500 acctank i framtiden.

Om jag fattat rätt skulle jag behöva en acctank i huset också?

Det skulle inte vara några problem tack vare planerad utbyggnad men jag förstår inte fördelarna så där självklart.

Tacksam för svar

(efter att ha tillbringat åtskilliga timmar framför detta forum har jag lovat mig själv att förhoppningsvis någon gång BIDRA med kunskap och inte bara mjölka andras erfarenheter. Det kommer nog snart!)

Om du har en slavtank i huset, värmer du upp den genom att cirkulera dit hetvatten genom din kulvert. Shuntgruppen ska då även gå ut från den tanken, till ditt hus.
Har du sen två varmvattenslingor i den tanken också, tillverkar du ju varmvattnet i huset, inte i pannrummet, så det är inte alls lika långt bort att få varmvattnet ifrån.

Ska du nu ha solvärme också, ska den kanske ligga på huset? I så fall ska du ha slinga/slingor för solen i samma slavtank.
Vill du ha varmvatten i garaget också? Då kan du använda kulverten du redan har, fast köra varmvattnet baklänges. Eller så bereder du varmvattnet i garaget också. Det beror helt på om du kan acceptera att vänta på varmvattnet i garaget eller ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.