46 949 läst ·
273 svar
47k läst
273 svar
Vedpanna+kulvert ?
Nej.
Jag bereder vv ute i pannhuset i en yttre vvb placerad utanför accen.
Jag cirkulerar detta tappvarmvatten igenom ovan nämnda vvb och vidare in i kulverten upp till huset.
Cirkulationen vänder uppe i huset innan min elvamvattenberedare.
Jag vill ju inte dra cirkulationen igenom elvvb.
Jag har ingen vvc inne i själva huset och hos mig behövs inte det heller då jag inte har långt till tappställena från min elvvb.
Mina rör för vv och vvc pallar 70 gr kontinuerligt och 90 i topparna.Hocke skrev::-/ Nu har jag funderat lite till på detta
Jag har en tvårörskulvert med en slang med 72°C in och en returslang på 25-30°C som snurrar vid laddning (laddomat 650.2)
I en 4-rörskulvert med vvc så är ju en slang in mellan 30-50°C en retur med 25-3
0°, men vv går ju med 65°C åt båda hållen! Borde detta inte ge mer förluster än en tvårörskulvert? :-/
Jag kör 65 gr när acc är varm.
Merkostnaden vid en enkel systemlösning blir:Angelven skrev:Tack för ännu mera bra diskussion - ni råkade svara på en hel del följdfrågor jag klurat ut under helgen.
Någon som har en uppfattning om vad merkostnaden för installationen jämfört ett system i huset enbart, blir ? (Om vi förutsätter att man i bägge fallen har ett ställe att ställa prylar som behövs och att det finns en bra punkt att koppla in sig i huset på)
Mvh
/Angelven
Kulvert
Vvc pump
Vid en komplicerad lösning tillkommer även:
Slavtank (med allt vad det innebär)
Kulvertstyrning(med allt vad det innebär)
Ev extra shunt med tillhörande styrning och pump (om shuntad värme behövs i pannhuset) eller rör tillbaka till pannhuset med shuntat vatten.
Ev extra vvberedare ( om vv behövs i pannhuset) eller rör tillbaka till pannhuset med varmvatten.
Eventuell backup vid strömavbrott för att kunna ladda slaven om slaven är tänkt att ta emot värmen från vedpannan när eldning pågår.
Se där, så fel jag fattade. Så cirkulationen är till för att det ska finnas varmt vatten framme i husets ände av kulverten, inte för att det ska finnas varmvatten framme vid kranarna, då?
Men menar du att denna cirkulation inte går in till elberedaren, som väl sitter i huset, om jag har fattat nånting rätt? Innebär det inte att alla tomgångsförluster i så fall måste värmas elektriskt?
Men menar du att denna cirkulation inte går in till elberedaren, som väl sitter i huset, om jag har fattat nånting rätt? Innebär det inte att alla tomgångsförluster i så fall måste värmas elektriskt?
Ja.
Nej.
Cirkulationen går fram till och vänder precis före elberedaren
Elberedaren står i huset.
Cirkulationen går alltså inte igenom elberedaren.
Elberedaren håller vattnet varmt (jag har termostaten på 55 gr)
När jag har eldat och har varmt i accen matas elberedaren med 65 gradigt vatten.
Observera att den enbart matas när jag tappar vv i huset.
Elpatronen i elberedaren behöver sällan gå.
Jag har inte mätt elförbrukningen till elberedaren, men jag har på känn att den inte behöver gå mycket.
När jag vrider upp på termostaten klickar den på 65 gr.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att hos mig tjänstgör vvc enbart för att inte fylla min elberedare med avsvalnat vatten.
Ingenting annat.
Tack vare en liten elvvb har jag alltid vv tillhands snabbt i huset vare sig jag kör vvc eller inte
(och detta utan slavtank, inte illa va?)
Om man väljer en lösning utan den lilla elvvb blir vvc genast viktigare ur bekvämlighetssynpunkt.
Jag tycker således att den lilla elberedaren skänker en billig bekvämlighet.
Jag tror att det är enkelt att finna en lösning på när pumpen ska stannapellefant skrev:
(den ska stanna när man börjar spola vv)
Jag tror det är betydligt svårare (omöjligt?) att starta pumpen vid rätt tid
(den ska starta precis i lagom tid så att vv hinner fram till tappstället när vi öppnar kranen)
Det betyder att den ska starta lagom tid innan vi tänkt spola vv.
Den ska alltså inte starta om vi bara tänkt spola kv.
Lös det den som kan. :-/
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44670/24#24
Merkostnaden vid en enkel systemlösning blir:RoKe skrev:[quote author=Angelven link=1140170121/0#27 date=1140438330]Tack för ännu mera bra diskussion - ni råkade svara på en hel del följdfrågor jag klurat ut under helgen.
Någon som har en uppfattning om vad merkostnaden för installationen jämfört ett system i huset enbart, blir ? (Om vi förutsätter att man i bägge fallen har ett ställe att ställa prylar som behövs och att det finns en bra punkt att koppla in sig i huset på)
Mvh
/Angelven
Kulvert
Vvc pump
Vid en komplicerad lösning tillkommer även:
Slavtank (med allt vad det innebär)
Kulvertstyrning(med allt vad det innebär)
Ev extra shunt med tillhörande styrning och pump (om shuntad värme behövs i pannhuset) eller rör tillbaka till pannhuset med shuntat vatten.
Ev extra vvberedare ( om vv behövs i pannhuset) eller rör tillbaka till pannhuset med varmvatten.
Eventuell backup vid strömavbrott för att kunna ladda slaven om slaven är tänkt att ta emot värmen från vedpannan när eldning pågår.
[/quote]
Men det låter som om att en bra lösning går att få utan slavtank, och då behövs nog inte något av allt det andra med undantag för kulvertstyrning - vad skulle den behövas för ?
Plockar du ut varmvatten ur elpannan också, hur funkar det i så fall?Hocke skrev:
Jag planerar en installation där ackumulatortanken dockas till min elpanna via kulvert, men anar ett bekymmer, nämligen:
Om jag önskar få elpannans tappvarmvatten vedvärmt så kan jag bara utnyttja ett litet temperatursteg i ackumulatortanken eftersom jag måste pumpa ut åtminstone 60-gradigt vatten till 'slavpannan'?
Eftersom min golvärme klarar sig med ca 30-40 gr på vattnet så 'förlorar' jag ju bortåt halva lagringsförmågan i ackumulatortanken samt får större kulvertförlust?
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/Lmkulvert31-24_w.pdfJag planerar en installation där ackumulatortanken dockas till min elpanna via kulvert, men anar ett bekymmer, nämligen:
Om jag önskar få elpannans tappvarmvatten vedvärmt så kan jag bara utnyttja ett litet temperatursteg i ackumulatortanken eftersom jag måste pumpa ut åtminstone 60-gradigt vatten till 'slavpannan'?
Eftersom min golvärme klarar sig med ca 30-40 gr på vattnet så 'förlorar' jag ju bortåt halva lagringsförmågan i ackumulatortanken samt får större kulvertförlust?
Detta är nog en möjlig lösning för dig?
Du utnyttjar vedaccen bra om lösningen klarar av att leverera låga returtemperaturer till acc.