1 523 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vedpanna inrykning
har en orlan 60kw panna som är lite svårtänd och ryker lite in vid påfyllning. installatören som istallerade pannan satt inte en röksug bakom pannan för att han tyckte de inte behövdes. så de gäller att vara kvick vid påfyllning. fins de någo knep om man inte vill bygga om hela installationen.?
Vad är det för panna? Är det en Viadrus så är det enda rådet att slänga ut den.
Nu var det inte för att kasta ut något som frågan är ,D Daniel 109 skrev:
Inte ovanligt att det kan ryka inH hdfhgf skrev:
Har du något spjäll ut mot skorsten så måste du öppna det full , samt öppna inkastluckan lite sakta så draget vänder mot skorstenen
Det ser ju ut att vara en vettig panna, dock med tryckande fläkt vilket inte direkt underlättar vedpåfyllning. Jag har inget bättre tips än det som står i manualen:
6.6. Påfyllning av ved
Om pannan och ackumulatortanken är rätt dimmentionerade kommer brasan att brinna i ugnefär 4 timmar, har man mindre tank än den optimala kan brinntiden vara upp till 12 timmar. I fall man har en tank som har större volym än pannan klarar att ladda på en laddning, bör man efter cirka 4 timmar fylla på pannan. För att kontrollera vedmängden i magasinet och eventuellt fylla på skall man:
1. Slå av huvudströmbrytaren (RK 2001) eller trycka på stoppknappen (Ekoster 2),
2. Öppna stosspjället (tryck in armen helt),
3. Öppna övre luckan och fylla eventuellt på ved,
4. Stänga övre luckan, dra ut armen till stosspjället och starta pannan. Det är mycket viktig att se till, att inga träbitar hamnar mellan stosspjällets fläns, vilket skulle göra det omöjligt att stänga det. Under bränslepåfyllning (man rekommenderar att göra det när det finns bara glöden kvar) bör man röra om askan på magasinets botten.
6.6. Påfyllning av ved
Om pannan och ackumulatortanken är rätt dimmentionerade kommer brasan att brinna i ugnefär 4 timmar, har man mindre tank än den optimala kan brinntiden vara upp till 12 timmar. I fall man har en tank som har större volym än pannan klarar att ladda på en laddning, bör man efter cirka 4 timmar fylla på pannan. För att kontrollera vedmängden i magasinet och eventuellt fylla på skall man:
1. Slå av huvudströmbrytaren (RK 2001) eller trycka på stoppknappen (Ekoster 2),
2. Öppna stosspjället (tryck in armen helt),
3. Öppna övre luckan och fylla eventuellt på ved,
4. Stänga övre luckan, dra ut armen till stosspjället och starta pannan. Det är mycket viktig att se till, att inga träbitar hamnar mellan stosspjällets fläns, vilket skulle göra det omöjligt att stänga det. Under bränslepåfyllning (man rekommenderar att göra det när det finns bara glöden kvar) bör man röra om askan på magasinets botten.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om man fyller på sent så att det bara är glöd i pannan så ryker det mycket mindre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden