Hej!
Ska börja elda med ved och detta ska kopplas ihop, funderar på hur man kopplar ihop expansionen på bästa sätt, funkar det att göra enligt de röda sträcken på min bild, och på så sätt slippa avluftare. Eller bör jag köra enligt Vedolux principskiss nedan med expansion kopplat direkt på pannan och sedan en separat avluftare på varje tank?

Något annat jag bör tänka på?
Kommer lägga till;
Påfyllning av system
Tappning av system till brunn
Magnetit filter på returen ifrån fördelaren i taket
Syr ventil med kallvatten till pannan som leds ut i brunn
Cirkulationspump på stigaren innan fördelare i tak

Tack!

Vedpanna och tankar i ett pannrum med röda markeringar som visar kopplingsförslag för expansionen till öppen tank på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av ett värmesystem med vedpanna, slutet och öppet system, montrar på kall- och varmvattenrör och ventiler.
Skapa konto

Jag tycker du skall satsa på slutna expansionskärl.
Av två orsaker
1. Med öppet expansionskärl har man mer syre i vattnet och därför åldras systemet fortare
2. Om du råkar koka pannan någon gång är det bättre att säkerhetsventilerna öppnar och vattnet rinner ut i golvbrunnen i pannrumet än att vattnet rinner ut på vinden.

Det brukar vara en fördel att ha överdrivet grova rör både upptill och nedtill. Ibland kan det rentav fungera så man får ackumulatortanken varm utan cirkulationspump. I synnerhet om tanken/tankarna står litet upphöjd. Fördelen med det är att pannan inte kokar direkt om det blir elavbrott när man eldar.

Om du har två tankar skulle jag sätta avtängningskranar på den ena så du inte behöver elda den varm sommartid. En del sätter rentav varmvattensliga direkt i pannan och kopplar bort tankarna helt på sommaren och tar då varmvattnet ur pannan som de eldar försiktigt.

Majgårdarna
H heimlaga skrev:
Jag tycker du skall satsa på slutna expansionskärl.
Av två orsaker
1. Med öppet expansionskärl har man mer syre i vattnet och därför åldras systemet fortare
2. Om du råkar koka pannan någon gång är det bättre att säkerhetsventilerna öppnar och vattnet rinner ut i golvbrunnen i pannrumet än att vattnet rinner ut på vinden.

Det brukar vara en fördel att ha överdrivet grova rör både upptill och nedtill. Ibland kan det rentav fungera så man får ackumulatortanken varm utan cirkulationspump. I synnerhet om tanken/tankarna står litet upphöjd. Fördelen med det är att pannan inte kokar direkt om det blir elavbrott när man eldar.

Om du har två tankar skulle jag sätta avtängningskranar på den ena så du inte behöver elda den varm sommartid. En del sätter rentav varmvattensliga direkt i pannan och kopplar bort tankarna helt på sommaren och tar då varmvattnet ur pannan som de eldar försiktigt.
Jag tycker du skall definitivt satsa på ett öppet system.
1. Ett öppet system avluftar sig själv.
2. Eftersom du bygger det 2025 kommer det hålla hela din livstid.
3. Man har ett skvaller rör som gör att vattnet vid kokning kommer rinna ut i golvbrunnen i pannrummet när det kokar.
4. Du slipper installera en SYR ventil som är ett krav vid slutet system.
5. Du kommer aldrig få byta och underhålla blåsan i ditt slutna system för du tvärtemot den Ahlsell trånande vvsarn byggde ett helt underhållsfritt system.
6. Du kommer tjäna pengar då ett öppet system inte kommer behöver underhållas, du slipper SYR ventil, ett dyrt slutet expansionskärl.

Du kan sätta avstängnings ventiler om du vill elda oftare på sommaren. De som vill elda oftare stänger ofta av en tank på sommaren för de tycker det är rolig med sommareldning. Skorstenen kan ju behöva lite värme då.

• Gilla
Trappa och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag tycker du skall definitivt satsa på ett öppet system.
1. Ett öppet system avluftar sig själv.
2. Eftersom du bygger det 2025 kommer det hålla hela din livstid.
3. Man har ett skvaller rör som gör att vattnet vid kokning kommer rinna ut i golvbrunnen i pannrummet när det kokar.
4. Du slipper installera en SYR ventil som är ett krav vid slutet system.
5. Du kommer aldrig få byta och underhålla blåsan i ditt slutna system för du tvärtemot den Ahlsell trånande vvsarn byggde ett helt underhållsfritt system.
6. Du kommer tjäna pengar då ett öppet system inte kommer behöver underhållas, du slipper SYR ventil, ett dyrt slutet expansionskärl.

Du kan sätta avstängnings ventiler om du vill elda oftare på sommaren. De som vill elda oftare stänger ofta av en tank på sommaren för de tycker det är rolig med sommareldning. Skorstenen kan ju behöva lite värme då.
Tack för svar! Kommer att köra på ett öppet system, den största frågan jag har är ifall det går att koppla expansionsröret enligt min bild, eller ifall det stället till det för laddomaten på något sätt. Tror att det var vanligt att man kopplade på detta sätt förr när man inte hade laddomat.
Had ju varit skönt att slippa ha de två avluftarna uppe på tankarna. I min erfarenhet krånglar bara avluftare.

ElinmedE ElinmedE skrev:
Tack för svar! Kommer att köra på ett öppet system, den största frågan jag har är ifall det går att koppla expansionsröret enligt min bild, eller ifall det stället till det för laddomaten på något sätt. Tror att det var vanligt att man kopplade på detta sätt förr när man inte hade laddomat.
Had ju varit skönt att slippa ha de två avluftarna uppe på tankarna. I min erfarenhet krånglar bara avluftare.
Eftersom du har en laddomat med pump så kommer inte alla microbubblor att gå upp till kärlet. Utan att kanske minst 75 % kommer att gå in i tankarna, bubblorna kommer att flyga förbi röret till kärlet. Så du bör nog ha luftare på topp tankar. Antingen har du manuella luftare och öppnar dom kanske var 3:dag och stänger, i början av din eldning, eller så kostar du på dig kvalitetsluftare, har själv på mina tankar enligt nedan. Gärna då med en ventil under, så det går att byta utan att tappa ner systemet, samt under drift ha ventilen öppen. Lika med manuella men kanske lite överkurs. då dom alltid ska vara stängda vid drift.

https://www.proshop.se/Beslag/Flamc...ampaign=searchengine&gad_source=1&gad_campaig

C
H heimlaga skrev:
Åtminstone vårt gamla öppna expansionskärl är inte öppet på det sättet, det luftas genom ett rör som går upp över tak. Utöver det går det ett spillrör tillbaka till pannrummet.

Schematisk illustration av ett hus med expansionskärl, ventilationsrör över taket och spillrör tillbaka till pannrum.
Skapa konto

C cpalm skrev:
Åtminstone vårt gamla öppna expansionskärl är inte öppet på det sättet, det luftas genom ett rör som går upp över tak. Utöver det går det ett spillrör tillbaka till pannrummet.

[bild]
Att röret går ut på taket med en sväng ner, är för att om det blir kok i pannan, ska ånga och tryck gå ut på taket. helt normalt för öppna värmesystem. Någonstans ska tryck och ånga ta vägen.

C
J jonaserik skrev:
Att röret går ut på taket med en sväng ner, är för att om det blir kok i pannan, ska ånga och tryck gå ut på taket. helt normalt för öppna värmesystem. Någonstans ska tryck och ånga ta vägen.
Precis. Dvs. det hamnar inte på vinden.

C cpalm skrev:
Precis. Dvs. det hamnar inte på vinden.
Alla jag har haft att göra med har bara varit ett öppet kärl på vinden så när det kokade över rann det vatten ned i fyllningen. Tydligen finns det andra lösningar.

Satsa på ångrör och kall expansion finns massa skrivet om det här lite elegantare lösning som borde spara en hel del del ved. Varför värma vinden varje gång du eldar? Gillar annars din lösning bättre då all värme nås i andra skissen får man aldrig ut all värme iofs bra ifall varmvatten prioriteras, ifall inbyggd varmvattenberedare sitter där uppe.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.