För ett år sedan flyttade vi in i vår nuvarande villa. En nyrenoverad villa från -85. Värmen kommer från elpatron eller vedpanna. Ackumulatortank på 2-3kbm. (något oklart).
Jag blev erbjuden ett stort lass med ved varför vi nu vill få igång pannan. Men innan dess vill jag ha förståelse för hur den fungerar. Vår ackumulatortank är tyvärr rätt inbyggd, och det är svårt att få en överblick över hur rören är dragna.
Vad jag inte förstår är följande:
(Obs pannan är inte igång)
När jag startar cirkulationspumpen, så kommer det aldrig varmt vatten. Jag tycker att då jag startar pumpen, så borde det väll kort efter komma varmt vatten (vattnet borde väll komma från ack-tanken) Och således vara ca 60-grader.
Bilden ovan visar en överblick där man ser cirk-pumpen längst ner i bilden.
Denna bilden visar cirkpumpen, samt dess till-anslutning. Vad kan det vara för vatten som kommer till pumpen här? Jag trodde det var ifrån ack-tanken???
Bilden visar anslutningen efter pannen. Här försvinner då det uppvärmda vattent uppåt mot skorsstenen. Röretfrån pannan ansluter till ett fordrat rör som kommer ifrån ackumulatortanken.
Mina frågor:
1. Skall det vara så att det är kallt vatten (ca rumstemp, känns kanske kyligare än vad det är) som kommer till cirkulationspumpen?
2. Jag fick hjälpa igång cirkulationspumpen genom att öppna det lilla locket och skruva på ett litet skruvhuvud innanför. Efter det surrade den på fint. Men. Kan det vara så att även om cirkpumpen snurrar, att den faktist inte får vattnet att cirkulera? Vad kan slitas på en pump? Om jag startar pannan, behöver jag vara orolig över att pumpen skulle kunna vara trasig även om den snurrar?
Vore väldigt glad ifall någon vill hjäpa mig, Behövs mer information så skall jag försöka plocka fram det.
Tack!
/Mattias R.
Jag blev erbjuden ett stort lass med ved varför vi nu vill få igång pannan. Men innan dess vill jag ha förståelse för hur den fungerar. Vår ackumulatortank är tyvärr rätt inbyggd, och det är svårt att få en överblick över hur rören är dragna.
Vad jag inte förstår är följande:
(Obs pannan är inte igång)
När jag startar cirkulationspumpen, så kommer det aldrig varmt vatten. Jag tycker att då jag startar pumpen, så borde det väll kort efter komma varmt vatten (vattnet borde väll komma från ack-tanken) Och således vara ca 60-grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden ovan visar en överblick där man ser cirk-pumpen längst ner i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna bilden visar cirkpumpen, samt dess till-anslutning. Vad kan det vara för vatten som kommer till pumpen här? Jag trodde det var ifrån ack-tanken???
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar anslutningen efter pannen. Här försvinner då det uppvärmda vattent uppåt mot skorsstenen. Röretfrån pannan ansluter till ett fordrat rör som kommer ifrån ackumulatortanken.
Mina frågor:
1. Skall det vara så att det är kallt vatten (ca rumstemp, känns kanske kyligare än vad det är) som kommer till cirkulationspumpen?
2. Jag fick hjälpa igång cirkulationspumpen genom att öppna det lilla locket och skruva på ett litet skruvhuvud innanför. Efter det surrade den på fint. Men. Kan det vara så att även om cirkpumpen snurrar, att den faktist inte får vattnet att cirkulera? Vad kan slitas på en pump? Om jag startar pannan, behöver jag vara orolig över att pumpen skulle kunna vara trasig även om den snurrar?
Vore väldigt glad ifall någon vill hjäpa mig, Behövs mer information så skall jag försöka plocka fram det.
Tack!
/Mattias R.
1. Det verkar ok att du får kallt vatten vid pumpen, det ska cirkulera runt i pannan via det klenare röret från termiska ventilen (klumpen med röda pilar) och tillbaks nertill om tempen från pannan ligger under en viss gräns. Sitter en liknande insats i den som i gamla kylare för bilar och kan bytas för olika temperaturer man önskar. Din tank verkar inkopplad mot röret som går upp genom taket och röret från golvet vid pumpen.
2. du har gjort som man ibland får göra med pumpar som stått en tid dvs hjälp igång den, inget konstigt med det och kom den igång funkar den så länge den snurrar. Låt den gå en tid så minskar risken att den skulle sätta sig direkt igen när den står still.
Starta du pumpen och provelda lite så ska du se att det funkar så som det är tänkt, det är bara att börja testa lite.
2. du har gjort som man ibland får göra med pumpar som stått en tid dvs hjälp igång den, inget konstigt med det och kom den igång funkar den så länge den snurrar. Låt den gå en tid så minskar risken att den skulle sätta sig direkt igen när den står still.
Starta du pumpen och provelda lite så ska du se att det funkar så som det är tänkt, det är bara att börja testa lite.
Klicka här för att svara
