Jo man skall nog lugna ner sig.. nu är ju lambda sond det hetaste.. det löser alla problem med en kass konstruktion eller hur var det?
Kanske är dags för tillverkarna att öppna lädret och bygga en riktigt bra panna ist att köra första hjälpen på en taskig konstuktion.. Men det är ju klart reklam och sp test äger.. trots att det egentligen inte visar ett skit..
 
Det är ju konstigt att det finns kontruktörer som lyckas utvinna mer energi än vad som finns i veden med andra förbrännings typer än omvändförbränning och ändå är det reklamen man lyssnar på..
Till slut fick jag bevis för att mina teser inte var helt felande.
Så nu kanske någon nu tror på det jag skrivit i viadrus tråden.. Det finns en otrolig potential i annan förbränning än omvändförbräning.. Dock skall tilläggas att de pannor jag hittils sett med överförbränning så finns det ingen med rätt utrymme för att nå riktiga topp resultat utan att ved ilägg störs.
Med detta vill jag inte ha sagt att överförbränning är det enda sättet men dagens pannor kräver mycket utveckling för att nå bra resultat sett över hela eldnings cykeln.
Keramik är en nöd lösning i min ögon, finns lättare sätt men dessa sätt betyder en massa utvecklig av tillverkarana och det kostar ju pengar..
Då är det tydligen billigare med reklam och intet visande tester.
 
_ap_ skrev:
jag undrar fortfarande om Effecta kommer i en större version som nämts tidigare i
tråden, någon som vet?

Vill även berätta om min senaste installation av en Baxi 50, fläkthjul så skevt att det inte gick runt, röklådans bultar passade inte, strömen felkopplad, fas på jord!
Vedluckans handtags bult sönder dragen i den nya luckan som skulle monteras idag fanns inga gängor till gångjärnet.
Fronten så skev att den inte hölls igen.
Så nog kan dom oxå ha en dålig dag, men deras service avdelning är helt otrolig på
3 dagar fanns ny komplett fläkt, front och en lucka, som tyvärr inte hade några gängor men på tisdag kommer säkert rätt.
Ja de har tagit fram en på c:a 65KW, den är nog inte helt färdig testad men de har tillverkat en 0-serie.

Har varit och tittat på den första de satt ute hos kund. Kommer förmodligen också att sätta in en sådan.
 
_ap_
vad är ved volymen i en sådan?
 
_ap_
Kan vi inte öppna en till tråd om verkningsgrad då denna egentligen handlade om
Effecta..
 
Sorry om jag har förstört tråden med en massa som är OT.
Vill någon fortsätta diskussionen är det bara att starta en ny tråd om tråd skaparen inte vill att vi fortsätter här.
 
Majgårdarna
Mycket snack från viardus försäljare här verkar det som :)

Jag tror inte att liten vatten volym automatiskt ger låga utsläpp vid uppstart.
Så här står det i Råd o Röns test av vedpannor.

Solo Innova har mycket låga utsläpp även vid uppstart när brasan börjar brinna.
CTC V35 ligger på gränsen att klara miljökraven och har höga utsläpp vid uppstart liknande Gaselle quick-up 45.

Va har Gaselle höga utsläpp vid uppstart?Den som har så lite vatten :rolleyes:


Sen är nog inte innovans lite större vatten volym något större problem.
Jag har ialla fall självcirk i mitt system DVS det uppvärmda vattnet i pannan åker över till tanken när den har kommit ner till pannans temp.
Pannan är ju bra isolerad.

kricken_ nu när du har en så jäkla bra panna med överförbränning så är det väl dax dom miljögodkänner den? Utan keramik och sådan krafs.
 
Andreas_Hansson skrev:
Mycket snack från viardus försäljare här verkar det som :)

Jag tror inte att liten vatten volym automatiskt ger låga utsläpp vid uppstart.
Så här står det i Råd o Röns test av vedpannor.

Solo Innova har mycket låga utsläpp även vid uppstart när brasan börjar brinna.
CTC V35 ligger på gränsen att klara miljökraven och har höga utsläpp vid uppstart liknande Gaselle quick-up 45.

Va har Gaselle höga utsläpp vid uppstart?Den som har så lite vatten :rolleyes:


Sen är nog inte innovans lite större vatten volym något större problem.
Jag har ialla fall självcirk i mitt system DVS det uppvärmda vattnet i pannan åker över till tanken när den har kommit ner till pannans temp.
Pannan är ju bra isolerad.

kricken_ nu när du har en så jäkla bra panna med överförbränning så är det väl dax dom miljögodkänner den? Utan keramik och sådan krafs.
Har inte sagt att jag har en så jävla bra panna.
Däremot så har ni alltid talat om vilken dålig panna det är.
Men som vanligt när era argument faller så börjar ni att angripa den som skrivit det.

Vad har du för bevis att den har låga utsläpp vid start iom att det inte testas.
Men det är väl klart de ä väl nån super keramik i din panna som varken tar upp värme endast isolerar och pannvattnet i en innova är ju mycket lättare att värma upp än i vanlig panna.

Som jag skrev förut överbevisa mig hittils har jag inte sett annat än en massa lösa antaganden från en som vill försvara sin över prissatta panna som inte är ett piss bättre för miljön än någon annan enligt vad som hittils fram kommit.

Och nej jag är ingen viadrus försäljare utan en vanlig lastbils chaufför.

Jag har absolut inga problem att erkänna de tillkorta kommanden som min panna har.
Däremot verkar ni ha jävligt svårt att inse att den inte är så dålig som ni skriver.
Men det är ju klart ni har ju betalat för de värsta eller värsta huum hur var det där nu??
 
Andreas_Hansson skrev:
Sen är nog inte innovans lite större vatten volym något större problem.
Jag har ialla fall självcirk i mitt system DVS det uppvärmda vattnet i pannan åker över till tanken när den har kommit ner till pannans temp.
Pannan är ju bra isolerad.

Då tankarna är full laddade så följs den kalla nivån i tank/panna så det tar rätt lång tid innan pannan är tömmd, Ju sörre tankvolym ju längre tid tar det o desto sämre står sej innovans större vattenvolym..

Att pannan är bra isolerad hjälper ju något men inte det som går ut genom skorsten.. :)
 
Majgårdarna
kricken_ skrev:
Har inte sagt att jag har en så jävla bra panna.
Däremot så har ni alltid talat om vilken dålig panna det är.
Men som vanligt när era argument faller så börjar ni att angripa den som skrivit det.

Vad har du för bevis att den har låga utsläpp vid start iom att det inte testas.
Men det är väl klart de ä väl nån super keramik i din panna som varken tar upp värme endast isolerar och pannvattnet i en innova är ju mycket lättare att värma upp än i vanlig panna.

Som jag skrev förut överbevisa mig hittils har jag inte sett annat än en massa lösa antaganden från en som vill försvara sin över prissatta panna som inte är ett piss bättre för miljön än någon annan enligt vad som hittils fram kommit.

Och nej jag är ingen viadrus försäljare utan en vanlig lastbils chaufför.

Jag har absolut inga problem att erkänna de tillkorta kommanden som min panna har.
Däremot verkar ni ha jävligt svårt att inse att den inte är så dålig som ni skriver.
Men det är ju klart ni har ju betalat för de värsta eller värsta huum hur var det där nu??
I råd o röns test så testade dom ju uppstarterna oxå.
Du är ju fan helt otrolig.Va då överbeivisa dig.Är din panna miljögodkänd?
Om inte hur har du testat att den har så jäkla bra miljövärden som du säger?

Innovan är miljögodkänd.Att skriva att en miljögodkänd panna skulle va dålig bara för att mycket av utsläppen sker vid start är ju korkat! Uppstarten är på 20 min.Hur länge brinner din panna 5 timmar?
Jag gav 28 000 för min innova.Jag tycker inte det var något överpris?Tycker du?
 
Redigerat:
Nej det är ju klart man skall bortse från nu enligt äfab 70-90% av de totala utsläppen och dessa sker vid uppstart.
Så en idags läget miljögodkänd panna är optimerad för endast 10-30% av utsläppen.

Jag vet att min panna inte är miljögodkänd har heller inte på stått att den skall vara bättre för miljön än någon annan.

Tycker bara att det är lustigt att ena pannan kan man hacka på hur mycket som helst men fan ta den som skriver något negativt om baxi.

Sedan så finns ju länken till räddningsverkets tester som inte visar nästan några skillnader i utsläpp oberoende av panntyp.

Det som skulle göras är ett nytt test för alla pannor som inkluderar hela eldningsfasen då skulle nog konstrukionen på pannorna ändras rätt mycket.
Kanske inte att dom byter förbrännings sätt men typ en sådan sak att dom lastar pannorna fulla med keramik för att optimera pannan för ett intet sägande test.
 
Redigerat:
Majgårdarna
kricken_ skrev:
Nej det är ju klart man skall bortse från nu enligt äfab 70-90% av de totala utsläppen och dessa sker vid uppstart.

Jag vet att min panna inte är miljögodkänd har heller inte på stått att den skall vara bättre för miljön än någon annan.

Tycker bara att det är lustigt att ena pannan kan man hacka på hur mycket som helst men fan ta den som skriver något negativt om baxi.

Sedan så finns ju länken till räddningsverkets tester som inte visar nästan några skillnader i utsläpp oberoende av panntyp.

Det som skulle göras är ett nytt test för alla pannor som inkluderar hela eldningsfasen då skulle nog konstrukionen på pannorna ändras rätt mycket.
Kanske inte att dom byter förbrännings sätt men typ en sådan sak att dom lastar pannorna fulla med keramik för att optimera pannan för ett intet sägande test.
Du skriver ju så här
Men en sak kan vi ju alla vara överens om baxi är bäst allt annat är skit.. och även om en viadrus skulle sparka baxis röv även på miljön så är det väl så.. iom att vi skall väl ändå tro på försäljarna och tillverkarnas reklam..

Alltså skulle en viardus var bättre för miljön än en baxi? Var du full när du skrev eller?

Jag har inga problem med att någon skriver negativt om Baxi.Jag skiter väl i det?Jag har inget med företaget att göra så varför bry sig. Men det är väl mycket antaganden från din sida nu tycker jag.
 
Jag fattar inte riktigt problemet med vilken panna som är bäst!!!
Grund frågan är väl hur pannorna ska testas. Ink uppstart eller inte en brasa eller 10st.Vad vi vill ha är pannor som har bra verkningsgrad vid vanlig användning.Ingen kan påsta att Baxi är dålig men är den så bra den kan bli??? Om man nu tar hänsyn till hur testerna utformas och inte vad som är bäst vid norm drift så är det något att fundera över.Persoligen är jag fundersam över testerna dels för att jag tycker att dom borde elda flera ggr och uppstart borde nog räknas med på något sätt. ÄFABs utredning går inte att skita i bara för att min panna kanske bara skulle få 88% istället för 91%.Den blir ju inte varken bättre eller sämre för att siffran endras på pappret.
 
2an skrev:
Då tankarna är full laddade så följs den kalla nivån i tank/panna så det tar rätt lång tid innan pannan är tömmd, Ju sörre tankvolym ju längre tid tar det o desto sämre står sej innovans större vattenvolym..

Att pannan är bra isolerad hjälper ju något men inte det som går ut genom skorsten.. :)
Exakt så är det!
Det finns ett bra knep för att minska denna typ av förlust och det är att ställa pannan lägre än tanken.


Annars kan man skaffa en "återvinningskoppling".
Återvinningskoppling i det här fallet betyder att man med hjälp av fördelningsventil och ställdon och termostater styr radiatorreturflödet enbart till pannan så länge pannvattnet efter eldningen är hett.
När pannan är kyld, styrs radiatorreturen till tankbotten.

Det blir ventiler, termostater, ställdon, kabeldragning, justeringar, mm, om man väljer att inte utnyttja höjdskillnaden och naturlagarna.
Men det går.

Sorry för ot.
 
Redigerat:
Humm jag formulerade det där dåligt igår.. ber om ursäkt för det.. Och ja helt nykter är nog synd att säga att jag var. Men ändå så har jag inte skrivit att den sparkar röv.. utan även om. men nu när jag läser det igen så är det öppet för feltolkningar.

Däremot tycker jag inte att det är bara antaganden.
Är det även bara antaganden som äfab har bidragit med också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.