_ap_
storahuset skrev:
Jag har förstått att Effectan har kanske lite för liten konvektionsdel. De skulle visst lägga in två rör till på sin stora panna.
Ska dom komma med en större variant?
 
Vad som jag skulle vara roligt att veta det är hur stor konvektionsyta det är i tuberna på era pannor så man får en siffra man slipper då undra när vissa säger att en del pannor har små och korta tuber mot andra pannor för ni måst väl veta det när ni skriver så. Eller?
 
Skall man föra in vikten som ett argument då måste ju orlan vara ett bra köp för dom är ju rätt mycket tyngre än motsvarande modell av "kungen av pannor" som mats säger (baxi):) men ändå vill dom bara ha hälften betalt.
Eller varför inte nya viadrus deras 50kw är ju ca 270kg tyngre än "kungens" 50kw fast dessa finns det inget pris ute på än, dom kanske vill ha betalt för den extra vikten vem vet. Kanske baxi blir ett budget alternativ jämfört med viadrus :).

En undran jag har är hur det kan komma sig att om jag jämför orlan40 och calmar v33 och baxi inova 30kw så har alla samma verkningsgrad men rökgas tempen skiljer sig rätt mycket.
Baxi hade enligt miljötest 179°C i medel rgt, nu hittar jag inte orlans siffror men jag tror att dom hade 240°C och enligt trebema så skall deras rökgas vara mellan 220-250°C detta finner jag väldigt konstigt.
Betyder detta att baxi har sämre förbränning men effektivare konverktions ytor iom att dom inte har högre verkgrad än dom andra två trots lägre rgt?
 
_ap_
Det här med vikten, vad tjänar man på att ha en tung panna?
att ett gods på 7mm skulle vara ett sälj argument är ju dumt.
En 25MW flis panna har tuber på 4mm och dom flesta av dom är redan idag
30 år, när dom tjockleks mäter dom brukar dom vara nött ungefär 0,5mm
och dom körs ju betydligt hårdare än en villa pann någonsin kommer uppleva,
varje dag..+ att trycket oftast är kring 15-30bar
 
Majgårdarna
kricken_ skrev:
Märker då ingen skillnad på förbrukning i min panna ens med nästan 50°C skillnad.
Det var konstigt.Låg du på samma effekt? Vart kan dom 50 graderna tagit vägen?
 
Föreställer mej att en panna "slits" mer då den inte används, kondens-rost...
Så en flisanläggning som används dagligen under väl kontrollerad temperatur o.s.v. kanske inte går att jämnföra med.
Enligt min erfarenhet är det väl inte heller konvektionsdelen som slits ut först i en villapanna så överdrivna materialtjocklekar där är nog ingen större nytta med.

mbos
 
Ser man på mätresultaten på utsläppen i rökgaserna så är ju Baxi i en klass för sig.
Innova 30: utsläpp av organiskt bundet kol OGC 1/6 av V33:ans t.ex.

mbos
 
Skönt att du tar över försvaret av Inovan :)
 
Andreas_Hansson skrev:
Det var konstigt.Låg du på samma effekt? Vart kan dom 50 graderna tagit vägen?
Klart att den lämnar högre effekt iaf om den är sotad och man ökar rgt det gör ju även din panna.

Frågan är ju vilket som ger minst förluster typ 250°C i rgt och en brinn tid på säg 2timmar eller 280-300°C och en brinntid på typ 1,5 timme.

I det fallet tror jag inte att energin som pannan levererar skiljer sig knappt något.
 
Matss skrev:
Skönt att du tar över försvaret av Inovan :)
Nej, nej, nej, det var inte meningen, men man skall inte blunda för fakta.

För övrigt tror (inte att beakta som fakta) jag att Innova 50 med en smart lambdastyrning skulle bli oslagbar, man behöver bara titta på SP:s diagram. Största delen av tiden kör man med en restsyreprocent på 2-4% och uppnår i det närmaste en fullständig förbränning (THC+CO). Enbart då restsyret sjunker till nära 1% får man problem med förbränningen.
Sådana resultat med en panna med eller utan lambdastyrning skall inte vara möjliga enligt förstår-sig-påare.

Dagens Baxi lambdastyrning, som förövrigt danskarna på Baxi anser vara näst intill gudomlig, tror däremot inte deras svenska kolleger på. Verkar vara optimerad för att kontrollera vattenflöden och energiströmmar på förbränningens bekostnad. Full fart och stor ack. skall det vara!. Något som enbart koncentrerar sig på förbränningen skulle behövas, lambdastyrning kombinerat med förbränningstemperatur optimering för upp- och nedeldningsfaserna, kanske.
Tror inte på en ren lambdastyrning, speciellt under starten.

För övrigt var Baxi ursprungligen nummer 3 på min lista, efter Fröling FHG Turbo 3000 40 kW (visde sig vara för stor för pannrummet) och Kunzel Biturbo 2050 (tryckande fläkt tyvärr).
Vi får se hur det går, har inte köpt pannan än.

mbos
 
Majgårdarna
När jag pratade med Baxi för någon månad sedan funderade dom på att ta fram en enklare lamdastyrning till Innovan. Kostnad runt 4-5000kr
Får väl se om det blir något med det
 
När jag pratade med Baxi för flera år sedan hade dom köpt ett företag som sysslade med just lambdastyrning (hoppas jag minns rätt) och den nya styrningen var på gång när som helst. Den skulle innefatta varvtalsstyrning av fläkten. Någon märkbar förbättring av verkningsgraden var dock inte att vänta utan vinsten skulle vara miljömässig!?

Nåt man kanske glömmer är att man kan få mycket trevligare styrning av pannan, rökgastermostat är ju en ganska dålig sak att styra fläkten med. Mycket trevligare att stänga av fläkten vid en viss syrehalt i röken.
 
mbos skrev:
Nej, nej, nej, det var inte meningen, men man skall inte blunda för fakta.

För övrigt tror (inte att beakta som fakta) jag att Innova 50 med en smart lambdastyrning skulle bli oslagbar, man behöver bara titta på SP:s diagram. Största delen av tiden kör man med en restsyreprocent på 2-4% och uppnår i det närmaste en fullständig förbränning (THC+CO). Enbart då restsyret sjunker till nära 1% får man problem med förbränningen.
Sådana resultat med en panna med eller utan lambdastyrning skall inte vara möjliga enligt förstår-sig-påare.

Dagens Baxi lambdastyrning, som förövrigt danskarna på Baxi anser vara näst intill gudomlig, tror däremot inte deras svenska kolleger på. Verkar vara optimerad för att kontrollera vattenflöden och energiströmmar på förbränningens bekostnad. Full fart och stor ack. skall det vara!. Något som enbart koncentrerar sig på förbränningen skulle behövas, lambdastyrning kombinerat med förbränningstemperatur optimering för upp- och nedeldningsfaserna, kanske.
Tror inte på en ren lambdastyrning, speciellt under starten.

För övrigt var Baxi ursprungligen nummer 3 på min lista, efter Fröling FHG Turbo 3000 40 kW (visde sig vara för stor för pannrummet) och Kunzel Biturbo 2050 (tryckande fläkt tyvärr).
Vi får se hur det går, har inte köpt pannan än.

mbos

Du får gärna ta över :)

Var hittar du SP:s diagram?
 
SP:s diagram for Innovan hittar man på Baxis hemsida.
baxi.se-vedpannor-solo innova-provningsprotokoll

Intressant kurva för speciellt 50:an, skulle inte kräva mycket styrning för ett oerhört bra resultat. S.g.s. all THC och CO kommer ju från några enskillda pikar.

Svagheten med EN 303-5 provningsmetoden är ju att inte uppeldningfasen är med.
Så länge det är så finns väl inget riktigt tryck att utveckla den biten.

mbos
 
kricken_ skrev:
En undran jag har är hur det kan komma sig att om jag jämför orlan40 och calmar v33 och baxi inova 30kw så har alla samma verkningsgrad men rökgas tempen skiljer sig rätt mycket.
Baxi hade enligt miljötest 179°C i medel rgt, nu hittar jag inte orlans siffror men jag tror att dom hade 240°C och enligt trebema så skall deras rökgas vara mellan 220-250°C detta finner jag väldigt konstigt.
Betyder detta att baxi har sämre förbränning men effektivare konverktions ytor iom att dom inte har högre verkgrad än dom andra två trots lägre rgt?
Vilken verkningsgrad man får beror på Co2 halten, Med 8% Co2 o 200° rökgastemp har man samma verkningsgrad som vid 300° rökgastemp o Co2 på 12% el man tappar vid Co2 på 14% 5% i verkningsgrad med 100° ökning av rökgastempen (180-280°)

http://www.agerods-bioenergi.se/forbranning.php
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.