25 149 läst ·
110 svar
25k läst
110 svar
Vedpanna effecta
Undra vilket skede under eldningen som man skall justera in pannan optimalt då man inte har lambda.
Tydligen så ändras ju primär/sekundär rätt mycket under eldningsförloppet.
Hmm ju mer jag funderar på detta desto mer invecklat blir det.
Om man har ett rökgas analys instrument så måste man ju mäta under hela eldningen för att fastställa under vilket skede som pannan är som effektivast men för att veta det måste man ju justera typ hela tiden så att pannan är optimalt inställd just för stunden.
Tydligen så ändras ju primär/sekundär rätt mycket under eldningsförloppet.
Hmm ju mer jag funderar på detta desto mer invecklat blir det.
Om man har ett rökgas analys instrument så måste man ju mäta under hela eldningen för att fastställa under vilket skede som pannan är som effektivast men för att veta det måste man ju justera typ hela tiden så att pannan är optimalt inställd just för stunden.
Redigerat:
Köp en LC-1 med Sensor för dryga 2000:- så ingår programvara för loggning med PC. Löjliga pengar för nåt så kulkricken_ skrev:Undra vilket skede under eldningen som man skall justera in pannan optimalt då man inte har lambda.
Tydligen så ändras ju primär/sekundär rätt mycket under eldningsförloppet.
Hmm ju mer jag funderar på detta desto mer invecklat blir det.
Om man har ett rökgas analys instrument så måste man ju mäta under hela eldningen för att fast ställa under vilket skede som pannan är som effektivast men för att veta det måste man ju justera typ hela tiden så att pannan är optimalt inställd just för stunden.
Jag har satt en på en Inova 50 och till min förvåning låg värdena väldigt stabilt under eldningen. Naturligtvis hade en styrning gjort lite nytta, framförallt vid upp/nedeldning. Har tyvärr inte haft tid att leka mer med det men återkommer framöver med lite data...
http://www.hqtec.se/c-3-lc-1.aspx
Det där var en intressant grej.
Tyvärr lär väl diagrammet se ut en en siluett av klippiga bergen om jag installerar den i viadrusen.
Men det kan ju vara kul att ha en ändå om inte annat kan jag ju logga pappas panna när han byter till våren, ringa och skälla på han om det inte ser bra ut
bara att kunna göra det är ju värt 2tkr.
Tyvärr lär väl diagrammet se ut en en siluett av klippiga bergen om jag installerar den i viadrusen.
Men det kan ju vara kul att ha en ändå om inte annat kan jag ju logga pappas panna när han byter till våren, ringa och skälla på han om det inte ser bra ut
Förstår inte vad som ska va så fantastiskt mycket bättre med Innovan med en massa extra "dövikt" att värma, Sen med det priset borde väl allt ingå så även lamda tycker jag..
aprilia-tobbe har en fin poäng i det han skriver, Under sådana förhållanden kommer inte innovan upp i några 90%
Kanske är det som nån skrev om tidigare då innova 50 kräver 2 ilägg för att knappt värma 3 m3
aprilia-tobbe har en fin poäng i det han skriver, Under sådana förhållanden kommer inte innovan upp i några 90%
Kanske är det som nån skrev om tidigare då innova 50 kräver 2 ilägg för att knappt värma 3 m3
F.n så kul det hade varit att ta hem en baxi och dockat mot min egna anl. Efter som jag valde mellan den och min atmos en gång i tiden.
Någon som vill låna ut en?
Men det kanske bara slutar med att man vill byta till en ny panna igen
Någon som vill låna ut en?
Men det kanske bara slutar med att man vill byta till en ny panna igen
Har aldrig sett en Effecta i drift så jag kan inte uttala mig om vad som är bättre men nåt måste det ju vara eftersom den inte ens kommer upp i 91 % med lambdastyrningen, eller hur förklarar du det2an skrev:Förstår inte vad som ska va så fantastiskt mycket bättre med Innovan med en massa extra "dövikt" att värma, Sen med det priset borde väl allt ingå så även lamda tycker jag..
aprilia-tobbe har en fin poäng i det han skriver, Under sådana förhållanden kommer inte innovan upp i några 90%
Kanske är det som nån skrev om tidigare då innova 50 kräver 2 ilägg för att knappt värma 3 m3![]()
Men sett under hela eldningen så är jag rätt säker att baxi utan lamda får spö, Sen så är ju Calmar lika vass som Innovan men man slipper massa extra vatten som ska värmas..
Finns inget mer än "säljare" som påstår att Baxi ska vara bättre än nån annan panna med 90-91% verkningsgrad, Den är knappast hållbarare heller men utpriset är betydligt högre men inköpspriset kanske är samma Matss vilket gör att du skryter upp den.. Du bör få ett bra inpris för reklamen du gör för den här på forumet som du kan visa upp för säljarna på Baxi.....
Finns inget mer än "säljare" som påstår att Baxi ska vara bättre än nån annan panna med 90-91% verkningsgrad, Den är knappast hållbarare heller men utpriset är betydligt högre men inköpspriset kanske är samma Matss vilket gör att du skryter upp den.. Du bör få ett bra inpris för reklamen du gör för den här på forumet som du kan visa upp för säljarna på Baxi.....
Min panna håller mellan 180-230 när jag eldar. Blir det över 230 så sotar jag ;-) Dock sotar jag inte men någon borrmaskinsdirven viska, utan bara tre drag per tub med den medföljande viskan.
Vi har mätt temperaturen en meter ner i skorstenen, och den låg på ca 75 grader C vill jag minnas (det var några år sedan) och vi är snarare oroliga för en alltför kall skorsten än att vi skulle släppa ut värme i onödan.
Vi har mätt temperaturen en meter ner i skorstenen, och den låg på ca 75 grader C vill jag minnas (det var några år sedan) och vi är snarare oroliga för en alltför kall skorsten än att vi skulle släppa ut värme i onödan.
Jag har förstått att Effectan har kanske lite för liten konvektionsdel. De skulle visst lägga in två rör till på sin stora panna.
Ligger pannan mellan 180-230°C i rgt så kan nog inte tillverkaren sänka så mycket mer.
Gör dom det så kan det bli problem med kondens i lite högre skorstenar.
Sedan är ju frågan hur stora vinster i ved förbrukningen som 10-30°C gör inte så stora skulle jag tro.
Märker då ingen skillnad på förbrukning i min panna ens med nästan 50°C skillnad.
Finns nog större vinster i så effektiv styrning av eldningsförloppet som möjligt och optimal utformning av slutförbränning och jet munstycke.
Gör dom det så kan det bli problem med kondens i lite högre skorstenar.
Sedan är ju frågan hur stora vinster i ved förbrukningen som 10-30°C gör inte så stora skulle jag tro.
Märker då ingen skillnad på förbrukning i min panna ens med nästan 50°C skillnad.
Finns nog större vinster i så effektiv styrning av eldningsförloppet som möjligt och optimal utformning av slutförbränning och jet munstycke.
Testen görs ju under nästan hela eldningen, det är ju bara tändbrasan som inte räknas...2an skrev:Men sett under hela eldningen så är jag rätt säker att baxi utan lamda får spö, Sen så är ju Calmar lika vass som Innovan men man slipper massa extra vatten som ska värmas..
Finns inget mer än "säljare" som påstår att Baxi ska vara bättre än nån annan panna med 90-91% verkningsgrad, Den är knappast hållbarare heller men utpriset är betydligt högre men inköpspriset kanske är samma Matss vilket gör att du skryter upp den.. Du bör få ett bra inpris för reklamen du gör för den här på forumet som du kan visa upp för säljarna på Baxi.....
Det är ju snarare så att Inovan alltid säljs på rea eftersom Rinkaby säljer den till inköpspriset som en vanlig VVS-firma har. Då är det bättre marginal på Effectan.
När jag skall välja min nästa panna kollar jag, efter att effektbehovet är bestämt, följande i viktighetsordning bland pannor med sugande fläkt(icke diskutabelt) och som fysiskt rymms i mitt pannrum:
1. Utsläpp i rökgaserna och där speciellt OGC (=lukten i rökgasen) samt kanske lite CO men det har mer med verkningsgraden att göra tycker jag.
2. Kvaliteten på en mer "hur den känns i handen"-nivå, handhavande hör också hit.
3. Priset
4. Vedutrymmet, nothing beats cubic inches, större är bättre (acc-tank efter det naturligtvis)
5. Verkningsgrad, i verkliga livet är allt över 80% mycket bra, jag är beredd att offra några % för att uppnå mindre utsläpp (vilket vi kommer att bli tvugna att göra i framtiden, kanske något som liknar katalysator, men de är en annan story).
Mina egna tankar, påstår inte de är de enda rätta.
Men när jag nu bedömmer utbudet ligger dessa "överprissatta", "onödigt tunga" blå Baxin onekligen bra till.
mbos
1. Utsläpp i rökgaserna och där speciellt OGC (=lukten i rökgasen) samt kanske lite CO men det har mer med verkningsgraden att göra tycker jag.
2. Kvaliteten på en mer "hur den känns i handen"-nivå, handhavande hör också hit.
3. Priset
4. Vedutrymmet, nothing beats cubic inches, större är bättre (acc-tank efter det naturligtvis)
5. Verkningsgrad, i verkliga livet är allt över 80% mycket bra, jag är beredd att offra några % för att uppnå mindre utsläpp (vilket vi kommer att bli tvugna att göra i framtiden, kanske något som liknar katalysator, men de är en annan story).
Mina egna tankar, påstår inte de är de enda rätta.
Men när jag nu bedömmer utbudet ligger dessa "överprissatta", "onödigt tunga" blå Baxin onekligen bra till.
mbos