Jag ska få ett träd fällt på tomten och tänkte investera i en vedklyv för att kunna ta till vara på det.
Men jag vet inte vad jag ska titta efter för att förstå vad jag ska köpa. Jag har också en sån stor och annorlunda elkontakt (trefas?) i fähuset om det skulle behövas.

Finns det någon spännande tråd om vedklyvar någonstans på forumet redan?

Tack!

Redigerat:
Vilket typ av träd och diameter på stammen?

J JKrister skrev:
Vilket typ av träd och diameter på stammen?
Asp, 60-65 närmast roten
Braskaminen är 27 cm djup.

M mlkjhr skrev:
En sån här passar bra!
[länk]
Ok, tack! Förmodligen kommer det att dröja ett antal år innan jag kommer att använda klyven på ett nytt träd. Har inte så många träd på tomten och köper allt som oftast färdigkluven ved varje år. Nästa tillfälle att använda klyven blir när jag måste ta ner ett annat träd som håller på att falla mot huset eller liknande. Är det helt rökt att tänka sig ett billigare alternativ? Kan man såga upp bitarna för att passa en klyv som ligger runt 5000? Eller måste jag ha en en för 15000?

N Nanoq skrev:
Ok, tack! Förmodligen kommer det att dröja ett antal år innan jag kommer att använda klyven på ett nytt träd. Har inte så många träd på tomten och köper allt som oftast färdigkluven ved varje år. Nästa tillfälle att använda klyven blir när jag måste ta ner ett annat träd som håller på att falla mot huset eller liknande. Är det helt rökt att tänka sig ett billigare alternativ? Kan man såga upp bitarna för att passa en klyv som ligger runt 5000? Eller måste jag ha en en för 15000?
Ja, om du kapar upp stammen i kubbar med rätt längd ( c:a 27 cm ) , så duger det gott med en enkel hydralklyv med prislapp runt 3000:- . Jag har en gammal Biltema, som klyvt minst 20 m3 .

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Köp en bra klyvyxa istället, båda bra och tillfredsställande jobb! Tar minimalt med plats i förrådet också!

• Gilla
Putte124 och 4 till
  • Laddar…
Absolut att du klarar dig med en mindre, framför allt är det hastigheten som skiljer mellan stora och små. Mindre hydraulpump och elmotor i de små men själva kraften i dem räcker långt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Här är en annan tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-vedklyv.378455/

Här är ytterligare en: https://www.byggahus.se/forum/threads/liten-vedklyv.366793/

Om du tittar på bilden i inlägg #13 så klyver jag en gran som är 42 cm i diameter. Jag rullade fram en större bit lite senare. Den var 60 cm i diameter och det gick bra det också.

Ska du klyva mycket så skulle jag titta på en rejäl klyv, men är det mer för hobbybruk (som jag som klyver mindre än 6 kubikmeter på ett år så går det med en mindre, även om det såklart går fortare med en större. Om du har trefas tillgängligt så kan det ju vara en tanke om du hittar en begagnad klyv till ett vettigt pris. Se bara till att det är en modern trefashandske och inte en gammal dödshandske. Har du det senare så se till att det inte är ström i den och ta bort den snarast.

för ett enda träd så skulle jag också satsa på en vanlig yxa.

• Gilla
Putte124 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ett alternativ är att hyra en klyv en helg.
Går fortare än yxa och betydligt mindre risk att hugga sig i benet.

• Gilla
Trollskidan och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Här är en annan tråd: [länk]

Här är ytterligare en: [länk]

Om du tittar på bilden i inlägg #13 så klyver jag en gran som är 42 cm i diameter. Jag rullade fram en större bit lite senare. Den var 60 cm i diameter och det gick bra det också.

Ska du klyva mycket så skulle jag titta på en rejäl klyv, men är det mer för hobbybruk (som jag som klyver mindre än 6 kubikmeter på ett år så går det med en mindre, även om det såklart går fortare med en större. Om du har trefas tillgängligt så kan det ju vara en tanke om du hittar en begagnad klyv till ett vettigt pris. Se bara till att det är en modern trefashandske och inte en gammal dödshandske. Har du det senare så se till att det inte är ström i den och ta bort den snarast.
Det verkar ju jättbra med en cotech från clas ohlson! Var får man tag i en sån?

Hur vet jag om det är en ny eller en gammal handske?

Fairlane
Den går inte att köpa mer. Jula säljer en liknande med rabatt ibland, men har du inte bråttom skulle jag kolla blocket.

Har du ett platt uttag som det till vänster i länken så är det farligt. Har du ett runt så är det ok.
https://www.voltimum.se/articles/varning-semko-17-donen

Har du ett platt uttag som det till vänster i länken så är det farligt. Har du ett runt så är det ok.
https://www.voltimum.se/articles/varning-semko-17-donen[/QUOTE]

Tack för länken! Det verkar vara ett modernt uttag:

Runt elektriskt uttag med röd pluggkoppling monterat på trävägg, spindelnät i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.