Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker TS ska satsa på en egen billighetsmaskin. och fyrkniv skulle jag inte tänka på för en sån maskin. Risken är bara att man kör fast och måste slå loss skiten med en yxa.
Två tips dock:
Jag tycker att benställningarna på enkla maskiner ofta är på tok för rangliga om de ska ha vettig arbetshöjd, så jag skulle köpt en låg klyv och ställt den på en bänk istället. Gäller bara att ha eller bygga en tillräckligt låg bänk.
Jag skulle leta efter en med ställbar slaglängd. Det är segt att vänta på att kolven trycker fram varje gång om man har jämnt kapad ved.
Jag skulle alltså leta efter något sådant här, även om just den här inte säljs ny längre: [länk]
Tack! Du bekräftar det jag själv funderat på. Ställbar klyvlängd. Något som är stabilt. AL-KO klyven från Bauhaus (länk ovan) sägs enligt ett test vara en stabil budgetklyv.
Och tack alla ni andra som svarat också. Många kloka tankar jag fått av er. Jag svarar alla här:
Jag har funderat på klyvyxa men tänker att det inte är rätt läge att använda yxa denna sommart. Vi får barn i nästa vecka och har en vild 1,5-åring som kräver uppmärksamhet. Sommarens tid och energi kan inte gå åt till att pappa ska stå med yxa.
Hyra klyv blir för bökigt och tidspressande. Jag vill ju kunna klyva när jag känner för det.
En dyr klyv är overkill för mig tänker jag. För bara ett träd vartannat år Känns 15-20 000 lite för mycket.
En vecka var nog att ta i. Men hos min lokala uthyrare får man, utan att pruta, en vedklyv över helgen (hämta fredag eftermiddag, lämna måndag morgon) för 450:- inkl moms och försäkringar.Fairlane skrev:
Var hyr man en proffsmaskin för 500 kr för en vecka?
De jag hittar som ligger runt 150:-/dag eller 500:- för en vecka är via hygglo och det är likadana maskiner.
Hyra är absolut ett alternativ, men jag tror inte man får bättre grejer för det priset och då har man i inte samma frihet. En begagnad på blocket skulle locka mig ner isåfall.
Klyv utan elsladd...
Fabricerad åt en vän som saknar el på fäboden. Riktigt rolig att klyva med faktiskt.
Tvåhandsfattning med stor kraft för 35cm++ vresiga kubbar och snabb späntvedsklyvning med en hand i lättkluven ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fabricerad åt en vän som saknar el på fäboden. Riktigt rolig att klyva med faktiskt.
Tvåhandsfattning med stor kraft för 35cm++ vresiga kubbar och snabb späntvedsklyvning med en hand i lättkluven ved.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Konstruktionen och tryck kapacitet i ton mätt, är vesäntligheter då man är ute efter en ved klyv. Ju större, knasterika å hårdare träslag krävs det mer av apparaten. Biltema kanske säger 5 ton, men det ger jag inte mycket för. Det finns fler märken än faxes som är lika bra.
Men som sagt, i ditt sammanhang verkar inte behovet vara stort...
Så ja att hyra eller en begagnad är nog att föredra. För min del, var konstruktion och 10 ton viktigt. För 15 år sedan fick det därför bli ett monser på 2,5 meter, men med reglerbart stopp. Men den suktar sällan, förutom 25 cm knastrar....
Men som sagt, i ditt sammanhang verkar inte behovet vara stort...
Så ja att hyra eller en begagnad är nog att föredra. För min del, var konstruktion och 10 ton viktigt. För 15 år sedan fick det därför bli ett monser på 2,5 meter, men med reglerbart stopp. Men den suktar sällan, förutom 25 cm knastrar....
Nja, tråden syftar kanske inte till "vem har störst vedklyv" utan vad passar ts om man vill ha en till ett träd vart eller vartannat år.
Och är den grov i rotdelen kan man ju klyva den med motorsägen. Brukar när det gäller t.ex. ek dra några längsgående drag i den grova delen för att vara snäll mot klyven. Så med endast ett träd och några längsgående drag hjälper man även de klenare klyvarna.
Om det är en seriös uthyrare på denna sidan så får man en bra klyv en dag för 300 kr. och då har TS lätt fixat sitt träd.
https://www.hygglo.se/831-snabb-stark-rejal-och-effektiv-vedklyv
(Till nästa gång kan TS strunta i att kapa upp trädet till småklabbar utan ta dom i två - tremeterslängder och hyran en vedmaskin för 1250kr, på typ 10 min har TS kapat och klyvt upp hela trädet. Fast det är ju en stund att sätta upp maskinen före och plocka ihop den efter...)
https://www.hygglo.se/6df_vedprocessor-pilkemaster-evo-36
Fast det är kanske inte seriösa uthyrare, jag har ingen aning vad det var för sida jag hittade.
https://www.hygglo.se/831-snabb-stark-rejal-och-effektiv-vedklyv
(Till nästa gång kan TS strunta i att kapa upp trädet till småklabbar utan ta dom i två - tremeterslängder och hyran en vedmaskin för 1250kr, på typ 10 min har TS kapat och klyvt upp hela trädet. Fast det är ju en stund att sätta upp maskinen före och plocka ihop den efter...)
https://www.hygglo.se/6df_vedprocessor-pilkemaster-evo-36
Fast det är kanske inte seriösa uthyrare, jag har ingen aning vad det var för sida jag hittade.
Bästa svaret
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Huvudsaken är att ens klyv fyller ens behov.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja, en klyv i denna klassen är rimlig.
Men så får man slå ut inköps kostnad på det totala mängden. Det är då man lättast ser i vad som är värt.
Men så får man slå ut inköps kostnad på det totala mängden. Det är då man lättast ser i vad som är värt.