Om du frågar mig så är svaret NEJ, den är inget att ha, jag vill ha en mer rejäl större, typ en faxe med fyrdelad kniv.N Nanoq skrev:
Men för dig som bra skall ta hand om din Asp och kanske typ ett träd om året framöver så kommer den att funka...
Annars är det kanske ett bra alternativ att låna / hyra en klyv...
Tack för filmlänkarna! Ja, du har rätt. Det kommer att bli 1 träd vartannat år som jag klyver. Som mest.Zixten skrev:
Det ser ut som att personen med AL-KO-klyven har någon slags insats för att förkorta slag/klyvsyräckan. Kan det vara så? Mina bitar är ju bara 25-30 cm. Helst vill jag ju inte sitta och vänta på att den ska nå fram till trästycket.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Det ser inte ut som att dem klyven har någon möjlighet att stanna på ett visst avstånd från kniven, istället för att åergå helt. På min klyv så kan man ställa hur långt den ska gå tillbaks, vilket är trevligt när man har kortare bitar.
En variant är att sätta något emellan. Jag gör det ibland med en kortare klyvd del (framförallt när jag kliver saker av olika längd. Ett bra alternativ är att såga av en 95x95-regel i lagom längd (kanske 20 cm i ditt fall). Då kan du lägga den först så den tryckler på. Är det rakt sågat så går det utmärkt. Sågar du väldigt snett kan den sprätta upp.
En variant är att sätta något emellan. Jag gör det ibland med en kortare klyvd del (framförallt när jag kliver saker av olika längd. Ett bra alternativ är att såga av en 95x95-regel i lagom längd (kanske 20 cm i ditt fall). Då kan du lägga den först så den tryckler på. Är det rakt sågat så går det utmärkt. Sågar du väldigt snett kan den sprätta upp.
Nu Gissar jag...N Nanoq skrev:
Men det låter som om motorn stannar så fort han släpper knapparna, i så fall är återgången kanske fjäderbelastad, så att en fjäder drar tillbaka kolven.
I så fall tror jag han gjort ungefär som Fairlane säger, men han har lagt den bakom tryckplattan och stoppet så att reglen stoppar kolven istället för bakersta stoppet....
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Jag köpte en fyrvägskniv på Clas Ohlson till min klyv. Den fungerar bra till min klyv och har provat att sätta den på en Scheppach och det fungerade också. Om diametern på det som ska klyvas är rätt så går det lite fortare, men för det mesta använder jag inte den.
Aha! Det lät spännande! Jag ska kolla vilka klyvar den passar på! Tack!Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Var hyr man en proffsmaskin för 500 kr för en vecka?
De jag hittar som ligger runt 150:-/dag eller 500:- för en vecka är via hygglo och det är likadana maskiner.
Hyra är absolut ett alternativ, men jag tror inte man får bättre grejer för det priset och då har man i inte samma frihet. En begagnad på blocket skulle locka mig ner isåfall.
De jag hittar som ligger runt 150:-/dag eller 500:- för en vecka är via hygglo och det är likadana maskiner.
Hyra är absolut ett alternativ, men jag tror inte man får bättre grejer för det priset och då har man i inte samma frihet. En begagnad på blocket skulle locka mig ner isåfall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 189 inlägg
Jag tycker TS ska satsa på en egen billighetsmaskin. och fyrkniv skulle jag inte tänka på för en sån maskin. Risken är bara att man kör fast och måste slå loss skiten med en yxa.
Två tips dock:
Jag tycker att benställningarna på enkla maskiner ofta är på tok för rangliga om de ska ha vettig arbetshöjd, så jag skulle köpt en låg klyv och ställt den på en bänk istället. Gäller bara att ha eller bygga en tillräckligt låg bänk.
Jag skulle leta efter en med ställbar slaglängd. Det är segt att vänta på att kolven trycker fram varje gång om man har jämnt kapad ved.
Jag skulle alltså leta efter något sådant här, även om just den här inte säljs ny längre: https://www.clasohlson.com/se/Vedklyv-5-t/p/Pr308710000
Två tips dock:
Jag tycker att benställningarna på enkla maskiner ofta är på tok för rangliga om de ska ha vettig arbetshöjd, så jag skulle köpt en låg klyv och ställt den på en bänk istället. Gäller bara att ha eller bygga en tillräckligt låg bänk.
Jag skulle leta efter en med ställbar slaglängd. Det är segt att vänta på att kolven trycker fram varje gång om man har jämnt kapad ved.
Jag skulle alltså leta efter något sådant här, även om just den här inte säljs ny längre: https://www.clasohlson.com/se/Vedklyv-5-t/p/Pr308710000