Har kommit fram till att jag vill ha en vedklyv. Kommer dock, trots googlande, inte fram till om jag tror mest på en horisontell eller en stående.
Är det någon här som har erfarenhet bra i frågan? Vad har de för för- och nackdelar tycker ni?
Tänker mig prisklass 5-7 tusen. Har en sommarstuga med öppen spis som mysfaktor och vill kunna klyva löpande till den.
Är det någon här som har erfarenhet bra i frågan? Vad har de för för- och nackdelar tycker ni?
Tänker mig prisklass 5-7 tusen. Har en sommarstuga med öppen spis som mysfaktor och vill kunna klyva löpande till den.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Jag gillar min trefasklyv med fyrklyvskniv. Enhandsmanövrerad, så uppfyller säkert inga säkerhetskrav. Men effektiv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Hur mycket ved tänker du klyva?
Eldriven eller något annat?
Om eldriven, har du trefas på platsen eller inte?
Vad för ved ska du klyva?
Jag kör en enkel variant från Clas Ohlson och jag klyver med glädje 2-5 kubik om året. Ska man klyva mer så skulle jag absolut inte köpa den, men jag gillar den. Sen har jag inte bråttom utan gillar jobbet.
Jag köpte min för ett år sen drygt. Nu verkar det krävas någon ram runt för säkerhetens skulle ha men jag kör med hjälm med visit och en enda gång har det varit bra (vilket räcker för mig) och det var när jag satt lite fast och petade in en extra kloss mellan.
Jag har lagt ut någon bild där jag klyver en gran med diametern 60 cm om jag inte minns fel, så kraften räcker, men självklart går det fortare med en rejälare.
Jag kör en enkel variant från Clas Ohlson och jag klyver med glädje 2-5 kubik om året. Ska man klyva mer så skulle jag absolut inte köpa den, men jag gillar den. Sen har jag inte bråttom utan gillar jobbet.
Jag köpte min för ett år sen drygt. Nu verkar det krävas någon ram runt för säkerhetens skulle ha men jag kör med hjälm med visit och en enda gång har det varit bra (vilket räcker för mig) och det var när jag satt lite fast och petade in en extra kloss mellan.
Jag har lagt ut någon bild där jag klyver en gran med diametern 60 cm om jag inte minns fel, så kraften räcker, men självklart går det fortare med en rejälare.
Klyver även jag 2-5 m3/år. Kör med en 230V och 50 cm ca 6 ton.
Grov/vresig björk eller ek kan man få göra en barkkörning på men nu är vi upp i dimensioner över 40 cm och ofta fått torka ett tag efter sågning. Eller om du bara drar ett snitt med motorsågen så att du kapar av barken.
Grov/vresig björk eller ek kan man få göra en barkkörning på men nu är vi upp i dimensioner över 40 cm och ofta fått torka ett tag efter sågning. Eller om du bara drar ett snitt med motorsågen så att du kapar av barken.
Tack för svar. Jag har inte koll på kubik men som sagt det är bara för sommarstugans trivsel.
Jag hade tänkt mig el och det finns tillgång till trefas.
Skulle gärna vilja höra från nån som kan rekommendera stående framför liggande eller vice versa.
Jag hade tänkt mig el och det finns tillgång till trefas.
Skulle gärna vilja höra från nån som kan rekommendera stående framför liggande eller vice versa.
jag tror jag såg den bilden, och det var då jag blev extra tveksam gällande en stående. Fördelen med en liggande tolkar jag bland annat då just att den inte blir lika känslig för diametern. En stående är ju mycket med begränsad där eftersom armarna ger en fysisk ”ram”.Fairlane skrev:
Hur mycket ved tänker du klyva?
Jag tänkte som du, men efter ett par säsonger upptäckte jag hur billigt det är med färdigkluven ved. Och hur mycket tid det tar att fälla, transportera, kapa, klyva o trava... mitt råd är att köpa ved för de pengarna. För 6000:- får du ved för mååånga år om det bara är mysbrasor du är ute efter.R Ringson skrev:
Ved kan ju vara en fritidssyssla också och lite meditativt att stå där vid sin klyv och ved hantering. Och sedan titta på vad man gjort när det sedan blivit "float" i en vedstapel.
TS kan dessutom halvera inköpskostnaden till runt 3000 om man undviker de billigaste.
TS kan dessutom halvera inköpskostnaden till runt 3000 om man undviker de billigaste.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Jula brukar ha erbjudande på sin enkla modell med jämna mellanrum. Den räcker säkert.
Jag köpte för en dryg månad sen en begagnad klyv på blocket, en scheppach. Byggde en ställning att ha den på då den annars var för låg för att jobba med och så bytte jag hydraulolja i den. Under tusenlappen för allt och nu klyver svärmor för fulla muggar.
Jag har ingen erfarenhet av de vertikala så där har jag ingen åsikt. Jag vet bara att enkla modeller fungerar bättre än man kanske tror.
Jag köpte för en dryg månad sen en begagnad klyv på blocket, en scheppach. Byggde en ställning att ha den på då den annars var för låg för att jobba med och så bytte jag hydraulolja i den. Under tusenlappen för allt och nu klyver svärmor för fulla muggar.
Jag har ingen erfarenhet av de vertikala så där har jag ingen åsikt. Jag vet bara att enkla modeller fungerar bättre än man kanske tror.
Tack för tipset, vi har dock en massa fällda träd som vi behöver ta hand om och kommande år kommer vi behöva fälla lite löpande också så att köpa ved är inget för ossNissens skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Beror lite på vad man menar. Finns nu och då på Blocket, som den här: https://www.blocket.se/vi/91275748.htmR Ringson skrev:
Men annars är det nog så att alla nya vedklyvar har tvåhandsmanövrering, ja. Och det kan man väl iofs förstå, men i så fall skulle jag undvika en klyv där ena manöverfunktionen är en knapp. Man blir löjligt trött i tummen av att trycka in en knapp i en timme.
Jag har aldrig använt en stående klyv, så kan inte säga så mycket om dem, men de liggande fungerar överlag bra tycker jag. Arbetshöjden på de enklaste kan väl kanske ifrågasättas, men man får vad man betalar för.