J
hej
har strul med vedklyven.
den bygger inte tillräckligt tryck för att klyva.
som är gjort: bytte alla packningar som finns i klyven. allt är rätt monterad.
Den funkade men upptäckte lite läckage mellan pumpen och och motorn. så rättade till de.
nu kommer kolven hela vägen ut men ingen tryck för att kunna klyva.
Har till räckligt med olja ska vara 2,4 liter.
kolven kommer till backa hela vägen.
har försökt lufta den och har luft vingskruven några varv öppet.
Sen märkte jag att själva tryckventil mutter är konstiga. när jag skruver in den hela vägen så sjunker hastigheten på själva kolven. den ska sitta fast.så var det innan men då kommer kolven inte ut alls.Jag kollade själv ventilen bytte alla o-ringar där med.
Vem vet vad jag kan göra mer? Vad kan jag missad eller gjort fel?
hopplös kan man bli....

Är det 1 eller 3-fas? Har du alla faser och snurrar motorn åt rätt håll?

J
J JFrisk skrev:
1-fas vet ej vilket håll motor ska snurrar tror den går medurs

J
J JRVSKAN skrev:
1-fas vet ej vilket håll motor ska snurrar tror den går medurs
Kollade motor går moturs. Det verkar vara fel!? Kollade med ai chat för att ändra snurr riktning var bara kortis med ai schema. Det finns 2 blå 2 röda och konden 2 tråder. Behöver har en schema att koppla som det ska. Är det viktigt? Att den snörar åt rätt håll?

Åt vilket håll motorn snurrar är inte det viktigaste utan det är åt vilket håll hydraulikpumpen skall snurra. Går den åt fel håll så får du inget tryck i systemet. Borde väl finnas en pil på den som anger rotations riktning. Men det är kanske bara ”dyrare” pumpar som har den informationen?

J
R roli skrev:
Åt vilket håll motorn snurrar är inte det viktigaste utan det är åt vilket håll hydraulikpumpen skall snurra. Går den åt fel håll så får du inget tryck i systemet. Borde väl finnas en pil på den som anger rotations riktning. Men det är kanske bara ”dyrare” pumpar som har den informationen?
nej tyvärr finns ingen rotation pil

J
J JFrisk skrev:
1 fase har du koll på hur man kopplar? alltså den snurrar moturs

• Elektriska kablar kopplade till ett kopplingsblock, med en svart kontrollbox bredvid, på en byggarbetsplats med ett hjul i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JRVSKAN skrev:
Fast du har väl inte ändrat riktning på motorn tidigare? Jag antar att den har fungerat tidigare.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JRVSKAN skrev:
Hade det varit 3-fas tänkte jag det kunde varit ny sladd eller annat uttag som gjorde att motorn och pumpen kanske snurrade åt fel håll, är det som nu enfas och du inte ändrat något eller bytt kondensator har den ju inte bytt riktning om den fungerat tidigare, som nämndes här ovan. Börjar motorn också snurra borde det inte heller vara några problem med kondensatorn.

Låter det som hydraulpumpen bygger tryck?

Kan det vara någon ventil som inte öppnar eller sluter som den ska?

Sökte vad det var för modell och fann en beskrivning kring oljebyte, var det så du gjorde? Ligger nivån rätt på oljestickan?
Från Clas Ohlson:
"Med jämna intervaller (ca 150 driftstimmar) ska hydrauloljan bytas enligt följande:1. Se till att tryckplattan är i sitt utgångsläge och dra ur stickproppen.2. Skruva ur oljepluggen.3. Vänd vedklyven med klyvkniven neråt över ett uppsamlingskärl som rymmer minst4 liter och vänta tills all olja har runnit ut.4. Vänd vedklyven så att motorsidan kommer neråt och häll i ny hydraulolja av godkvalitet (ca 3,5 l).5. Torka oljestickan, stoppa den i tanken med vedklyven i vertikalt läge, dra upp denoch läs av. Oljenivån ska ligga mellan de två märkningarna på oljestickan.6. Gör ren oljepluggen och skruva fast den ordentligt så att oljan inte läcker ut.7. Kontrollera oljenivån regelbundet och fyll på vid behov."

J
J JFrisk skrev:
Sökte vad det var för modell och fann en beskrivning kring oljebyte, var det så du gjorde? Ligger nivån rätt på oljestickan?
Från Clas Ohlson:
"Med jämna intervaller (ca 150 driftstimmar) ska hydrauloljan bytas enligt följande:1. Se till att tryckplattan är i sitt utgångsläge och dra ur stickproppen.2. Skruva ur oljepluggen.3. Vänd vedklyven med klyvkniven neråt över ett uppsamlingskärl som rymmer minst4 liter och vänta tills all olja har runnit ut.4. Vänd vedklyven så att motorsidan kommer neråt och häll i ny hydraulolja av godkvalitet (ca 3,5 l).5. Torka oljestickan, stoppa den i tanken med vedklyven i vertikalt läge, dra upp denoch läs av. Oljenivån ska ligga mellan de två märkningarna på oljestickan.6. Gör ren oljepluggen och skruva fast den ordentligt så att oljan inte läcker ut.7. Kontrollera oljenivån regelbundet och fyll på vid behov."
Hej har precis gjort så. Tack!

J
J JFrisk skrev:
Hade det varit 3-fas tänkte jag det kunde varit ny sladd eller annat uttag som gjorde att motorn och pumpen kanske snurrade åt fel håll, är det som nu enfas och du inte ändrat något eller bytt kondensator har den ju inte bytt riktning om den fungerat tidigare, som nämndes här ovan. Börjar motorn också snurra borde det inte heller vara några problem med kondensatorn.

Kan det vara någon ventil som inte öppnar eller sluter som
J JFrisk skrev:

Kan det vara någon ventil som inte öppnar eller sluter som den ska?
ja han bygger upp trycket kolven kommer ur hela vägen. Men inte tillräckligt för klyva ved han stannar mot veden. Ventilen har jag kollat bytt alla o-ringar. Kanske pumphuset är sliten vilket jag inte tror den ser fint ich osliten ut iaf.Men den o-ringen dras iväg in i porten en bit!?! Sen är jag inte säkert hur plattan ska sitta det är olika storlek på de.

• Närbild av en metallisk pumpkomponent med två kugghjul synliga, del av en diskussion om tryck och o-ringslitage i vedklyvning.
    Skapa konto
  • Metallplatta med o-ring och hål, möjlig ventilhusdel. Verktyg pekar mot området.
    Skapa konto
  • Metallplatta med ovala och runda hål, del av mekaniskt system. Slitningar och korrosion synliga på plattans yta.
    Skapa konto
J
J JRVSKAN skrev:
Hej har precis gjort så. Tack!
De o-ringar har jag precis bytt och de blir konstiga. Men han läcker inte.

När oringarna ser ut så fransiga så får du gummi mellan lock och pumphus. Det gör att det blir en spalt mellan kugghjul och lock där oljan kommer läcka och tappa tryck. Bytt till tunnare oring.
Man ser även slitspår i locket som att det gått föroreningar i oljan. En sådan kugghjulspump måste vara helt glappfri och repfri för att hålla trycket.
Man kan vrida ena kugghjulet fram och åter för att se hur mycket kuggarna glappar mot varandra. Det ska i princip vara helt glappfritt.

• Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
Jag hade nog tagit loss och mätt kondensatorn så att den verkar frisk , brukar stå på dem vad det ska vara för värde....

• Gilla
JRVSKAN och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.