Järre skrev:
Vet inte hur de nya Faxe 500 är men när jag köpte min ny för 6 år sedan gick det inte att ställa in hur långt kolven skall gå tillbaka efter klyvning. Ångrar bittert att jag inte la till en tusing och köpte 700. Både när jag har kapat för långa bitar eller när jag gör ved till bastupannan. Dessa skall vara ca 30 cm och det är irriterande att "klyva luft" halva tiden. Faxe 700 går att ställa så inte kolven går tillbaka längre än nödvändigt och är det många kubik är det mycket dötid.
Ja det har du rätt i. Nu går det kanske att begränsa returen på 500an med något eget meck men jag har faktiskt börjat snegla på 700 pga detta. Problemet med 700, för mig, är att den är så satans stor. Ännu svårare att ställa undan när man inte använder den.

MathiasS skrev:
Ja det har du rätt i. Nu går det kanske att begränsa returen på 500an med något eget meck men jag har faktiskt börjat snegla på 700 pga detta. Problemet med 700, för mig, är att den är så satans stor. Ännu svårare att ställa undan när man inte använder den.
Nu har inte jag en faxe utan ett hemmabygge, men vi har tillverkat en tryckplatta som fästs på den befintliga tryckplattan för att inte man ska behöva klyva luft.

omv.peter skrev:
Ett tips, köp en grön :D
Du menar en förstås en Deutz, som min:cool:

• Gilla
omv.peter
  • Laddar…
D09 skrev:
Men annars var gafflarna fina ;)

Kan ha dom som dekoration tills en ny traktor får plats i mitt liv he he
Du kan ju ta loss gafflarna och svetsa fast dom på 2 st I-balk eller likande som du gör fästen för 3p lyften i.

Att ha en komplett gaffelvagn med hydraulisk gaffelspridning/sideshift i är lite överkurs på en 3p-lyft. ;)

Eller så tar du bara bort hydrauliken och spärrar gafflarna så sparar du iaf några kilon.

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
skalman1 skrev:
Du kan ju ta loss gafflarna och svetsa fast dom på 2 st I-balk eller likande som du gör fästen för 3p lyften i.

Att ha en komplett gaffelvagn med hydraulisk gaffelspridning/sideshift i är lite överkurs på en 3p-lyft. ;)

Eller så tar du bara bort hydrauliken och spärrar gafflarna så sparar du iaf några kilon.
Ska se om jag inte kan få loss ett par lösa gafflar också :)

Synd o kvadda 1 år gamla grejor :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
alex86 skrev:
Nu har inte jag en faxe utan ett hemmabygge, men vi har tillverkat en tryckplatta som fästs på den befintliga tryckplattan för att inte man ska behöva klyva luft.
Framför ordinarie tryckplatta? Så länge man inte kör tryckplattan in i kniven borde väl det också funka....:)

MathiasS skrev:
Framför ordinarie tryckplatta? Så länge man inte kör tryckplattan in i kniven borde väl det också funka....:)
Jepp precis.

A
På mitt hemmabygge som normalt tar enmetersbitar har jag satt ett extrastopp som gör att den inte går tillbaka helt just för att slippa klyva luft. Man blir tokig på att vänta annars.

D09, du får väl lasta mindre på pallarna! :) Hittade en bild på en bur som någon byggt i stål på nåt forum, det verkade vara en smidig lösning och hållbar. Dock lite investeringskostnad, men hej man får ju leka med svetsen. :)

D09
xdigger skrev:
D09, du får väl lasta mindre på pallarna! :) Hittade en bild på en bur som någon byggt i stål på nåt forum, det verkade vara en smidig lösning och hållbar. Dock lite investeringskostnad, men hej man får ju leka med svetsen. :)
Jo, får bli någon variant där svetsen får leka lite...

Kanske ska svetsa på hjul på burarna istället och dra fram dom..

Var inne på vagnar ett tag. Typ såna som föräldrarna fick dra en i när man var liten.. Fast med gallerväggar..

Koppla på bakom traktorn och dra fram eller dra själv :)

D09
Svärfar lämnade en vända 😃😃😃

Jag som trodde jag nästan fått in all ved 😳😳😳

Hur många m2 kan de va?
Hur ska det täckas över vintern?
Hur säkrar man upp traven?

ImageUploadedByByggahus.se1382184093.997762.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1382184140.866430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MTech och 2 till
  • Laddar…
A
Jag brukar inte täcka.

D09
bra-byggare skrev:
Jag brukar inte täcka.
Träden är lite "döda" så det inte blir dåligt? :)

Är det torrgran som skall klyvas nästa år så låt det ligga som det gör. Väta från regn är ingen fara för den torkar snabbt ur på vårkanten. Bara det är luftigt och ligger en bit från marken så möglar dert inte.
Preseninngar är ett jävla otyg så lägg inte på en sån. Håller kvar markfukt o kondens så kommer möglet som ett brev på posten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.