Nu börjar jag bli riktigt jävla trött på skiten hoppas någon här kan hjälpa mig.
VEDHELVETET BRINNER INTE ORDENTLIGT.
Veden bara pyr, alla jävla vedträn pyr samtidigt.
Jag har vart och skruvat på skruvarna som reglerar lufttillförseln men inget hjälper, det blir ingen bättring.
Panna och skorsten är nysotat.
Fläkten går med högre varv när luckan är öppen och lägre när den är stängd.
När jag Har luckan öppen på glänt och håller in microbrytaren så brinner det bra men när jag stänger så skiter sig draget och allt bara börjar pyra.

kan någon hjälpa mig?
 
Mats-S
Verkar som om det är superviktigt hur man får igång elden, läste det här i manualen:

■ Lägg in ca 4 kg småkluven tändved och därefter hårt tillknycklat tidningspapper ovanpå veden. Sätt fyr på tidningspappret och låt påfyllningsluckan stå på glänt.
■ Vänta en stund tills veden antänts ordentligt (rökgastemperatur ca 130 – 150 °C) och grön lampa lyser.
■ Stäng då luckan och låt det brinna tills det blivit en glödbädd, ca 30 – 45 minuter beroende på vedmängd.
■ När glödbädd bildats kan ytterligare ved fyllas på.
■ Kontrollera att rökgastemperaturen stiger, detta är ett tecken på att förbränningen kommit igång. Pannan är nu i normalt driftläge.

Verkar även vara superviktigt att man ställer ställskruvarna för inkommande (primär) luft korrekt, här är manualen:
https://www.nibe.se/assets/documents/11691/011363-3.pdf

Vet av egen erfarenhet att det ofta är en inlärningsprocess när man ska börja elda i en kamin som man inte kan sen tidigare ... tålamod och studera manualen noga ....
 
Mats-S Mats-S skrev:
Verkar som om det är superviktigt hur man får igång elden, läste det här i manualen:

■ Lägg in ca 4 kg småkluven tändved och därefter hårt tillknycklat tidningspapper ovanpå veden. Sätt fyr på tidningspappret och låt påfyllningsluckan stå på glänt.
■ Vänta en stund tills veden antänts ordentligt (rökgastemperatur ca 130 – 150 °C) och grön lampa lyser.
■ Stäng då luckan och låt det brinna tills det blivit en glödbädd, ca 30 – 45 minuter beroende på vedmängd.
■ När glödbädd bildats kan ytterligare ved fyllas på.
■ Kontrollera att rökgastemperaturen stiger, detta är ett tecken på att förbränningen kommit igång. Pannan är nu i normalt driftläge.

Verkar även vara superviktigt att man ställer ställskruvarna för inkommande (primär) luft korrekt, här är manualen:
[länk]

Vet av egen erfarenhet att det ofta är en inlärningsprocess när man ska börja elda i en kamin som man inte kan sen tidigare ... tålamod och studera manualen noga ....
Tack för svar.

Jag gör allt detta och har skruvat på ställskruvarna för luften men får inget drag.

Jävla piss
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.