Har röjt ut vårt gamla utedass/vedlager och tänkte bygga en liten bastu. Svärföräldrarnas gamla, men knappt använda Bacho aggregat på 3,5 kW verkar kunna räcka. Basturummet kommer i uppbyggt skick mäta 190x115 cm med en takhöjd på 190 i nock och ned mot 170 längst ut. Detta efter att vi satt reglar och samt ev. isolering. Så till min fråga, boden är som sagt helt oisolerad och här har jag alla möjligheter att göra rätt. Bastubad kommer primärt ske maj-okt, ej vinter, så då är frågan: kan vi sätta granpanel direkt på nya reglarna med dimension 45x70, (blir en rejäl luftspalt på minst 95 mm mellan granpanelen och till den oisolerade ytterväggen) eller ska vi isolera? Och ska vi sätta något typ av skivmaterial innan granpanelen, t ex OSB? Det är mina frågor idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Du behöver ingen isolering för det egentligen, det blir varmt när du eldar, mensedan behöver du inte isolera för att spara värmen. Kanske en bastupanel för komforten om du lutar dig mot väggen, lämplig ventil högt att justera luft/värme, lågt intag av luft, gärna via golvspringor.
Det fungerar med bastutält för att få bastu, så vindtäta väggar duger utmärkt (även vinterhalvåret).
Det fungerar med bastutält för att få bastu, så vindtäta väggar duger utmärkt (även vinterhalvåret).
Men med bara 3,5 kW skulle jag nog vilja ha isoleringen. Har dock ingen aning om hur mycket uppvärmningstiden skilljer mellan isolerat och oisolerat.Spikbjörn skrev:
Jag isolerade i varje fall min bastu med liknande förutsättningar och då tror jag min bastuugn är på 16 kW.
Jo, isolering skadar inte (men snabbar inte på uppvärmningen märkbart sommartid, det är ju luften och insidan av panelen som värms upp först), bara det är täta väggar, vindpapp duger bakom panelen då. Jag har också isolering i en bastu, men då använder jag den vintertid dessutom, och ofta, Så då kan jag ha den till att hänga tvätt på tork efter att jag har bastat, samt att den då kan vara lite "förvärmd" inom ett dygn. Så om man planerar att basta varje dag kan kanske isolering vara bra. Jag har dessutom en uppvärmning av vatten via slinga in i eldstaden i bastu-ugnen som ger en 20 l varmvatten som extra element efter bastandet (i förrummet) och det är nog en mycket större effekt av isolering på att det behåller värmen inomhus där.
Byggde bastu i ett oisolerat skjul ute i vindutsatt kust för något år sedan, grova springor mellan gammal ytterpanel. Ett klent elaggregat (troligen ca 3,5 kW), Bara vindpapp mellan väggen och bastupanelen. Det fungerar snabbt att värma ca 8 kubik luft till fin bastutemperatur med det.
Byggde bastu i ett oisolerat skjul ute i vindutsatt kust för något år sedan, grova springor mellan gammal ytterpanel. Ett klent elaggregat (troligen ca 3,5 kW), Bara vindpapp mellan väggen och bastupanelen. Det fungerar snabbt att värma ca 8 kubik luft till fin bastutemperatur med det.
Tack! För bra svar, vi kommer nog max basta 10-15 ggr/år, så hm, svårt att bestämma sig för om isolering eller ej. Iaf, efter dina kommentarer vågar jag köra vidare med det lilla agregatet. Om jag nu kör oisolerat och med vindpapp bakom granpanelen är det väl krav på luftspalt också eller?Spikbjörn skrev:
Jo, isolering skadar inte (men snabbar inte på uppvärmningen märkbart sommartid, det är ju luften och insidan av panelen som värms upp först), bara det är täta väggar, vindpapp duger bakom panelen då. Jag har också isolering i en bastu, men då använder jag den vintertid dessutom, och ofta, Så då kan jag ha den till att hänga tvätt på tork efter att jag har bastat, samt att den då kan vara lite "förvärmd" inom ett dygn. Så om man planerar att basta varje dag kan kanske isolering vara bra. Jag har dessutom en uppvärmning av vatten via slinga in i eldstaden i bastu-ugnen som ger en 20 l varmvatten som extra element efter bastandet (i förrummet) och det är nog en mycket större effekt av isolering på att det behåller värmen inomhus där.
Byggde bastu i ett oisolerat skjul ute i vindutsatt kust för något år sedan, grova springor mellan gammal ytterpanel. Ett klent elaggregat (troligen ca 3,5 kW), Bara vindpapp mellan väggen och bastupanelen. Det fungerar snabbt att värma ca 8 kubik luft till fin bastutemperatur med det.
För att förtydliga, vindpappen satte jag mot ytterpanelens insida för att skapa en luftspalt till bastupanelen. Det blir ju en stillastående uppvärmd luft bakom granpanelen om den blir varm, som då inte läcker ut via ytterpanelen.
Om det inte är ett uppvärmt utrymme, och som har en ventilering, så blir korta bastutillfällen inget som ger kondensproblem i större grad än det var i vedboden tidigare.
Om det inte är ett uppvärmt utrymme, och som har en ventilering, så blir korta bastutillfällen inget som ger kondensproblem i större grad än det var i vedboden tidigare.
Hej, det aggregatet du har är ju inte helt modernt men fungerar det som det borde så ser det ju rimligt ut, men det ser på bilden tomt ut, bifogar bild som indikerar att du kan ha bastusten (olivin/diabas) i det (aningen mer än på bilden till och med tror jag är en fördel). Det gör ju att du inte tappar all värme om du slänger på vatten ofta/springer i dörren, men kanske tar några minuter extra att värma. Jag själv nöjer mig med 75-85 grader, behöver inte över 100 som finnarna gillar.perra pom skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är för klent går det väl att byta, men det borde duga bra.
Om man sätter det så lågt som möjligt (kan ju lägga en stenplatta/plåt som "eldstadsplan" under om man vill säkra upp) så blir det varmare längre ned i rummet/på nedre laven (om ni har mer än en nivå).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Jag skulle också nöjt mig med vindduk. Häftat fast den i ytterpanelen för att få luftspalten på rätt sida nu när den inte går att sätta mellan ytterpanel och reglar. Skulle möjligen isolerat taket, det ger generellt mer än att isolera väggarna.
Spikbjörn skrev:
Jo, isolering skadar inte (men snabbar inte på uppvärmningen märkbart sommartid, det är ju luften och insidan av panelen som värms upp först), bara det är täta väggar, vindpapp duger bakom panelen då. Jag har också isolering i en bastu, men då använder jag den vintertid dessutom, och ofta, Så då kan jag ha den till att hänga tvätt på tork efter att jag har bastat, samt att den då kan vara lite "förvärmd" inom ett dygn. Så om man planerar att basta varje dag kan kanske isolering vara bra. Jag har dessutom en uppvärmning av vatten via slinga in i eldstaden i bastu-ugnen som ger en 20 l varmvatten som extra element efter bastandet (i förrummet) och det är nog en mycket större effekt av isolering på att det behåller värmen inomhus där.
Byggde bastu i ett oisolerat skjul ute i vindutsatt kust för något år sedan, grova springor mellan gammal ytterpanel. Ett klent elaggregat (troligen ca 3,5 kW), Bara vindpapp mellan väggen och bastupanelen. Det fungerar snabbt att värma ca 8 kubik luft till fin bastutemperatur med det.
Nötegårdsgubben skrev:
Ok då sätter vi vindpapp på ytterväggens insida, därefter reglar, sedan glespanel samt slutligen själva granpanelen. Är det rätt så? Mvh peoNötegårdsgubben skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
