mattias_75:

Har en Contura 450, så det borde inte vara några problem i en 550 :)

Sätt inte i för många bara då blir det hett som tusan !

Konstant eldning med 3-4 st är lagom.

Hur ser dom där loggsen ni pratar om ut, är det såna som man kan hitta på stormarknaden, typ COOP?

Kemi skrev:
mattias_75:

Har en Contura 450, så det borde inte vara några problem i en 550  :)

Sätt inte i för många bara då blir det hett som tusan !

Konstant eldning med 3-4 st är lagom.

Jag antar att det finns sådana på coop, har hört det, de ser ut som en halv tegelsten ungefär. Pressat sågspån. Mycket kompakta och rätt så tunga.

Ok, tack då vet jag precis vilka det är.

Jag tycke det verkade så mycket när du skrev att du laddar med 5-6st eftersom att dom är så stora. :o
Men en Contura 450 har nog större förbränningskammare än en 550 som tillhör den runda plåt-tunne serien från Contura(har en 550 själv).

Då ska jag prova någon gång.

Ja.. Men lägg för tusan inte in 5-6 st..!

Om du inte vill att fönstren ska smälta, tapeter ramla ner, parketen fatta eld osv...

jag lägger Max in 3 st.. o i bland nån ved pinne i början för att få upp Tempen.. Men konstant 5-6 st.. Jösses..  Kaminen måste ju glöda..! :o

en gång la jag in 5 st och fick sen stå med fönstren öppna.. det var då över 28 grader och ökande i vardagsrummet.. o ca -12 grader ute..  

Då har jag en insats Handöl i min fd öppna spis..  

det är lätt att slänga in för mycket.. Pyroman som man är..

Det beror nog helt o hållet på vad man har för hus/plan lösning o vad man har för kamin.. Men testa lung o försiktigt..! Steka ägg på murstocken vill jag inte testa igen..

Hehe, nej man ska nog inte börja med 5-6 direkt. Men som jag skrev är det lagom att konstantelda med 3-4 i min 450 iaf.

Brukar dock lägga på lite extra inför natten, men då drar jag ner spjället samt minskar tilluften så att det inte brinner så häftigt, gjorde det senast igår och det glödde imorse vid 6 tiden, bara att slänga in 3 till och fortsätta elda.

När jag eldade med ved så var kaminen i princip kall på morgonen.

Kemi skrev:
Jag antar att det finns sådana på coop, har hört det, de ser ut som en halv tegelsten ungefär. Pressat sågspån. Mycket kompakta och rätt så tunga.
1 st innehåller 4,8 kWh

Ja det är värmelogs som den ursprungliga forumfrågan avser, inte briketter....
Drar slutsatsen av hittills inkomna kommentarer att man bör blanda ved o loggsi en vedpanna för att få bra resultat.

Vad väger en log? Måtten? Ju tyngre desto bättre. Små och tunga.. som stenkol.

2 2an skrev:
1 st innehåller 4,8 kWh
Trådlyft;-) Är det så mycket energi i en logs?

Krokben
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Trådlyft;-) Är det så mycket energi i en logs?
En loggbrikett väger cirka 0,8 kg och innehåller >4,8 kWh/kg.

Krokben Krokben skrev:
En loggbrikett väger cirka 0,8 kg och innehåller >4,8 kWh/kg.
Egentligen är det tätheten som är intressant. Dvs kg per dm3.
> 4,8 kWh/kg låter mycket... och logs är ved. Ved som ved.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.