Ok, tack då vet jag precis vilka det är.
Jag tycke det verkade så mycket när du skrev att du laddar med 5-6st eftersom att dom är så stora.
Men en Contura 450 har nog större förbränningskammare än en 550 som tillhör den runda plåt-tunne serien från Contura(har en 550 själv).
Då ska jag prova någon gång.
Jag tycke det verkade så mycket när du skrev att du laddar med 5-6st eftersom att dom är så stora.
Men en Contura 450 har nog större förbränningskammare än en 550 som tillhör den runda plåt-tunne serien från Contura(har en 550 själv).
Då ska jag prova någon gång.
Ja.. Men lägg för tusan inte in 5-6 st..!
Om du inte vill att fönstren ska smälta, tapeter ramla ner, parketen fatta eld osv...
jag lägger Max in 3 st.. o i bland nån ved pinne i början för att få upp Tempen.. Men konstant 5-6 st.. Jösses.. Kaminen måste ju glöda..!
en gång la jag in 5 st och fick sen stå med fönstren öppna.. det var då över 28 grader och ökande i vardagsrummet.. o ca -12 grader ute..
Då har jag en insats Handöl i min fd öppna spis..
det är lätt att slänga in för mycket.. Pyroman som man är..
Det beror nog helt o hållet på vad man har för hus/plan lösning o vad man har för kamin.. Men testa lung o försiktigt..! Steka ägg på murstocken vill jag inte testa igen..
Om du inte vill att fönstren ska smälta, tapeter ramla ner, parketen fatta eld osv...
jag lägger Max in 3 st.. o i bland nån ved pinne i början för att få upp Tempen.. Men konstant 5-6 st.. Jösses.. Kaminen måste ju glöda..!
en gång la jag in 5 st och fick sen stå med fönstren öppna.. det var då över 28 grader och ökande i vardagsrummet.. o ca -12 grader ute..
Då har jag en insats Handöl i min fd öppna spis..
det är lätt att slänga in för mycket.. Pyroman som man är..
Det beror nog helt o hållet på vad man har för hus/plan lösning o vad man har för kamin.. Men testa lung o försiktigt..! Steka ägg på murstocken vill jag inte testa igen..
Hehe, nej man ska nog inte börja med 5-6 direkt. Men som jag skrev är det lagom att konstantelda med 3-4 i min 450 iaf.
Brukar dock lägga på lite extra inför natten, men då drar jag ner spjället samt minskar tilluften så att det inte brinner så häftigt, gjorde det senast igår och det glödde imorse vid 6 tiden, bara att slänga in 3 till och fortsätta elda.
När jag eldade med ved så var kaminen i princip kall på morgonen.
Brukar dock lägga på lite extra inför natten, men då drar jag ner spjället samt minskar tilluften så att det inte brinner så häftigt, gjorde det senast igår och det glödde imorse vid 6 tiden, bara att slänga in 3 till och fortsätta elda.
När jag eldade med ved så var kaminen i princip kall på morgonen.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Klicka här för att svara