3 666 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Växla mellan nätel och ups
Jo, om förutsättningen är att det kan handstartas (men det får man utgå ifrån, blir svårt att elda i kaminen från distans).
Jag skulle dock vilja påstå att man inte vinner någon driftsäkerhet alls i detta fall med en Online-UPS jämfört med Line Interactive eller Offline. Däremot kan man fundera på vilken kurvform som matas ut ur UPSen. Det är inte alls säkert att cirkpumpen tycker om den "modifierade sinusvåg" som kommer ut ur de billigare varianterna och där har möjligen en äkta Online-UPS en fördel med bättre elektronik för växelriktaren och större odds för ren sinusvåg. Det är dock en separat fråga.
Jag skulle dock vilja påstå att man inte vinner någon driftsäkerhet alls i detta fall med en Online-UPS jämfört med Line Interactive eller Offline. Däremot kan man fundera på vilken kurvform som matas ut ur UPSen. Det är inte alls säkert att cirkpumpen tycker om den "modifierade sinusvåg" som kommer ut ur de billigare varianterna och där har möjligen en äkta Online-UPS en fördel med bättre elektronik för växelriktaren och större odds för ren sinusvåg. Det är dock en separat fråga.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag driver vedpannans rökgasfläkt plus 2 cirkulationspumpar.
Vedpannan kör jag med stick kontakts anslutning in i upsen.
När veden brunnit ut stänger pannan både fläkten och laddomat pumpen.
Den vatten mantlade kaminen drivs granterat med 230 volt så mata bara kaminen från upsen så funkar den precis som vanligt.
Se upsen som ett grenuttag som där är ström i även med strömavbrott för det är precis så det funkar om TS matar kaminen med ström från upsen
Den vatten mantlade kaminen drivs granterat med 230 volt så mata bara kaminen från upsen så funkar den precis som vanligt.
Se upsen som ett grenuttag som där är ström i även med strömavbrott för det är precis så det funkar om TS matar kaminen med ström från upsen
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej, det beror på hur styrsystemet är kopplat. Jag säger inte att det inte går, bara att det saknas information från TS om hur allt sitter ihop.Göran.W skrev:Jag driver vedpannans rökgasfläkt plus 2 cirkulationspumpar.
Pannan eller värmesystemet är en Ecozeninth som går på tre-fas, så att koppla in UPSen innan styrningen på något sätt är inte ett alternativ.
Vi har haft kaminen i 5 år nu och vi har haft strömavbrott en gång när vi har eldat i kaminen, så det behöver inte vara någon auttomatik.
Vi har haft kaminen i 5 år nu och vi har haft strömavbrott en gång när vi har eldat i kaminen, så det behöver inte vara någon auttomatik.
Stickproppsanslut pumpen och koppla manuellt över till en batteribackupp med omvandlare. matr. Uttag, stickpropp anslutningsledning, omformare, batteri Billigarst?
Skaffa en UPS och låt pannans hela manöver ligga över UPS och det sköter sig själv. matr. UPS, två kablar mellan UPS och panna. Enklast och säkrast?
Skaffa en UPS och låt pannans hela manöver ligga över UPS och det sköter sig själv. matr. UPS, två kablar mellan UPS och panna. Enklast och säkrast?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden