3 666 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Växla mellan nätel och ups
Sida 1 av 2
Har en vattenmantlad kamin som är kopplad till vårt värmesystem och till den en cirkulationspump.
Om det blir strömavbrott samtidigt som vi eldar i kaminen så är risken att vattnet i kaminen kokar och det är iinte så bra.
Vad jag skulle vilja är att kunna köra cirkulationspumpen med ström från en vanlig UPS om det blir strömavbrott.
Hur gör jag för att kunna växla mellan ström som kommer från pannans styrning och ups:en.
Enklast lösningen är att bara använda sig av eluttag och stickkontakt.
Men helst skulle jag vilja ha en strömbrytare av något slag.
Om det blir strömavbrott samtidigt som vi eldar i kaminen så är risken att vattnet i kaminen kokar och det är iinte så bra.
Vad jag skulle vilja är att kunna köra cirkulationspumpen med ström från en vanlig UPS om det blir strömavbrott.
Hur gör jag för att kunna växla mellan ström som kommer från pannans styrning och ups:en.
Enklast lösningen är att bara använda sig av eluttag och stickkontakt.
Men helst skulle jag vilja ha en strömbrytare av något slag.
Jag kanske var lite otydlig i min frågeställning.elmont skrev:
Pannan startar cirkulationspumpen när det eldas i kaminen, när elden slocknar så stängs den av.
Om jag har cirkulationspumpen kopplad till ups kommer cirkulationspumpen till kaminen att gå hela tiden
Exakt inkoppling beror på hur styrningen är utförd men du vill troligen ha styrningen med (annars får du ju inte någon ström ändå till din cirkulationspump) eller koppla på UPSen som en failsafe som aktiverar pumpen oberoende av pannans styrning om temperaturen (eller trycket, kanske är enklare att mäta) stiger över en viss gräns.
Bilder? Kopplingsschema?
Detta är inte nödvändigtvis ett helt enkelt hempularprojekt, men heller inget som är omöjligt att åstadkomma om man inte är helt bortkommen på elektronik.
Bilder? Kopplingsschema?
Detta är inte nödvändigtvis ett helt enkelt hempularprojekt, men heller inget som är omöjligt att åstadkomma om man inte är helt bortkommen på elektronik.
Är en manuell lösning det som föredras så är ju en reservkraftsbrytare rätt väg att gå?
Självklart måste det ju fungera att bygga något automatiskt oxå och då olika vägar och spår finns ju då.
Min första tanke är att sätta kontaktor som sluter krets styrning-cirkpump när kontaktorn har ström från nätet och när nätet försvinner sluter kretsen UPS-cirkpump. Viktigt är ju att man måste vara säker på att dessa inte är slutna sammtidigt. Även om faran inte borde vara lika stor som vid en normal reservkraftsbrytare då det sitter en styrning ut mot nätet som säkert bromsar bakströmmar.
Självklart måste det ju fungera att bygga något automatiskt oxå och då olika vägar och spår finns ju då.
Min första tanke är att sätta kontaktor som sluter krets styrning-cirkpump när kontaktorn har ström från nätet och när nätet försvinner sluter kretsen UPS-cirkpump. Viktigt är ju att man måste vara säker på att dessa inte är slutna sammtidigt. Även om faran inte borde vara lika stor som vid en normal reservkraftsbrytare då det sitter en styrning ut mot nätet som säkert bromsar bakströmmar.
Man ska nog inte vara så säker på att styrningen bromsar någon bakspänning, det beror helt på hur den är utförd. Annars är idén i sig rätt bra. Kontaktor som byter till UPS-drift när nätspänningen faller bort och annars är kopplad till styrningen. För att vara helt säker på att inte få bakmatning skulle man kunna kaskadkoppla den med ett relä med hjälpkontakt där reläet ligger draget med nätspänning och bryter kretsen mot styrningen helt när nätspänningen faller bort. Hjälpkontakten kopplar man till kontaktorns spole så att den bryter och växlar över kontaktorn till UPS-drift. Det borde vara helt failsafe. Vid återkomst av nätspänningen kommer i och för sig styrkretsen att återinkopplas innan kontaktorn drar men då har man i alla fall inte risk för bakmatning av en förmodat strömlös krets.
Kontaktor eller UPS innan pannans styrning är svaret på din fråga.noone70 skrev:
Har man en "riktig" UPS så ligger pumpen alltid kopplad över UPSen samt dess batterier och det enda som händer vid strömavbrott är att UPS mister strömmen för att ladda batterierna och det som är inkopplat får fortsätta som vanligt över batterierna. UPSens utgång(ar) ligger aldrig direkt mot nätet utan mot batterierna och omvandlaren.
En äkta online-UPS är grav overkill för denna applikation. En helt vanlig offline-UPS är betydligt mer ekonomisk och det finns ingen vinst överhuvudtaget i att få bort omkopplingstiden.elmont skrev:Har man en "riktig" UPS så ligger pumpen alltid kopplad över UPSen samt dess batterier och det enda som händer vid strömavbrott är att UPS mister strömmen för att ladda batterierna och det som är inkopplat får fortsätta som vanligt över batterierna. UPSens utgång(ar) ligger aldrig direkt mot nätet utan mot batterierna och omvandlaren.
Dessutom är problemet att pumpen styrs från en automatik av något slag så att pumpen bara går när det eldas. Din koppling med UPS skulle då medföra att pumpen alltid går (trots att det inte är önskvärt) och att UPSen går för batteridrift så fort styrningen slår ifrån.
Om man kan koppla UPSen innan styrningen så att både den och pumpen är försörjda över UPS så fungerar det men det finns fortfarande inget behov av en online-UPS och möjligheten att koppla så är helt beroende av vad som mer är inkopplat i styrningen och på vilket sätt.
En fundering, har pannan något mer än styrningen som går på el ??
Om inte så är det bara att koppla UPSen till pannans kabel, tex sätta den vid el centralen om den är fast installerad, förvisso ett jobb för elektriker, men har pannan stickpropp är det fixat på 10 sek.
Om inte så är det bara att koppla UPSen till pannans kabel, tex sätta den vid el centralen om den är fast installerad, förvisso ett jobb för elektriker, men har pannan stickpropp är det fixat på 10 sek.
Man får naturligtvis koppla in strömmen på lämpligt ställe OCH jag har ingen uppfattning om vad TS är villig att betala för att få ett funktionssäkert system. Det billigaste är väl en stickproppsansluten pump och en skarvsladd till ett litet billigt Kineselverk.