Skulle behöva hjälp med att dimensionera ett system för att ladda och "tömma" en ack.tank.
Jag har idag Bergvärme 9kw som jag vill använda för att värma en ackumulator tank med 3000L vatten. Ack.tanken skall jobba mellan 35-55 grader beroende på årstid mm.
Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på min systemskiss nedan, tänker jag rätt angående styrning av laddning, tömning och "vanlig" värmning?
Jag tänker mig 3 scenarion.
1. Laddning av cirkulationstanken.
Cirkulationspump 1 kör, Shunt står i läge B, då skall VVX värmas och ladda vattnet i Ack.tanken. Ingen värme skall gå ut husets värmesystem
2. "Tömning"/hämta värme ifrån tank.
Cirkulationspumpen kör och värmer VVX, Shunt står i läge A och värmen leds till husets värmesystem.
3. "Vanlig" värmekörning.
Shunt står i läge A och Cirkulations pump 1 är avstängd.
Hur stor VVX bör jag ha? Storlek på slangar och cirkulations pump? Jag kommer att ha ca 10 meter mellan bergvärmepumpen och min tank. Tänker mig att jag kör med PE-X rör, 20 alt 25 mm.
Jag förutsätter att jag kan styra min Bergvärmepump som jag vill...
Jag har idag Bergvärme 9kw som jag vill använda för att värma en ackumulator tank med 3000L vatten. Ack.tanken skall jobba mellan 35-55 grader beroende på årstid mm.
Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på min systemskiss nedan, tänker jag rätt angående styrning av laddning, tömning och "vanlig" värmning?
Jag tänker mig 3 scenarion.
1. Laddning av cirkulationstanken.
Cirkulationspump 1 kör, Shunt står i läge B, då skall VVX värmas och ladda vattnet i Ack.tanken. Ingen värme skall gå ut husets värmesystem
2. "Tömning"/hämta värme ifrån tank.
Cirkulationspumpen kör och värmer VVX, Shunt står i läge A och värmen leds till husets värmesystem.
3. "Vanlig" värmekörning.
Shunt står i läge A och Cirkulations pump 1 är avstängd.
Hur stor VVX bör jag ha? Storlek på slangar och cirkulations pump? Jag kommer att ha ca 10 meter mellan bergvärmepumpen och min tank. Tänker mig att jag kör med PE-X rör, 20 alt 25 mm.
Jag förutsätter att jag kan styra min Bergvärmepump som jag vill...
Varför en växlare, det är samma vatten som värms som i ditt värmesystem och det blir förluster i växlaren Sen det med 3 m3 kommer inte att fungera, för mycket vatten.. Din VP är bara på 9 kW och kommer inte att orka ladda upp och kommer inte att stanna utan gå 24/7 när det blir behov av värme. Iden är inte fel, men konseptet på uppbyggnad fel.
9 kW VP klarar att värma en tank på 750 L , samtidigt som det är ca 5 till 10 minus ute och temp botten 35 C (golvvärme) och ska lyftas till 55 C .Och det tar ca 6 timmar.
9 kW VP klarar att värma en tank på 750 L , samtidigt som det är ca 5 till 10 minus ute och temp botten 35 C (golvvärme) och ska lyftas till 55 C .Och det tar ca 6 timmar.
Anledningen till en värmeväxlare är dels att jag inte har en trycktank, så kan inte ha systemtrycket kopplat till min tank.
Sen vill jag också kunna ha en högre temp i tanken.
Jobbar den mellan 35-55 grader är det ca 70kw energi som kan sparas i form av varmvatten, det är ca 10h som pumpen behöver köras. Det täcker mitt dagsbehov även kall vinter (ner till -10).
Tanken är isolerad med 300-400 mm cellplast.
Tänker att enda lösningen är en vvx, men hur vet jag vilken storlek jag behöver?
Sen vill jag också kunna ha en högre temp i tanken.
Jobbar den mellan 35-55 grader är det ca 70kw energi som kan sparas i form av varmvatten, det är ca 10h som pumpen behöver köras. Det täcker mitt dagsbehov även kall vinter (ner till -10).
Tanken är isolerad med 300-400 mm cellplast.
Tänker att enda lösningen är en vvx, men hur vet jag vilken storlek jag behöver?
Syftet är enligt # 1 att spara på VV.
Här finns program att använda, visserligen ett företag men är nog bäst om det inte finns någon på forumet som kan detta. Det med 10h för VP att ladda, hur har du kommit fram till det, inte för att vara någon expert, men egen erfarenhet med laddning av tank med VP. Sitter själv med 9 kW och 2 ggr 750 tankar.
https://www.armatec.com/sv/webbformular/forfragningsformular/los-varmevaxlare/
Här finns program att använda, visserligen ett företag men är nog bäst om det inte finns någon på forumet som kan detta. Det med 10h för VP att ladda, hur har du kommit fram till det, inte för att vara någon expert, men egen erfarenhet med laddning av tank med VP. Sitter själv med 9 kW och 2 ggr 750 tankar.
https://www.armatec.com/sv/webbformular/forfragningsformular/los-varmevaxlare/
Jag har en gammal dieseltank i glasfiber som skall grävas ned under mitt garage. Expansionen på vatten ser jag inte som något stort problem. Är mer arbetstrycket i mitt vanliga system som jag inte kan ha i tanken.J jonaserik skrev:
Hela denna iden grundar sig i att jag nu har solceller och timdebitering och vill flytta så mycket elförbrukning som möjligt till timmar då det är billigast.J jonaserik skrev:Syftet är enligt # 1 att spara på VV.
[länk]
Jag har grovt räknat att det krävs 0.00116 Kwh för att värma upp 1 liter vatten 1 grad.
Så 3000 liter vatten * (arbetsområde 35-55 grader = 20 grader) * 0.00116 = 3000*20*0.00116 = 69,6 Kwh
Värmepumpen kan ge 9 Kw, men har räknat med lite förluster osv, så runt 10 timmar så bör den kunna värma ack.tanken från 35 grader till 55 grader.
Jag vill inte ha ack.tankarna kopplade i serie med vanligt värmesystem, då tror jag det blir för stort och långsamt.
Skall ta kontakt med Armatec och se vad de säger.
Hur tänkte du styra varmvattenproduktionen?Oftast sitter det en startgivare i botten på beredaren och den bryter på arbetstrycket och ska du värma så mycket varmvatten vet jag inte om det är så bra idé.
Tanken är ju inte varmvatten i benämningen tappvarmvatten utan en trycklös acktank.
Värmepumpen kan naturligtvis värma även en stor tank. Det gäller ”bara” att se till att hålla förlusterna nere.
Det krävs en värmeväxlare för att separera trycken, men inte för att det är olika temperaturer i tank och radiatorlinga. Det löser man med en shunt. Samtidigt låter det som TS benämner shunt snarare som en växlventil. Det skulle visserligen kunna realiseras med samma ventiltyp. Men funktionen är inte en shunt.
Grundfrågan om värmeväxlare kan man säga ju större desto bättre, det är av ekonomiska skäl man vill hålla ner storleken på den.
Slutligen är enheten för energi kWh. Inget annat.
Värmepumpen kan naturligtvis värma även en stor tank. Det gäller ”bara” att se till att hålla förlusterna nere.
Det krävs en värmeväxlare för att separera trycken, men inte för att det är olika temperaturer i tank och radiatorlinga. Det löser man med en shunt. Samtidigt låter det som TS benämner shunt snarare som en växlventil. Det skulle visserligen kunna realiseras med samma ventiltyp. Men funktionen är inte en shunt.
Grundfrågan om värmeväxlare kan man säga ju större desto bättre, det är av ekonomiska skäl man vill hålla ner storleken på den.
Slutligen är enheten för energi kWh. Inget annat.
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Ja. Vi har 2000l och 15kw bvp (on off), det tar 5-6h att ladda dem varje natt på vintern från ca 25 grader till 55. Vi kör utan vvx.J jonaserik skrev:Varför en växlare, det är samma vatten som värms som i ditt värmesystem och det blir förluster i växlaren Sen det med 3 m3 kommer inte att fungera, för mycket vatten.. Din VP är bara på 9 kW och kommer inte att orka ladda upp och kommer inte att stanna utan gå 24/7 när det blir behov av värme. Iden är inte fel, men konseptet på uppbyggnad fel.
Typ samma idee som jag har, men då antar jag att du har en slinga för att ladda tankarna från BVP och en annan slinga för att shunta ut värmen till huset? Likt ett system för ved/pellets?V Viktorbyggahus skrev:
Det vanliga är att man har trycksatta tankar i stället för slingor eller värmeväxlare.
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Det är ett gammalt vedsystem. Bvp värmer acktankarna via cirkpumpen i bvp. En annan cirkpump och shunt släpper ut värmen i radiator och golvvärmesystemet. Det vattnet hämtas via stiglarna.M MöIIer skrev:
Klicka här för att svara