Hej på er, jag har sett att det finns många duktiga som hjälper till med dimensionering av balkar, för limträ finns en fin guide på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/ men för stål hittar jag inget liknande. Här kommer lite info.

Sommarstuga, 1 plans, trähus.
ca 30 graders taklutning, tegelpannor på taket (ser tunga ut)
8 meter "brett" mellan långsidorna dvs 4 meter från nock.

Jag önskar stoppa in ett fönster med bredden 2.5m på långsidan.
guiden ovan föreslår
Limträ 66×270 GL28cs, deformation 7 mm (L/341), nyttjandegrad 79%

Tyvärr är bygghöjden på 27 cm är på tok för mycket. Jag önskar alltså minimal (eller mindre) bygghöjd.

Eftet lite mixtrande med takets egenvikt kan jag få den att visa

Limträ 115×180 GL30c, deformation 12 mm (L/210)*, nyttjandegrad 84%

Glömde nämna att max bredd på balken är 130mm. Jag har alltså gärna träbalkar, men bygghöjden måste vara rimligt. Kanske man kan peta in två balkar bredvid varandra som tillsammans är <=130mm

Vidare finns det redan en överliggare, det mäter 130x70. Tanken är att låta denna ligga kvar, kanske är det feltänkt?!?

115x180 är betydligt mindre styv än 66x270. Ska du ha en 115 mm bred balk bör den vara 225 mm hög. Den lägsta stålbalk du kan använda är en HEA 120 (114 mm hög). Ett fyrkantrör, VKR 120x80x8, går också bra. Omräkningen till stål utgår från 66x270 limträ, och att den är rätt dimensionerad.

Ojojoj, den här informationen är värd guld.
samma sida föreslår följande sidopelare. dessa funkar utmärkt tänker jag, även om man kör stål
Limträ 90×90 GL30h
Nyttjandegrad 25%, Upplagsreaktion 20,005 kN Minsta upplagslängd (yttre) 12 mm

@justusandersson, när du nämner fyrkantsröret skriver du VKR 120x80x8, bara för att vara på den säkra sidan, höjden här är 80, dvs balken "ligger"?

richardtenggren
Nej, ett tvärsnitt ska vara så högt som möjligt för att ge maximal bärighet, då formeln för böjtröghetsmoment för ett rektangulärt tvärsnitt är I=(b*h^3)/12.
Så VKRn ska garanterat stå upp för att vara utbytbar mot HEA120.

I ståltabellerna står det VKR 120x80x8, lite bakvänt tycker jag. Men, fyrkantsrör kan ju användas både stående och liggande, fast med olika egenskaper.

Klockrena svar, den enda jag hade önskat få bekräftat är att det inte är några konstigheter att använda limträ som pelare, typ Limträ 90×90 GL30h. Trä känns smidigt då jag lätt kan skruva fast det tänkta fönstret i "pelarna"

Sedan känner att det bara är att köra på :)

Det är helt OK att använda 90x90 limträstolpar här.

• Gilla
Hoppehare
  • Laddar…
Då jag fick fin hjälp senast smyger jag in en ny fråga (samma byggnad som i första inlägget). Denna gången gäller det det en bredd om 165 cm. Det innebär att 1 bärande vertikal regel kommer plockas bort. Denna gången är det mindre tight så träregel kan vara ett alternativ.

BirgitS
H Hoppehare skrev:
Då jag fick fin hjälp senast smyger jag in en ny fråga (samma byggnad som i första inlägget).
Tyvärr är inte Justus längre bland oss och det verkar inte vara någon annan byggkonstruktör som i någon större utsträckning hjälper till med dimensionering.

• Ledsen
Hoppehare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.