810 läst ·
5 svar
810 läst
5 svar
35 000 kr för att byta värmeväxlare i FVP?
Hej
Jag har en IVT 860 frånluftsvärmepump (samma som Comfortzone RX65 under skalet) Den är låg på köldmedia och ett litet läckage har konstaterats på värmeväxlaren. Det tar ca 2 mån från fyllning tills den larmar så det är ett litet läckage. Reparatören har offererat 35 000 kr för att byta värmeväxlare och torkfilter. Värmeväxlaren kostar 11 900 på JS Energi och torkfiltret 1100 kr. Kvarstående 22 000 kr är alltså arbetskostnad, resor, mm. Är det rimligt? Det är ca 3 mil att åka till oss, tar ca 30 min.
Jag har en IVT 860 frånluftsvärmepump (samma som Comfortzone RX65 under skalet) Den är låg på köldmedia och ett litet läckage har konstaterats på värmeväxlaren. Det tar ca 2 mån från fyllning tills den larmar så det är ett litet läckage. Reparatören har offererat 35 000 kr för att byta värmeväxlare och torkfilter. Värmeväxlaren kostar 11 900 på JS Energi och torkfiltret 1100 kr. Kvarstående 22 000 kr är alltså arbetskostnad, resor, mm. Är det rimligt? Det är ca 3 mil att åka till oss, tar ca 30 min.
Jag gissar att det tar längre tid än 30 min. Den ska ju fyllas. Sen är all prissättning på varor och tjänster så att hur mycket betalt kan jag ta och ändå få sälja varan eller tjänsten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag gissar att TS menar att de tre milen tar 30 minuter.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Om priset är rimligt eller inte har jag inte någon aning om faktiskt. Fler offerter än en brukar vara bra om man inte vet vad som är brukligt.
Säkert närmare en dags jobb, och köldmediet är inte billigt idag! bara 1 kg R410a går på 3500kr/kg, och 860 har 1,1 kg, så 3850 i soppa, plus fordonsavg vet ej om de tar per km, eller per besök, men räkna med närmare 1000kr i framkörning och säkerligen över 1000kr/h i arbetskostnad. 35000, är det med de tidigare felsökningar m.m.`?
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Arbetet kommer nog utföras med 2 gubbar med tanke på heta arbeten.
Klicka här för att svara