13 235 läst ·
74 svar
13k läst
74 svar
Växla av bjälklag 8x8 meter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jaha du tänker åt det hållet. Det blir ju hur lustigt som helstJ justusandersson skrev:
Har nog gärna ett vanligt sadeltak på andra hållet, ska ju se något vettigt ut mot huset
Vi tar ett nytt tänk.
En byggnad som är 8 meter lång och 7 meter bred.
Byggs som ett 1&1/2 planshus med ramverktakstolar.
Vägghöjd på 2,7-3m .
Ersätter mittväggen med en balk enligt beräkningarna på bilderna.
Hur ställer du dig till detta? Blir det kattskit det också?
En byggnad som är 8 meter lång och 7 meter bred.
Byggs som ett 1&1/2 planshus med ramverktakstolar.
Vägghöjd på 2,7-3m .
Ersätter mittväggen med en balk enligt beräkningarna på bilderna.
Hur ställer du dig till detta? Blir det kattskit det också?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du tolkade min skiss alltför bokstavligt, det var bara något jag hade i "byrålådan". Ett vanligt 11/2 planshus med en balk på tre pelare i stället för hjärtvägg fungerar jättebra. Jag är lite fundersam över uträkningen. När jag räknar baklänges får jag balklasten till ca 7,5 kN/m vilket verlar lite lågt. Vad satte du in för värden på nyttig last på loftet respektive snölast?
Okej, det är just detta jag försökt komma fram till från start, fast byta ut ramverk mot sax och ett rent bjälklag istället för att försöka komma ner i bygghöjd samt bjälklagets bygghöjd, vilket inte verkar vara en bra idé då?J justusandersson skrev:Du tolkade min skiss alltför bokstavligt, det var bara något jag hade i "byrålådan". Ett vanligt 11/2 planshus med en balk på tre pelare i stället för hjärtvägg fungerar jättebra. Jag är lite fundersam över uträkningen. När jag räknar baklänges får jag balklasten till ca 7,5 kN/m vilket verlar lite lågt. Vad satte du in för värden på nyttig last på loftet respektive snölast?
Info om snölast mm ser du på bild 1 av 3.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
tänkte bara tipsa om denna tråd..
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-hobbygarage.192439/
som du beskriver ditt bygge kom jag direkt att tänka på skruffse. du kanske kan få lite inspiration därifrån.
annars tänker jag väl också lite att det är värt att titta lite på hur jänkarna bygger större garage, postframe. jag brukar titta på rrbuildings på Youtube. kan vara värt att kolla på.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-hobbygarage.192439/
som du beskriver ditt bygge kom jag direkt att tänka på skruffse. du kanske kan få lite inspiration därifrån.
annars tänker jag väl också lite att det är värt att titta lite på hur jänkarna bygger större garage, postframe. jag brukar titta på rrbuildings på Youtube. kan vara värt att kolla på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej det är ju den där mittstolpen jag tänkte på.J justusandersson skrev:
Jag tänkte att om man kör med sax istället och ett rent bjälklag så kanske det fanns en balk som klarade bära enbart bjälklaget utan en mittstolpe.
Med sax och ett rent bjälklag så slipper man väl dimensionera balken efter snölast och taklasten.
De var det som var min tanke.
Om en 115x315 balk klarat att växla av ramverkarna med en mittstolpe så var min förhoppning att kunna använda en liknande balk utan mittstolpen till ett rent bjälklag.
Men jag kan absolut leva med en mittstolpe om så är tvunget!
Hoppas du förstår hur jag menar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med rätt dimensioner på högbenen kan du bygga takstolar utan stödben. Jag ser ingen fördel med saxtakstolar i ditt fall. Om du vill undvika mittpelare är det bättre att använda tre balkar som ligger på det korta hållet (7 meter), dvs parallellt med takstolarna. Går du upp i balkbredd behöver de inte bli superhöga. I gengäld kan du använda vanligt konstruktionsvirke till golvbjälkarna.
J justusandersson skrev:Med rätt dimensioner på högbenen kan du bygga takstolar utan stödben. Jag ser ingen fördel med saxtakstolar i ditt fall. Om du vill undvika mittpelare är det bättre att använda tre balkar som ligger på det korta hållet (7 meter), dvs parallellt med takstolarna. Går du upp i balkbredd behöver de inte bli superhöga. I gengäld kan du använda vanligt konstruktionsvirke till golvbjälkarna.
Du menar ramverk utan mittpelare?
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ingen korrekt beskrivning men om jag säger ja förstår du.Rooth07 skrev:
Med tre stycken 7 m långa bärlinor av limträ med maxad bredd kan du använda 215x405 mm balkar. Mellan dessa kan du sätta 45x120 C 24 i balkskor på c/c 600. Ovanpå det skruvlimmad golvspånskiva.
Okej, men hur skulle då takstolarna se ut tänker du?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Högben + hanbjälkar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja i princip.





