Ett mellanbjälklag på 8x8 meter byggt med limträbalkar och ett fåtal pelare är ingen bra idé. Det blir problem med stabiliteten och det kommer att krävas limträ till golvbjälkarna trots en bärlina. Jag föreslår att du tänker om när det gäller huvuddispositionen. Ett minskat djup på garaget till 7 meter är en klar förenkling.
 
Din åsikt är då alltså "att det inte på något vid är genoförbart" på ett bra vis? Mee 8x8 alltså?
 
Det finns en konflikt mellan dina måttkrav och möjligheten att bygga på ett enkelt sätt. Stabilitet är inte bara en fråga om vertikala laster utan också stöd i olika sidoriktningar, t.ex. genom väggar. Allting går att lösa om man satsar tillräckligt mycket. Med hjälp av KL-element (KL=korslimmat trä) som ersättning för golvbjälkar mm kan man nog göra ett stabilt bjälklag. Du höjer dock svårighetsgraden och kostnaderna avsevärt.
 
Är det stabiliteten i själva bjälklaget eller i stommen på bygget som blir instabilt?
Vad är riskerna som du ser det?
Som sagt, detta är inte min hemmaplan men vill görna förstå :)
 
För att en byggnad ska stå kvar och behålla formen över tiden krävs stabilitet i alla tre dimensionerna. I mindre hus åstadkommer man det främst med hjälp av skivverkan i fasader och väggar. I större konstruktioner måste man utnyttja digonalstag och liknande metoder. Det är ganska lätt att bygga stora hallar stabilt. Problemen uppstår när man ska föra in mellanbjälklag som ska bäras av huvudkonstruktionen, om man inte gör som jag tidigare antytt, bygger ett hus i huset. Även då är kombinationen öppet garage på 8x8 meter och ett bostadsloft problematisk. Det bästa är att du jobbar genom det hela tankemässigt ännu mer så att du kommer till insikt om målkonflikterna. Det enklaste sättet att lösa problem är att undvika dem.
 
Någon skillnad om man kör med remverkstakstolar?
Och ersätter hjärtväggen med balk?
 
Takstolstypen har ingen större betydelse. Var har du tänkt ha en hjärtvägg?

Stabiliteten i sidled kan illustreras med följande bild.

Schematisk illustration av ett tak med takstolar och hjärtvägg som visar stabilitet i sidled.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Som kåken jag bor i. 1&1/2 plansvilla. Ramverkstakstolar. Kåken är ca 8 meter bred och mittväggen nere är väl den ända som är bärande.
Tänker att det borde blir samma sak i garaget då fast man ersätter mittväggen med en balk istället?

Eller vad är det jag inte förstår?
 
Det är det som inte blir bra. att ersätta en hel hjärtvägg med en balk. Dessutom har du tvätgående väggar som också stabiliserar. Jag får fundera ut något pedagogiskt sätt att beskriva dina alternativ.
 
Du kanske ska ta två bilar, åka till en grusplan och mäta ut 8x8 meter, så ser du ungefär hur stort det är...

Har hjälpt en bekant att bygga 6x10 meter garage, och det var inga större problem att få in 3 bilar, arbetsbänk och lite hyllor...
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Golvet på övervåningen (golvspån) borde väl iof staga upp och fördela ut laster i byggnaden om bara gavlarna är rejält strävade eller skivade. Men det kanske inte räcker på såpass stora spann. Ett sätt kanske kan vara om du kan tänka dig stödben på mitten av byggnaden som du snedställer från syllen och snett upp i mellanbjälklaget eller ända upp till högbenen på takstolarna.
 
Ö öringen skrev:
Golvet på övervåningen (golvspån) borde väl iof staga upp och fördela ut laster i byggnaden om bara gavlarna är rejält strävade eller skivade. Men det kanske inte räcker på såpass stora spann. Ett sätt kanske kan vara om du kan tänka dig stödben på mitten av byggnaden som du snedställer från syllen och snett upp i mellanbjälklaget eller ända upp till högbenen på takstolarna.
Tycker det också. Blir ju en mittvägg efter dessa 8 meter också. Och osb + gips blir det väl i hela bygget.
En kompis bygge nyss ett garage på 8,4x 14,4m . Dock med vanliga w takstolar. 4m vägghöjd. Där slog dom på stålband diagonalt i stommen som stadgade upp det. Vet dock inte ifall det var just för stabileteten innan han fick på panel på utsidan och osb inne. Eller om dom fyller någon funktion när det står klart också.

Han smällde upp ett litet loft på 8x4 m ca. Dock bara för förvaring, så takhöjden på loftet är över metern någonting.
Där satte vi upp en limträbalk 495*115*8370 som sitter ca 4 meter in. Sen ligger det ett bjälklag med 220 med cc 45 bellan balken och gaveln. Den balken hänger bara på stolpar i väggarna.
 
J justusandersson skrev:
Det är det som inte blir bra. att ersätta en hel hjärtvägg med en balk. Dessutom har du tvätgående väggar som också stabiliserar. Jag får fundera ut något pedagogiskt sätt att beskriva dina alternativ.
Hej igen :crysmile:

Om jag nu minskar djupet till 7 meter. Kanske även bredden till 7 meter. Alltså 7x7 meter. Hur ser möjligheterna ut då?
Skulle du fortfarande vilja att bjälklaget får sin egen kinstruktion eller baka in det i väggarna?

Hur skulle du vilja att det såg ut med följande förutsättningar:

7x7 alternativt 7x8 meter.
Två st 3m breda portar på "långsidan"
Takhöjden i garaget 2,3-2,4 meter.
Ovanför detta ett vettigt loft för "bostad"
Garagedelen skall gärna vara öppen utan innerväggar eller stolpar om så är möjligt.

Hur hade du byggt?
Vägghöjd?
Typ av takstolar?
Bjälklaget?

Mvh
 
Jag hade nog inte blandat in någon boyta alls, eftersom den inte kan få riktigt bra planmått och ljusförhållanden. Om man ändå ska göra det är 7 m djup klart bättre än 8 m. Om loftet får en egen bärande konstruktion (se skiss) så kan den användas till att stabilisera själva hallskalet. Jag tycker du ska titta på Svenskt Träs hemsida för att få lite inspiration till hur man kan bygga hallar på ett enkelt sätt. Det finns något som heter treledsramar och som blir väldigt stabila trots stor takhöjd och spännvidd. De är egentligen till för riktigt stora spännvidder, men det är inte förbjudet att använda dem i ett sådant här sammanhang. Sedan vet jag inget om din tomt eller snözon.

3D-skiss av en bärande konstruktion för loft med takstolar och underliggande bärbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Jag hade nog inte blandat in någon boyta alls, eftersom den inte kan få riktigt bra planmått och ljusförhållanden. Om man ändå ska göra det är 7 m djup klart bättre än 8 m. Om loftet får en egen bärande konstruktion (se skiss) så kan den användas till att stabilisera själva hallskalet. Jag tycker du ska titta på Svenskt Träs hemsida för att få lite inspiration till hur man kan bygga hallar på ett enkelt sätt. Det finns något som heter treledsramar och som blir väldigt stabila trots stor takhöjd och spännvidd. De är egentligen till för riktigt stora spännvidder, men det är inte förbjudet att använda dem i ett sådant här sammanhang. Sedan vet jag inget om din tomt eller snözon.

[bild]
J justusandersson skrev:
Jag hade nog inte blandat in någon boyta alls, eftersom den inte kan få riktigt bra planmått och ljusförhållanden. Om man ändå ska göra det är 7 m djup klart bättre än 8 m. Om loftet får en egen bärande konstruktion (se skiss) så kan den användas till att stabilisera själva hallskalet. Jag tycker du ska titta på Svenskt Träs hemsida för att få lite inspiration till hur man kan bygga hallar på ett enkelt sätt. Det finns något som heter treledsramar och som blir väldigt stabila trots stor takhöjd och spännvidd. De är egentligen till för riktigt stora spännvidder, men det är inte förbjudet att använda dem i ett sådant här sammanhang. Sedan vet jag inget om din tomt eller snözon.

[bild]
J justusandersson skrev:
Jag hade nog inte blandat in någon boyta alls, eftersom den inte kan få riktigt bra planmått och ljusförhållanden. Om man ändå ska göra det är 7 m djup klart bättre än 8 m. Om loftet får en egen bärande konstruktion (se skiss) så kan den användas till att stabilisera själva hallskalet. Jag tycker du ska titta på Svenskt Träs hemsida för att få lite inspiration till hur man kan bygga hallar på ett enkelt sätt. Det finns något som heter treledsramar och som blir väldigt stabila trots stor takhöjd och spännvidd. De är egentligen till för riktigt stora spännvidder, men det är inte förbjudet att använda dem i ett sådant här sammanhang. Sedan vet jag inget om din tomt eller snözon.

[bild]
J justusandersson skrev:
Jag hade nog inte blandat in någon boyta alls, eftersom den inte kan få riktigt bra planmått och ljusförhållanden. Om man ändå ska göra det är 7 m djup klart bättre än 8 m. Om loftet får en egen bärande konstruktion (se skiss) så kan den användas till att stabilisera själva hallskalet. Jag tycker du ska titta på Svenskt Träs hemsida för att få lite inspiration till hur man kan bygga hallar på ett enkelt sätt. Det finns något som heter treledsramar och som blir väldigt stabila trots stor takhöjd och spännvidd. De är egentligen till för riktigt stora spännvidder, men det är inte förbjudet att använda dem i ett sådant här sammanhang. Sedan vet jag inget om din tomt eller snözon.

[bild]
Kanske inte skall läsa det som "bostad" heller utan mer som "gästrum" eller liknande. Kanske aldrig kommer bo någon där utan bara blir förvaring. Men vill gärna att möjligheten skall finnas när man ändå bygger.

Jag vill ju ha ett dubbelgarage för två bilar, och en verkstadsdel för två bilar, billyft, arbetsytor, toalett, "pannrum/teknikrum".

Garaget på runt 60 kvm.
Och verkstad på 80-90 kvm.
Och då gärna loft över garagedelen.
Ljusinsläpp går la alltid få till med någon kupa eller två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.