Hej!

Jag skall fästa in en limträbalk (66x315) i en i-balk (INP 200) som i denna bild:
tfeVutF.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs en balksko skall tillverkas, som ser ut ungefär så här:

2AseIxU.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Belastningen på denna infästning är 13,1 kN. Dvs cirka 1,3 ton skall vila på balkskon.

Två frågor.
1) Dimensionering av denna balksko. Hur tjockt gods behövs? Någon som har koll på ämnet?
2) Har någon tips på en mekanisk verkstad i stockholmsområdet som kan hjälpa mig att tillverka två sådana balkskor?

Tack!
 
borde vell funka med ett vanligt vinkeljärn om du låter limträbalken vila i I-balken.
 
Tack för tipset, men limträbalkens nederkant måste sitta en got bit nedanför i-balken så jag vill inte jacka ur så mycket av limträt. Det blir stor risk för spjälkning då.

Samt att om man bara låter limträt vila på flänsen på ena sidan av i-balken finns risk för att i-balken vrider sig.
 
Bråkis, du verkar ju ha rätt bra hum om hur det hela skall konstrueras för att bära lasterna.

Då borde du väl nästan ha kunskapen att beräkna dimensionerna också?
Min gissning är 4 mm plåt som du svetsar ihop eller bockar, och M10 bultar.

Men någon har väl dimensionerat stålbalken och limträbalken?
Han/hon borde väl ha räknat på hur förbandet skall se ut också.


Vi här vet ju inte ens vilken belastning limträbalken skall utsättas för.
(Och jag kan ej räkna på sådant.
men borde inte balkskons höjd mot stålbalken vara lika med stålbalkens liv?
Nu tycker jag det ser lite torftigt ut just där.)
 
Det där skulle jag nog låta en riktig konstruktör ta en titt på. Om jag (som inte är mek. konstruktör) tänker rätt så kommer du att få ett vridande moment som vill dra ut den övre änden av skruvplattan. Där tror jag att du får en hävarmseffekt som ökar dragbelastningen så att dina 13 kN nedåt kan ge en dragande kraft på uppemot 5 ggr det i överkant av skruvplåten. Men jag kan ha jättefel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Bråkis, du verkar ju ha rätt bra hum om hur det hela skall konstrueras för att bära lasterna.

Då borde du väl nästan ha kunskapen att beräkna dimensionerna också?
Min gissning är 4 mm plåt som du svetsar ihop eller bockar, och M10 bultar.

Men någon har väl dimensionerat stålbalken och limträbalken?
Han/hon borde väl ha räknat på hur förbandet skall se ut också.


Vi här vet ju inte ens vilken belastning limträbalken skall utsättas för.
(Och jag kan ej räkna på sådant.
men borde inte balkskons höjd mot stålbalken vara lika med stålbalkens liv?
Nu tycker jag det ser lite torftigt ut just där.)
Stålbalken finns där sen tidigare, när huset nyggdes, nu skall det byggas ut.
Limträbalken är konstruerad mha beräkningstabeller/lathundar och moelvens dimensioneringsprogram.

Belastningen blir 13,1 kN från limträbalken på balkskon.

Exakt, 4mm hade jag tänkt också, för det känns rätt i magen, men jag har inte någon konstruktionsberäkning på det och inte hittat några tips någonstans. Jag hade tänkt att låta laserskära och sedan bocka en 4 eller 5 mm plåt. Balkskon skall om möjligt fylla hela stålbalkens liv, det har du helt rätt i.
 
hempularen skrev:
Det där skulle jag nog låta en riktig konstruktör ta en titt på. Om jag (som inte är mek. konstruktör) tänker rätt så kommer du att få ett vridande moment som vill dra ut den övre änden av skruvplattan. Där tror jag att du får en hävarmseffekt som ökar dragbelastningen så att dina 13 kN nedåt kan ge en dragande kraft på uppemot 5 ggr det i överkant av skruvplåten. Men jag kan ha jättefel.
Bra synpunkt. Jag kanske skall ta det säkra före det osäkra och låta min konstruktör (som hjälpt med några andra beräkningar) ta en titt ändå. Hoppas inte sommarsemestern börjat ännu.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bråkis skrev:
S...
Belastningen blir 13,1 kN från limträbalken på balkskon.
...
Ursäkta att jag läste slarvigt! Jag ser nu att du skrev det redan i första inlägget.
 
Min magkänsla säger också 4-5 mm.

Protte
 
Härligt. Min konstruktör tyckte att det där inte behövde vara så krångligt, utan att man kan nöja sig att jacka ur limträt och sedan använda bandjärn som man lägger i kors runt i-balken.

Sedan finns det något som halvt påminner om min konstruktion i handeln. Växeljärn heter det,
http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_rangedetail.jsf?lang=sv&nodeId=-53417


Den som gillar beslag kan hitta en del här:
http://www.strongtie.se/ref.aspx?id=14475

Jag ska ändå se om jag inte kan få min specialbalksko tillverkad i 5-6mm plåt och sen kanske säkra upp med något extra bandjärn.

Någon som har tips på duktig smed som kan klippa 6mm plåt och bocka i Stockholmsområdet?
E
 
Svetsa specialbeslag låter som att ta i lite tycker jag.
Jag hade nog funderat på två vinkelbeslag på var sin sida om din balk, om du är rädd för att balken skall spjälkas, vilket den inte bör göra, kan du ju dra en gängstång genom den, uppifrån ner och försäkra dig mot spjälkningen.


/Torpalainen
 
Man svetsar inte beslag, punkt.
Gör en ritning och låt någon vattenskära och bocka.
6mm tjocklek är en vettig dimension på denna lösning.
Fyll livet i balken med plåt i fullhöjd, men lägg inte hålen så nära kanten på balken bara.
 
Är stålbalken beräknad att klara belastningen och det vridande moment som limträbalken kommer att införa på en punkt? Eftersom TS säger att den redan finns på plats. Den kanske är dimensionerad för ett helt annat lastfall?
 
corre skrev:
Är det inte att gå över ån efter vatten?
Gunnebo har många beslag med vettiga dimensioner.

[länk]
[länk]
[länk]
Jag håller med, de är jättefina. Men ingen av dem passar för infästning på en I-balk.
Tänk på att i en i-balk så fäster man ett beslag i livet på balken. Och sedan sitter flänsen mycket längre ut, så beslaget måste vara utformat så att det kommer ut utanför flänsen på i-balken.

Jag har gått igenom Gunnebo och Strong-Tie:s sortiment. Det som möjligen funkar är en kraftigare plåtvinkel om man jackar ur limträbalken och förhindrar den från spjälkning. T.ex. genom gängstång somTorpalainen föreslår, eller som jag skissade här: http://www.byggahus.se/forum/byggma...imtra-i-i-balk-med-ritningar.html#post1757125
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.