Jag har funderat på att bygga ett växthus och såg dessa som nu är väldigt bra pris på:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...redningsbeslag/plastskivor/akrylplast-028919/
Kan det fungera att bygga med trä och dessa akrylplast som fönster? Det är i skåne så det blir inte mycket snö som ligger på vintern på växthuset. Jag tänker mig en klassisk form med raka väggar och rätt kraftig lutning på tak.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...redningsbeslag/plastskivor/akrylplast-028919/
Kan det fungera att bygga med trä och dessa akrylplast som fönster? Det är i skåne så det blir inte mycket snö som ligger på vintern på växthuset. Jag tänker mig en klassisk form med raka väggar och rätt kraftig lutning på tak.
Det hår säkert, men så billigt blir det inte. Gjorde ett snabbt överslag på ett 5 kvm växthus med dessa skivor. Du behöver ca 50 st för att åstadkomma något sådant härP perlundstrom skrev:Jag har funderat på att bygga ett växthus och såg dessa som nu är väldigt bra pris på:
[länk]
Kan det fungera att bygga med trä och dessa akrylplast som fönster? Det är i skåne så det blir inte mycket snö som ligger på vintern på växthuset. Jag tänker mig en klassisk form med raka väggar och rätt kraftig lutning på tak.
https://www.bauhaus.se/vaxthus-canopia-mythos-polykarbonat-silver-4-6m
50 skivor kostar på jula 3850 kr bara för skivorna och då har du ingen stomme, till skillnad från det länkade växthuset som komplett kostar 3700 kr.
Den skall ju tåla solen. Så visst går det att bygga ett växthus av sådant. Jag antar att du tänker dig den tjockare varianten. Har du skissat något på det? Det är inte så stora bitar så det kanske blir mindre snyggt med alla reglar.
Väldigt bra pris måste jag säga, 3700 kr för ett komplett växthus! Jag har däremot sett sådana och de är väldigt sköra. Det jag sett är att de relativt lätt går sönder och att de inte är så stabila så man kan inte hänga tunga saker på taket och de är i minsta laget för min storlek (1,80 cm).G gmogmo skrev:Det hår säkert, men så billigt blir det inte. Gjorde ett snabbt överslag på ett 5 kvm växthus med dessa skivor. Du behöver ca 50 st för att åstadkomma något sådant här
[länk]
50 skivor kostar på jula 3850 kr bara för skivorna och då har du ingen stomme, till skillnad från det länkade växthuset som komplett kostar 3700 kr.
Det kräver ca 15 kvm glas för den storleken. Det skulle kosta ca 4000 kr med denna tjockare akrylplast:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...redningsbeslag/plastskivor/akrylplast-028915/
Eller om det kan vara möjligt att använda den billigare plastglas sorten? Då blir det ca 2500 kr för glaset. Vet någon om det kan fungera med den sortens plastglas?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...nredningsbeslag/plastskivor/plastglas-028901/
Om det blir att jag bygger själv så blir det nog något större och även lite högre så kanske 20 kvm glas. Samt trä för stomme, skruvar osv. Det drar fort iväg en del i pris.
Edit: Det finns även plasttak som är betydligt billigare och 15 kvm går bara på dryga tusenlappen. Inte så snyggt däremot men för själva taket kanske det kan användas:
https://www.hornbach.se/p/plasttak-gutta-klar-2000x900x0-7mm-pvc-sinusprofil-76-18/8146675/
Det görs växthus av folie liknande byggplast. Det kan inte vara ett stort problem att få det att fungera med plastskivorna du länkar. Men jag tycker att du skall tänka igenom lite noggrannare vad du vill ha. Vilken sorts plast du har i rutorna är en ganska liten detalj i växthuset. Vill du att det skall vara billigt skulle jag föreslå att titta på begagnade växthus. Det kanske inte blir exakt vad du tänkte dig. Men det kan bli betydligt enklare och billigare.
Ja det blir att fundera vidare här. Det finns även gratis glasrutor nu och då på återvinningscentralen. Det var bra nu med rabatten bara på akrylplasten, men jag ska avvakta och fundera lite och kika på begagnat med.
Ett tips om du bor blåsigt och vill ha plastrutor är hitta ett växthus där rutorna fästas med list, inte clips. Vi har ett med clips och det händer efter en storm att jag får gå runt på tomten och leta rutor (och clips). Köpte dessa att supplera med efterhand som dom blåser sönder :
https://www.amazon.se/-/en/Sonnewel...ning/dp/B0CC52WN4W/ref=sr_1_1?s=garden&sr=1-1
Dom håller nog inte många år, men priset är svårslaget.
https://www.amazon.se/-/en/Sonnewel...ning/dp/B0CC52WN4W/ref=sr_1_1?s=garden&sr=1-1
Dom håller nog inte många år, men priset är svårslaget.
När vi var i växthusbyggartagen 2020 vill jag minnas att jag då kom fram till att bara materialet för ett 12 kvm stort växthus skulle landa på drygt 15tkr. Vid den tidpunkten gick det att köpa ett Willab garden för dryga 30’ och med tanke på arbetsinsatsen så blev det ett lätt beslut. Såhär 5-6 år senare är det inget jag ångrar heller, det har klarat ett antal stormar utan problem. Ett växthus med metallstomme är också helt underhållsfritt.
Det jag vill ha sagt är att man inte ska stirra sig blind på enskilda delar. Kan du hitta ett bättre begagnat är det nog det bästa valet. Tänk även på att det tillkommer en del för en vettig grund att ställa växthuset på. Nu gjorde vi en rejäl grund så inklusive allt så kostade nog grundarbetret nästan lika mycket som växthuset.
Men, allt beror så klart på ambitionsnivån.
Det jag vill ha sagt är att man inte ska stirra sig blind på enskilda delar. Kan du hitta ett bättre begagnat är det nog det bästa valet. Tänk även på att det tillkommer en del för en vettig grund att ställa växthuset på. Nu gjorde vi en rejäl grund så inklusive allt så kostade nog grundarbetret nästan lika mycket som växthuset.
Men, allt beror så klart på ambitionsnivån.
Jag funderade några år på att bygga ett växthus av gamla fönster. Sedan såg jag att en bekant hade ett växthus som såg övergivet ut. Jag fick det. Det var en hel del trasigt glas och saknade klämmor. Jag kunde köpa till fler klämmor för att hålla glaset på plats. De saknade glasen kunde jag ersätta genom att skära till glas från gamla fönster. Till grund lade jag en ram av lecablock och skruvade en tryckimpregnerad bräda i. Varken gratis eller perfekt i slutänden. Men det har fungerat för mig i 10 år nu. Och det blev både billigare och enklare än att bygga det från grunden.
Tillskärning av glas.
Spillbitar.
Resultatet. Observera hur glasen har ganska slumpmässigt varierande storlek.
Tillskärning av glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spillbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultatet. Observera hur glasen har ganska slumpmässigt varierande storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
