Flyttade just in i villa med IVT luft/vatten värmepump. Märkte att vissa element inte blev varma så började avlufta en efter en. Särkilt ett element var helt tomt och det pös luft i flera minuter. Fick fylla på med vatten i systemet efterhand och tillslut kom vatten från alla element. Lämnade 1 bars tryck och drog därefter igång flödet.
Jag har två frågor.
1. har märkt att trycket minskat något efter att jag slagit på pumpen. Gått från 1 bar till ca 0.7 på ett par dagar. Är det normalt? Ska jag fylla på till 1 bar igen?
2. Kan någon förtydliga vad samtliga kranar på bilden har i uppgift? Jag fyller på vatten i systemet med ”grön”.
Tacksam för svar!
Jag har två frågor.
1. har märkt att trycket minskat något efter att jag slagit på pumpen. Gått från 1 bar till ca 0.7 på ett par dagar. Är det normalt? Ska jag fylla på till 1 bar igen?
2. Kan någon förtydliga vad samtliga kranar på bilden har i uppgift? Jag fyller på vatten i systemet med ”grön”.
Tacksam för svar!
skruvar man på röd så händer inget. Du tror inte att röd är säkerhetsventil då? Ska säkerhetsventilen vara stängd eller öppen?J Josth skrev:
När du fyller på vatten till värmeslingan tillsätter du vatten med olika gaser (”luft”) bundet till sig. Det tar ett tag för gaserna att reagera med rören/släppas fria så att vattnet är ”dött” och då får du lufta och fylla på eftersom. Särskilt vid en större påfyllning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför dåligt vattentryck i lägenhet?
Vatten & Avlopp -
Hjälp - Luftvärmepump eller satsa på Luft-vatten
Värmepumpar -
Upplevt sämre vattentryck efter ventilbyte inkommande vatten
Vatten & Avlopp -
Vattentryck pulserar - hur fylla luft i hydroforpump?
Vatten & Avlopp -
Dåligt vattentryck, tar in luft
Vatten & Avlopp