Hej! Precis köpt hus med egen brunn. Ska måla om taket och firman som skall göra det kan bara delvis ta med eget vatten för tvätt. Tänkte inte så mycket på det först men blev plötsligt orolig angående att vattnet i brunnen inte skulle räcka. Har aldrig haft egen brunn tidigare men ni som har kanske har lite erfarenhet kring detta. Vad tror ni? Är det några problem att tvätta med högtryckstvätt några timmar?

/Mats
 
Det kan det vara. Om du har möjlighet att tappa upp mindre mängd vatten över tid är det mindre risk att det sinar än att tappa mycket vid ett och samma tillfälle.
När brunnen anlades gjordes eventuellt en mätning, du kan isf. kolla på https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html om du hittar din brunn och vad den mätningen visar, kan ju dock vara annorlunda nu men ändå ge en indikation.
 
Min brunn finns dessvärre inte med där...

Om man bara tar vatten från hydroforen och slutar spruta när vattnet är "slut" och sedan väntar tills den är fylld och då fortsätter, eliminerar man då risken för att köra brunnen torr?
 
S
Teoretiskt kan pumpen ändå sänka vattennivån tills det inte finns mera i brunnen om tillrinningen inte hinner med.

Många har en givare som bryter strömmen till pumpen innan den går torr.
 
  • Gilla
blade122222 och 1 till
  • Laddar…
En högtryckstvätt förbrukar c.a. 400 liter/timme.
https://www.kaercher.com/se/kaercher-magazine/rengoer-utan-att-sloesa-med-vattnet.html

En 1000 liters IBC-tank räcker då i 2,5 timmar.
Så om du har möjlighet att köpa en begagnad (att hyra en kostar lika mycket/dygn som att köpa en) och fylla den i förtid under några dagar så löser du ditt problem, och får en vattentank att använda till att samla vatten i till trädgården.
Min brunn klarar 1000 liter/dygn som jag fyllde mina IBC-tankar med när det var regnbrist i våras/försommar.
 
  • Gilla
blade122222
  • Laddar…
Kan brunnen sina pga för hög förbrukning? Eller är det bara om grundvattennivån skulle sjunka?
 
blade122222 blade122222 skrev:
Kan brunnen sina pga för hög förbrukning? Eller är det bara om grundvattennivån skulle sjunka?
Nej, inte mer än tillfälligt. Vänta några timmar så har det högst sannolikt runnit till igen. (Tillägg: särskilt som i år, med mycket nederbörd)

Om du är i riskområde för saltvatteninträngning skulle jag vara mer försiktig. I princip är det alla områden under högsta kustlinjen (så större delen av Stockholms län tex), men risken är väl störst i kustområden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
blade122222 blade122222 skrev:
Hej! Precis köpt hus med egen brunn. Ska måla om taket och firman som skall göra det kan bara delvis ta med eget vatten för tvätt. Tänkte inte så mycket på det först men blev plötsligt orolig angående att vattnet i brunnen inte skulle räcka. Har aldrig haft egen brunn tidigare men ni som har kanske har lite erfarenhet kring detta. Vad tror ni? Är det några problem att tvätta med högtryckstvätt några timmar?

/Mats
Frågan kan jämföras med hur många som kan bli mätta på det som finns i kylskåpet.

Kan det vara så här
Brunnen är två meter i diameter och vattenytan kan sänkas två meter vid hustvätt. Då bör det gå bra.
 
Geografisk karta som visar vattennivåer med förklaringar på svenska för högsta kustlinjen och marina gränsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tolkar jag denna bilden rätt om jag säger att risken för saltvatteninträngning inte är så hög där jag bor? (Strax nordost om Karlshamn, Blekinge (Under HK, över MG))
 
Sannolikt kommer det inte att vara några problem alls.
 
Nej, då är risken för saltvatteninträngning väldigt liten. I Blekinge är däremot vattentillgången i allmänhet begränsad på sina håll.

Vad är diametern och djupet till pumpen på din brunn? Från det (och aktuell vattennivå) kan du räkna ut hur mycket vatten du kan pumpa upp utan att det sker någon tillrinning alls. Den volymen är säkert att du har tillgänglig. Mer vatten än så beror på hur snabbt det kommer in nytt vatten, vilket i sin tur beror av en hel massa saker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Nej, då är risken för saltvatteninträngning väldigt liten. I Blekinge är däremot vattentillgången i allmänhet begränsad på sina håll.

Vad är diametern och djupet till pumpen på din brunn? Från det (och aktuell vattennivå) kan du räkna ut hur mycket vatten du kan pumpa upp utan att det sker någon tillrinning alls. Den volymen är säkert att du har tillgänglig. Mer vatten än så beror på hur snabbt det kommer in nytt vatten, vilket i sin tur beror av en hel massa saker.
G Genomklok skrev:
Nej, då är risken för saltvatteninträngning väldigt liten. I Blekinge är däremot vattentillgången i allmänhet begränsad på sina håll.

Vad är diametern och djupet till pumpen på din brunn? Från det (och aktuell vattennivå) kan du räkna ut hur mycket vatten du kan pumpa upp utan att det sker någon tillrinning alls. Den volymen är säkert att du har tillgänglig. Mer vatten än så beror på hur snabbt det kommer in nytt vatten, vilket i sin tur beror av en hel massa saker.
Djupet är iaf 110m, det vet jag. Diametern är jag osäker på men jag räknade på 90m och minsta "vanligaste diametern" och fick då 1000liter (1 m3) ungefär. Så en kubik lär man väl kunna använda...
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Det är väl generellt ganska bra att veta hur tillrinningen är i brunnen.

Ett enkelt sätt att mäta borde vara att du pumpar ut en känd volym (ex 100 liter) och sedan mäter tiden det tar innan nivån är samma igen, då kan du få ut liter/minut eller liter/timme.

Enklast är väl att ha ett snöre och någon typ av flottör som du har i tillfälligt, men det finns ju mer tekniskt avancerade lösningar också.

Det kan också vara bra att veta om din pump har torrkörningsskydd eller inte, en del har det andra inte.
 
  • Gilla
blade122222
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.