Isakare Isakare skrev:
Hade ingen källare, utan en krypgrund 80-170 cm med rent berg under hela huset.
Det hade varit pölar i berget sen huset byggdes -66 utan att det tagit nån skada, allt trä såg ut som nytt,,så det fick bero.
Höll väl mest på för att man var nyfiken på om det gick att få tätt.
Hade väl nån tanke på att borra/spräcka ett dike, dräneringsslang, fylla med singel, sen plast o betong över.
Var det Sika-2 blandat med Portlandcement du tätade med? Sika har ju ett antal olika sorters vattentätare. Och om du prövade flera, vilken var bäst?

Jag läste om nån här på forumet som hade tätat/gjutit med epoxy på insidan av grunden där berget tog in vatten. Hade tydligen funkat

• Gilla
Johannes12
  • Laddar…
L lackmus skrev:
Var det Sika-2 blandat med Portlandcement du tätade med? Sika har ju ett antal olika sorters vattentätare. Och om du prövade flera, vilken var bäst?
Vet inte, det här är typ 20 år sen. Det var den man kan blanda i betong så den brinner på några minuter. Vi använde den när vi gjöt pumpgropar på berg med rinnande vatten under ett sjukhus. Blev några flaskor över, och jag fick rekommendationen av en betongare att vattna med det i sprickorna.
Kanske blev sprickorna täta, men vattnet hittade nya sprickor ?? Det blev temporärt tätt iaf.
Hällde på det rent som det var, satt o duttade droppe för droppe i de uppenbara sprickorna, sen hällde jag på hela berget så det fick rinna som vattnet rinner i vanliga fall.
Dyrt som tusan då, hade inte gått o köpt det själv.

Hur har det funkat för er?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.