Efter timmar av läsning på detta forum och nätet i övrigt, har jag till slut hittat en lösning jag tror kan funka för vår källare. Men ingenstans har jag sett någon skriva om detta sätt att lösa problemet. Tvärt om står det att betong inte håller tätt mot berg, att betong inte alls kan täta mot berg. Och jag ser ju att tidigare ägare av mitt hus har försökt men inte lyckats. Men kan detta ha ändrats i och med en ny norsk uppfinning kallad "waterseal"?

Vårt problem är att det sipprar in vatten från berget utanför, in i källaren via sprickor mellan berg och grundmur och orsakar fukt i hela källaren. Vårt hus står nämligen med en sida på berget, med berg i dager i källaren, se bifogade bilder. Just nu har vi plast över hela ena rummet i källaren, samt en avfuktare som drar ut fukten som ändå sipprar igenom, men en sorptionsavfuktare låter mycket, och kostar väldigt mycket att driva i form av el.

En mer långsiktig lösning jag tänkte prova är en ny innovation från ett norskt företag som heter Hey-di, och som kallas "Waterseal". De verkar vara ensamma på marknaden om att ha ett bruk som verkligen klarar att stänga ute fukt vid husgrunder, särskilt när huset har sluttande berg på ena sidan som vattnet rinner nerför. De har ett bruk som heter K11 Xtra, och som verkar vara nåt i hästväg, med egenskaper som enligt dem är unika. Det är inte bara ytan som tätar, så som det blir med vattenglas-sealer, utan det är hela bruket som sådant som är helt vattenavvisande, se bifogad bild från deras säljmaterial. Har jag kunnat läsa mig till iaf. Och då kanske bruket inte fryser sönder. Vet inte om det funkar i verkligheten dock. Men de marknadsför sin innovation som ett alternativ till att dränera på utsidan. Vilket ju är rätt offensivt. Se deras norska video här:

På utsidan tänker jag mig därför så här. Jag gjuter igen groparna där vatten samlas och ligger precis mot husgrunden (se bild), bygger upp en ny fin hålkäl som leder bort regnvatten runt sidan om huset (lagar den hålkäl som gjorts tidigare men som vittrat sönder). Först armerar jag mot berget med små järnskruv jag sticker in i hål i berget på säg 50 ställen, och sedan slammar jag fyra lager med Hey-di K11 Xtra, som är helt vattentät. Om gropen sedan håller tätt (jag pumpar bort vattnet löpande med en Kärcher-pump och en nivåmätare från H-Tronic (WPS 3000), så går jag vidare och gjuter igen hela gropen, med ny armering och även med svällband som tätar mellan betong och berg (har köpt via Svenska Geotech AB, fanns inte att köpa på "vanliga" marknaden). Sen jämnar jag till hålkälen och slammar även den med K11 Xtra. Då slipper jag ha pump som pumpar bort vatten, regnvattnet rinner iväg av sig självt via hålkälen.

Det kan dock fortfarande rinna lite vatten i sprickor i berget, men inte alls samma mängder.

På insidan, för att få bort det sista vattnet, tänker jag att jag armerar och sen putsar med Hey-di K11 Xtra (efter att ha sprejat med sealer först), som enligt Hey-di ska klara "negativ" tätning, dvs tätning från insidan av en källarvägg. Det är de ensamma om på marknaden, säger de. De har till och med en extrem-variant de kallar "special", och som kan täta rinnande vatten, men så illa är det inte i min källare. Jag tror K11 Xtra kommer göra jobbet.

Tror ni det funkar? Någon som redan har provat denna innovation? Trots att den inte ens finns att köpa i Sverige än, förutom på Derome som jag inte ens får handla hos. Vad ska jag tänka på? Bifogar lite bilder också. Här är även en broschyr om vattentätande bruk från Hey-di, se länk nedan. Har inte sett nåt liknande från nån annan leverantör på marknaden (ja jag har kollat på Sika och Finja grejerna, men de verkar bygga på andra principer). Om norrmännen verkligen har hittat en ny lösning på allvarliga fuktproblem i källare så är det ju rätt coolt. Och hur nytt är detta egentligen? De säger att det är en innovation, men funkar andra produkter lika bra? Jag har själv ingen aning. Bara en känsla av att det är intressant detta. Värt att prova i mitt egna hus.

https://www.heydi.se/media/2227/heydi_waterproofer_svensk.pdf

Vad tror ni? Kommer min källare bli, och kanske än viktigare, förbli torr? Eller kommer allt frysa sönder och sluta funka?

• Källargrund med en sida mot berg och utgrävningsarbete för att förbereda vattentätning med Hey-di K11 Xtra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskador på grundmur med synligt berg och fukt i en källare.
    Skapa konto
  • Textbeskrivning om Hey'di Waterseal-tekniken som beskriver dess vattenavvisande egenskaper och unika formel.
    Skapa konto
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Den där produkten verkar göra själva betongen tät. Det löser inte problemet med sprickbildning mellan berget och betongen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den där produkten verkar göra själva betongen tät. Det löser inte problemet med sprickbildning mellan berget och betongen.
Men om man armerar ordentligt och slammar upprepat och även har svällband ingjutet, borde det inte funka? Alternativt, inte vara ett problem i praktiken just här?

Här verkar ju vara en beskrivning av tätning mellan betong och berg. Måste testa detta! Är det dyrt?

• Applicering av tätning mellan betong och berg med specifik produkt, samt illustrativ diagram.
    Skapa konto
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
Här verkar ju vara en beskrivning av tätning mellan betong och berg. Måste testa detta! Är det dyrt?
Ja dyrt får man nog säga att det är. Jag får väl återkomma när jag testat o se om jag tycker det är värt merkostnaden efteråt. Sen är det även mycket mycket svårt att få tag på. I Norge finns produkterna i många bygghandlar, men i Sverige har jag inte hittat någon som säljer varken K11 Xtra eller Cemflex eller Stormuring. Bolist har inte K11 Xtra eller Stormuring i sitt webbsortiment (svarar inte heller på frågor om detta). Cemflex har Bolist listat som "slut". Men om man bor nära Norge och inte Corona sätter stopp så kan man iaf köpa på Maxbo. Dock verkar det vara dyrare än i Sverige (när man ser på de produkter som ändå finns på Bolist), samt att man inte verkar kunna beställa från Maxbo utanför Norge. Trixigt detta, minst sagt. Man kan dock mejla Heydis svenska personal på heydi@heydi.se, det har jag gjort, de var väldigt vänliga och hjälpsamma. Verkar kunna lösa sig för min del iaf.

S schlump skrev:
Enligt den instruktionen ska man använda Cemflex för att täta mot grundmur, går att köpa här:
[länk]
Ja, Cemflex nämnde de på Heydi Sverige för mig. Jag kanske skulle prova det också. Ska armera i helgen, och sen när jag till slut får tag på K11 Xtra och Cemflex så ska jag kleta på och hålla tummarna.

• Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Hej
Jag är nyfiken om det fungerade bra med Hey di produkterna?
Blev det vattentät?
Har lita samma problem att vattnet rinner in i mitt garage som är byggt på berg.

B balja skrev:
Hej
Jag är nyfiken om det fungerade bra med Hey di produkterna?
Blev det vattentät?
Har lita samma problem att vattnet rinner in i mitt garage som är byggt på berg.
Jag är inte klar ännu, men har för två veckor sedan tätat utifrån, se bild. Jag har slammat på 4 ggr med Heydi K11 Xtra, efter att ha armerat med ca 150 iborrade franska skruv och putsat mot väggen med vattentätt cementbruk A (Weberbruk faktiskt, det är ju så hinmla ont om Heydi-produkter i Sverige). Armeringen var för att säkerställa att det skulle bita ordentligt mot berget, och inte frysa loss inom några år. Framtiden får utvisa om det funkar att armera så. Var en riktigt kletig sörja det där K11 Xtra.

Just nu följer jag med spänning fukthalterna i källaren. Tycker mig se en nedåtgående trend på fuktmätarsystemet (Telldus), se bild. På två veckor sen detta gjordes så har fukthalten sjunkit i medeltal 2-3%, med oförändrat körschema på avfuktaren (8 tim/dygn, därav den taggiga kurvan). Ingen jättekraftig trend direkt. Det har även varit väldigt torrt ute. Så än så länge är det för tidigt att säga hur stor skillnaden är. Men något säger mig att om det gör skillnad så tar det nog veckovis, kanske månader, att torka ut ordentligt under det jag nu har slammat igen, i alla sprickor mm.

Nästa steg är att täta från insidan också, men jag ville vänta och se hur utsidans tätning påverkade. FÖr insidan är jag i valet och kvalet mellan Heydi K11 Xtra och Heydi Special. Har för mig att någon gav mig rådet att köra på Special, kan ha varit representanten från Heydi, så kanske får det bli det. Sen kan man ju alltid slamma på med K11 Xtra efteråt.

Ja, där är jag just nu. Så fortsättning följer...:thinking:

• Vy ovanifrån på ett pågående byggprojekt med slammat berg och armerade skikt nära en träkonstruktion, och en persons fötter synliga.
    Skapa konto
  • Graf över luftfuktighet och temperatur i källare från Telldus-appen som visar en svagt nedåtgående trend över en månad.
    Skapa konto
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Har du någon sorts uppdatering på detta? Skulle vara intressant att se om det fungerar.

• Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
L lackmus skrev:
Jag är inte klar ännu, men har för två veckor sedan tätat utifrån, se bild. Jag har slammat på 4 ggr med Heydi K11 Xtra, efter att ha armerat med ca 150 iborrade franska skruv och putsat mot väggen med vattentätt cementbruk A (Weberbruk faktiskt, det är ju så hinmla ont om Heydi-produkter i Sverige). Armeringen var för att säkerställa att det skulle bita ordentligt mot berget, och inte frysa loss inom några år. Framtiden får utvisa om det funkar att armera så. Var en riktigt kletig sörja det där K11 Xtra.

Just nu följer jag med spänning fukthalterna i källaren. Tycker mig se en nedåtgående trend på fuktmätarsystemet (Telldus), se bild. På två veckor sen detta gjordes så har fukthalten sjunkit i medeltal 2-3%, med oförändrat körschema på avfuktaren (8 tim/dygn, därav den taggiga kurvan). Ingen jättekraftig trend direkt. Det har även varit väldigt torrt ute. Så än så länge är det för tidigt att säga hur stor skillnaden är. Men något säger mig att om det gör skillnad så tar det nog veckovis, kanske månader, att torka ut ordentligt under det jag nu har slammat igen, i alla sprickor mm.

Nästa steg är att täta från insidan också, men jag ville vänta och se hur utsidans tätning påverkade. FÖr insidan är jag i valet och kvalet mellan Heydi K11 Xtra och Heydi Special. Har för mig att någon gav mig rådet att köra på Special, kan ha varit representanten från Heydi, så kanske får det bli det. Sen kan man ju alltid slamma på med K11 Xtra efteråt.

Ja, där är jag just nu. Så fortsättning följer...:thinking:
Intressant! Hur har det fungerat över tid?

Projektet pågår fortfarande, ett år senare. Summa summarum kan man väl säga att Heydi-produkterna inte riktigt håller vad de lovar, ännu. Jag tätade både utvändigt och invändigt med Heydi K11 Xtra (3 lager slamning) och invändigt även med Heydi Special (tre sorters medel). Men vattentrycket har hittills tryckt igenom vad jag än tätat med. Kan iofs vara att det kommer från sprickor under hålorna, men jag är inte säker. Att täta fukt från insidan har visat sig vara inte särskilt enkelt. Heydi-reklamen om att man inte ens behöver dränera är ju så käck, men de översäljer är min slutsats. Till slut fick jag gjuta igen hålorna på utsidan med helt vanlig grovbetong. Jag armerade som sjutton, och gjöt även in svällband, efter råd från Oskar Esping, betongexpert. Samt vibrerade med betongvibrator, den billigaste från Jula (funkade skitbra). Detta verkar ha minskat fukten i källaren, men det var för bara 2,5 veckor sen, så det är alldeles för tidigt att säga slutligt ännu.

Jag kommer fortsätta täta på insidan. Heydi Special känns lite väl primitivt, det lyckas inte stoppa rinnande vatten. Man ska ta lite pulver i handen och lägga emot där fukten tränger in, men fukten bara fuktar ner allt pulver, så idén är bra men i praktiken funkar det sådär. Så nästa steg är att testa Sika-2 blandat med Portlandcement. Det härdar på 15-30 sekunder, och då kan jag göra en liten cementboll som jag trycker på där det sipprar vatten. Vattnet sipprar i mikrokanaler igenom alla former av betong jag hittills försökt gjuta på på insidan. Innan det hunnit härda så har det bildats en liten kanal som det sen fortsätter sippra igenom.

Så otroligt många olika saker jag prövat för att få det att bli torrt i källaren, och ändå är det inte torrt. Dränerat, grävt, slammat, gjutit, vattenstopp, osv. Men det är absolut mycket torrare än innan detta projekt startade. Så det går åt rätt håll. Hoppas återkomma med ett slutligt positivt resultat, att det inte sipprar in vatten som ställer sig som pölar på källargolvet, men där är jag inte ännu.

Däremot har jag lärt mig sjukt mycket om betong. Spännande! En märklig sak är att ingen skriver om Sika-2, som verkar vara en väldigt spännande produkt. Tänk dig betong som härdar på under en minut. Rätt coolt i sig. Jag får återkomma med om det också fungerar för att täta vatten som sipprar genom betongen. Sjukt ändå att vatten trycker sig igenom betong som sägs vara vattentät. Droppar bildas medan man tittar.

En annan produkt jag prövat förresten är Weber Cementbruk A med vattentätare (flaska). Det har jag använt på utsidan. Det skulle kunna funka även på insidan. Har inte kommit så långt ännu. Får väl se om Sika-2 inte funkar.

Ja, "vattentät" betong, det kan man nog skriva en avhandling om. Mycket snack, mindre välfungerande i praktiken.

• Gilla
Johannes12 och 1 till
  • Laddar…
Höll på med samma sak i många år, muren fick jag tät med kallasfalt, men berget var omöjligt.
Blåste ur alla sprickor med tryckluft, vattnade berget med Sika vattenstopper. Höll några månader, sen kom vattnet upp igen.

• Gilla
Johannes12 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Höll på med samma sak i många år, muren fick jag tät med kallasfalt, men berget var omöjligt.
Blåste ur alla sprickor med tryckluft, vattnade berget med Sika vattenstopper. Höll några månader, sen kom vattnet upp igen.
Intressant. Berätta gärna mer om dina erfarenheter. Jag tror kanske en faktor är hur berget ser ut på insidan. Hur uppsprucket det är. Det är inte särskilt många ställen kvar att täta på insidan nu hos mig. Mängden vatten som ställer sig på golvet är nu väldigt liten, jämfört med tidigare. Jag har också funderat på att lägga på ett rätt ordentligt lager med byggcement A på insidan. Över stora delar av berget. Med armering o bultar in i berget. Är dock rädd för att det kanske blir alltför tätt.

Vad gjorde du istället när Sika inte funkade? Levde vidare med fuktig källare?

Hade ingen källare, utan en krypgrund 80-170 cm med rent berg under hela huset.
Det hade varit pölar i berget sen huset byggdes -66 utan att det tagit nån skada, allt trä såg ut som nytt,,så det fick bero.
Höll väl mest på för att man var nyfiken på om det gick att få tätt.
Hade väl nån tanke på att borra/spräcka ett dike, dräneringsslang, fylla med singel, sen plast o betong över.

• Gilla
lackmus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.