1 984 läst ·
35 svar
2k läst
35 svar
Hur gör jag ett vattensystem i sommarstugan där jag renar sjövatten?
Sida 1 av 3
Hej alla klyftiga sommarstugeägare.
Jag har en sommarstuga vid en sjö. Vi har el, men inget kommunalt vatten/avlopp. Tidigare har vi haft en vattenrenare som använde omvänd osmos, en RO 400 från Electrolux. -Köpt ca 1996. Den fungerade bra till dricksvatten, men den renade bara 1-2 liter i minuten. Dessutom var det rätt mycket underhåll och konservering över vintern. Man behövde en konservertingvätska som Electrolux tog ohemult mycket betalt för. -Det hade varit billigare att köpa sprit på Systemet!
RO 400an har gett upp och vi gör nu en större renovering av stugan. Jag tänker mig ett nytt vattenreningssystem, kanske är omvänd osmos fortfarande det bästa alternativet för att få bra vattenkvalitet, men det funkar inte med 1-2 liter i minuten, i korta stunder, tex vid dusch eller om man skall fylla en diskho. Någon som har en bra lösning på detta? Kanske omvänd osmos och en tank med renvatten "efter" vattenrenaren där man samlar renat vatten för att använda när det behövs? Någon som testat en sån lösning, eller har ni något annat förslag?
Tacksam för hjälp och tips
Hälsningar Ulf
Jag har en sommarstuga vid en sjö. Vi har el, men inget kommunalt vatten/avlopp. Tidigare har vi haft en vattenrenare som använde omvänd osmos, en RO 400 från Electrolux. -Köpt ca 1996. Den fungerade bra till dricksvatten, men den renade bara 1-2 liter i minuten. Dessutom var det rätt mycket underhåll och konservering över vintern. Man behövde en konservertingvätska som Electrolux tog ohemult mycket betalt för. -Det hade varit billigare att köpa sprit på Systemet!
RO 400an har gett upp och vi gör nu en större renovering av stugan. Jag tänker mig ett nytt vattenreningssystem, kanske är omvänd osmos fortfarande det bästa alternativet för att få bra vattenkvalitet, men det funkar inte med 1-2 liter i minuten, i korta stunder, tex vid dusch eller om man skall fylla en diskho. Någon som har en bra lösning på detta? Kanske omvänd osmos och en tank med renvatten "efter" vattenrenaren där man samlar renat vatten för att använda när det behövs? Någon som testat en sån lösning, eller har ni något annat förslag?
Tacksam för hjälp och tips
Hälsningar Ulf
Vad du behöver för reningslösning beror ju helt och hållet på vad du har för vatten. Har du ett vattenprov?
Sjövatten=ytvatten= mjukt, ev humus och missfärgning. Men det kan ju vara annat knas i också tex bakterier och virus.
Sjövatten=ytvatten= mjukt, ev humus och missfärgning. Men det kan ju vara annat knas i också tex bakterier och virus.
Har inte vattenprov. Men det är ytvatten. Max 50cm under ytan. Det är humus och brunt. -Torkar man sig med en vit handduk efter bad blir den brun. Man får räkna med att det finns i vart fall baktierier också. Jag vet ju att omvänd osmos gör jobbet, men behöver tips på hur jag för till ett robust system där man inte står utan vatten om man behöver mer än någon liter i minuten.Dalbotant skrev:
-Tack för att du engagerar dig!
Omvänd osmos behövs ju bara om du ska dricka vattnet. För tvätt, disk och dusch skulle jag rekommendera någon form av filterlösning som lär ha betydligt bättre kapacitet än en RO-anläggning. Du kan ju fortfarande ha en RO-anläggning för dricksvatten.
Det vore sannolikt också enklare om du inte tog in ytvatten. Kan du få ner vattenintaget på större djup (men inte på botten)?
Det vore sannolikt också enklare om du inte tog in ytvatten. Kan du få ner vattenintaget på större djup (men inte på botten)?
Tack för inspel. Det är rätt grunt utanför vår brygga, så det blir nog ca 50cm under ytan, annars blir det för nära botten. Tidigare har vi kört disk osv. med filtrerat sjövatten och dricksvatten med den gamla RO-anläggningen, tills den gav upp. Sedan har vi kört dunkar. Jag hoppas att hitta en lösning för allt vatten i huset, som man kan dricka och även diska/tvätta i.tommib skrev:
Omvänd osmos behövs ju bara om du ska dricka vattnet. För tvätt, disk och dusch skulle jag rekommendera någon form av filterlösning som lär ha betydligt bättre kapacitet än en RO-anläggning. Du kan ju fortfarande ha en RO-anläggning för dricksvatten.
Stor RO anläggning? Stort vanligt filter? Stort filter följt av RO för dricksvatten?
Vi har några filter som rensar bort alla partiklar ur vattnet. Det är mer smuts än man tror i brunnsvatten.
Vi har några filter som rensar bort alla partiklar ur vattnet. Det är mer smuts än man tror i brunnsvatten.
Alltså, om jag har en tank med renvatten efter RO-anläggningen tror jag inte den behöver vara så stor. En RO-anläggnning som producerar 1-2 l i minuter som fyller tanken bör vara nog.H HenrikHuslöse skrev:
Vad du menar bmed stort filter innan RO-anläggningen vet jag inte. I den tidigare lösning en har vi haft ett enkelt partikelfilter innan RO-anläggningen och vatten till disk/tvätt
Vår brygga är ca 8-10 m och där ute, där vi tar vattnet är det ca 120cm. Vi tar vatten där ute, ca mitt emellan yta och botten.tommib skrev:
Det är klart att man skulle kunna lägga en längre slang på botten och i änden ha någon ställning så insuget inte ligger på botten. Men jag har svårt att se att det skulle göra någon skillnad. Det är en hummussjö och vi kommer att behöva rena vattnet hur som.
Verkar rimligt.U Ulf_i_Mölndal skrev:
Ja, precis. Partikelfilter kan vara ganska effektiva. Jag tror vårt tar allt ner till en mikrometers storlek. Som jag förstår det fungerar RO bättre ju renare vatten man utgår ifrån.U Ulf_i_Mölndal skrev:
.
Det vanliga är väl att man har en vinkel med tyngd så att den lägger sig på botten och sen en eller ett par meter insugsslang med flytkropp så den flyter upp.U Ulf_i_Mölndal skrev:Vår brygga är ca 8-10 m och där ute, där vi tar vattnet är det ca 120cm. Vi tar vatten där ute, ca mitt emellan yta och botten.
Det är klart att man skulle kunna lägga en längre slang på botten och i änden ha någon ställning så insuget inte ligger på botten. Men jag har svårt att se att det skulle göra någon skillnad. Det är en hummussjö och vi kommer att behöva rena vattnet hur som.
Om sjön är så rik på humus så hjälper det kanske inte ändå, då är det sandfilter som funkar.
Aha, så ditt förslag är ett bra partikelfilter för allt vatten utom just att dricka och sedan en "liten" RO- anläggning där man renar det filtrerade vattnet ytterligare? Då kan man skippa den där mellantanken jag funderat på med RO-renat vatten. Det enda "probelmet" är att få folk, som gäster att fatta man man inte skall dricka vattnet i tex. kranar i kök och badrum.H HenrikHuslöse skrev: