Ja, "V" betyder "Ventil, så vad hade du förväntat dig att hitta?
Kolla vart grannarnas ventiler är placerade i förhållande till tomter/hus och se om du hittar någon extra som skulle kunna gå till din tomt.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, "V" betyder "Ventil, så vad hade du förväntat dig att hitta?
Kolla vart grannarnas ventiler är placerade i förhållande till tomter/hus och se om du hittar någon extra som skulle kunna gå till din tomt.
Där är inga extra ventiler i gatan om det är det du menar.
 
Ok. Då återstår bara att gräva upp röret.
 
useless useless skrev:
Ok. Då återstår bara att gräva upp röret.
Har grävt en bit nu. Till en början gick den rakt mot ”V” locket, då va jag ca 7 meter från locket. Då börjar den svänga av in mot gräsmattan och gå djupare från ca 10 cm till 20 cm. Håller för idag nu men undrar om detta är en tjuvkoppling egentligen? Frågan kvarstår ju varför det inte är något vatten i slangen.
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
P
Spännande.....
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Testa att begära utdrag ur VA-kartan från kommunen. Det ska inte vara några problem att få för en enskild fastighet och lite till. Då kan du se hur ledningarna i gatan går och var servisventilerna sitter, hur många det finns etc. Hur ledningarna går inne på din tomt vet nog inte kommunen dock 🙂
 
Hur gick det?
 
Ja det här var ju verkligen spännande 🧐
 
T Trollskidan skrev:
Hur gick det?
Följde slangen när den svängde in mot gräsmattan. Plötsligt går den rakt neråt. Följer den ca 1,5 m ner men det är lerigt och mycket sten så avvaktar. Kollar ritningarna var vårt vatten från gatan går in i huset och mycket riktigt går vattenledningarna ungefär på samma ställe där slangen går rakt nedåt.
Tar in schakt och vvs som gräver och kopplar bort slangen från vattenledningarna. Alltså var det en tjuvkoppling. Att det inte kom något vatten beror mest troligt på att det frusit sönder någonstans.
 
  • Gilla
Anonymiserad 611275 och 1 till
  • Laddar…
Ahh så kopplat på ledningen till din fastigheten men innan vattenmätaren. En klassiker.😆
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.