6 682 läst ·
54 svar
7k läst
54 svar
Vattenslang som sticker upp ur marken
Har ringt tidigare ägare som är ägare #2 av huset. Dem säger att slangen är kopplad ”olagligt” till kommunens vatten. Är detta möjligt då det nu inte kommer något vatten i slangen? Borde det inte vara ett väldigt högt tryck? Känns även konstigt att detta inte skulle ha kommit fram till kommunen på då 60 år som slangen har varit i marken.
Så den skulle kunna vara tjuvkopplad en gång i tiden? Rabatten som slangen sticker upp ur är ca 1 meter från husets vattenutkast så det vore ju konstigt att dra en slang genom hela trädgården med samma vatten som husets vanliga utkast.
Har väldigt dålig koll på detta men det konstiga är ju att det inte kommer något vatten längre. Jag kan inte hitta någon kran som vi skulle ha kunnat komma åt som har stängt vattnet. Finns det något sätt att få reda på om den är kopplad till kommunens vatten?P PappasHammare skrev:
Ingen granne som har kran Finns de någon kran i marken någonstans, hos en granne?K Kallekålrot skrev:
Gjordes mycket konstigt förr, men då var de normalt.
useless skrev:
Varför skulle det vara det? Om slangen är kopplad före eller efter din vattenmätare har marginell inverkan
useless skrev:
useless skrev:
Har dålig koll på detta. Om den är tjuvkopplad är den kopplad i gatan då? Och om den är tjuvkopplad är det väl konstigt att det helt plötsligt slutar komma vatten? Har slangen gått sönder så borde väl vi märkt att det vattnet tar sig ut i gräsmattan?useless skrev:
Det borde inte gå någon slang från stammen i gatan utan avstängningsmöjlighet.
Det kan t ex vara en extra vattenservis för att man från början hade planer på två fastigheter med varsitt bostadshus där ditt hus ligger?
Varför det slutat funka vet jag inte, men det kan ju t ex vara i samband med nåt mätarbyte (hos er eller någon närliggande granne?) som man hittade en extra servisentil som man inte visste vad den gick till och provade att stänga av den?
Det kan t ex vara en extra vattenservis för att man från början hade planer på två fastigheter med varsitt bostadshus där ditt hus ligger?
Varför det slutat funka vet jag inte, men det kan ju t ex vara i samband med nåt mätarbyte (hos er eller någon närliggande granne?) som man hittade en extra servisentil som man inte visste vad den gick till och provade att stänga av den?
Dem har kollat spillvattenledningar i området för att se så det inte är felkopplat till kommunens ledningar då spillvattnet har belastat kommunens ledningar för mycket. När dem kollade vårt hus (innan vi flyttade in) så har det inte varit några konstigheter förutom stupröret från carporten. Där kunde inte kommunen se vart det leder någonstans.R roli skrev:
Grannen mittemot har fått gräva för att koppla om sina spillvattenledningar. Det har ju dock inte grävts i gatan vad jag vet. Har bott här en månad nu då detta har ju skett innan vi flyttade in.useless skrev:
Det borde inte gå någon slang från stammen i gatan utan avstängningsmöjlighet.
Det kan t ex vara en extra vattenservis för att man från början hade planer på två fastigheter med varsitt bostadshus där ditt hus ligger?
Varför det slutat funka vet jag inte, men det kan ju t ex vara i samband med nåt mätarbyte (hos er eller någon närliggande granne?) som man hittade en extra servisentil som man inte visste vad den gick till och provade att stänga av den?
I samband med grävningen gjordes säkert en utsättning av ledningarna och då kanske kommunen passade på att se över ventilerna i området för att säkerställa att det går att stänga av vattnet om grannen råkar gräva av något?