9 437 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Vattenskador i bostadsrätt orsakade av annan
I ämnet indirekt betala så är föreningens självrisk ofta väldigt hög, vi har 2 basbelopp, vid skador under 100.000:- är det ingen ide att blanda in FB.
Nu är väl det inte aktuellt i detta fall, men bra att veta om man bor i BR.
Nu är väl det inte aktuellt i detta fall, men bra att veta om man bor i BR.
Den enda skillnaden mot andra boendeformer är ju den fysiska närheten till kringliggande lägenheter.Huddingebo skrev:
Annars är det ju samma sak om t.ex. grannens träd blåser ner över ditt hus eller om grannen "råkar" elda upp radhuslängan.
Träd som faller in på annans hus måste ju ändå vara otroligt ovanligt.C cpalm skrev:
Har aldrig ens hört talas om det.
Vattenskador som drabbar grannars lägenheter hör man ju om ganska ofta här och på andra ställen.
Det jag försöker säga är att juridiken i princip är densamma oavsett upplåtelseform.Huddingebo skrev:
Men du kanske menade att du är glad att du bor i ett fristående hus med säkerhetsavstånd till grannen?
Annars existerar det ju såväl fristående bostadsrätter som sammanbyggda hus med andra upplåtelseformer.
Jo försäkringar är avsedda att täcka och ersätta det ekonomiska värdet av det försäkrade. Det är liksom hela poängen. Hur det försäkrade värderas fastställs i försäkringsvillkoren.krillek skrev:
Specificerar villkoren att det skall göras avdrag i vissa fall innebär det att värdet har sjunkit och avdraget krävs för att ersättningen skall motsvara/spegla värdet.
Försäkringen ersätter inte affektionsvärdet utan bara ekonomiskt värde. Man kan tycka att något är i skick som nytt samtidigt som det ekonomiska värdet är noll.
Det normala är att såväl BRF som bostadsrättshavare har en försäkring som täcker sådant här. Bor man i bostadsrätt bör man skaffa en sådan försäkring. Det är ett litet billigt tillägg till hemförsäkringen.Isakare skrev:
BRFns försäkring täcker skadan med hög självrisk och bostadsrättshavarens försäkring täcker den höga självrisken. Ganska enkelt egentligen.
O skrev:
Jo försäkringar är avsedda att täcka och ersätta det ekonomiska värdet av det försäkrade. Det är liksom hela poängen. Hur det försäkrade värderas fastställs i försäkringsvillkoren.
Specificerar villkoren att det skall göras avdrag i vissa fall innebär det att värdet har sjunkit och avdraget krävs för att ersättningen skall motsvara/spegla värdet.
Försäkringen ersätter inte affektionsvärdet utan bara ekonomiskt värde. Man kan tycka att något är i skick som nytt samtidigt som det ekonomiska värdet är noll.
Samtidigt kan äldre saker ha ett högt värde.
Jag har en skivspelare som är ca 40år gammal och som säljs idag för minst 5000kr.
Vad får man för den?
Man borde ju få marknadsvärdet. Så gäller ju när det kommer till tex bilar.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Grannen ovanför mig orsakade en rejäl vattenskada i mitt kök och badrum där det var nödvändigt att byta väggen mellan kök och badrum samt alla köksskåpen. Det blev grannen som via sitt försäkringsbolag fick stå för allt.
Grannen hade bytt sitt kök och under tiden stängt av vattnet bara med kulventiler som fanns på hans ledningar (som finns på allas ledningar). Båda kulventilerna i hans kök läckte lite, bara droppade lite. Jag var i Japan i tre veckor så när jag kom hem var katastrofen total.
Hans försäkringsbolags representant ville att jag skulle renovera badrum och kök och undrade vilken prisnivå jag kunde tänka mig. Jag svarade noll kronor, varvid han sa att då kunde man bara renovera till tidigare befintligt skick. "Visst", svarade jag, "lycka till".
Det blev som sagt ny vägg mellan kök och badrum, befintligt skick var inte längre lagligt så det var nödvändigt att renovera så lagen uppfylldes, köksskåpen gick inte att hitta av den modell jag tidigare hade så det fick också bli helt nya köksskåp.
Jag lade inte ut en enda krona och behövde inte anlita mitt försäkringsbolag.
Grannen hade bytt sitt kök och under tiden stängt av vattnet bara med kulventiler som fanns på hans ledningar (som finns på allas ledningar). Båda kulventilerna i hans kök läckte lite, bara droppade lite. Jag var i Japan i tre veckor så när jag kom hem var katastrofen total.
Hans försäkringsbolags representant ville att jag skulle renovera badrum och kök och undrade vilken prisnivå jag kunde tänka mig. Jag svarade noll kronor, varvid han sa att då kunde man bara renovera till tidigare befintligt skick. "Visst", svarade jag, "lycka till".
Det blev som sagt ny vägg mellan kök och badrum, befintligt skick var inte längre lagligt så det var nödvändigt att renovera så lagen uppfylldes, köksskåpen gick inte att hitta av den modell jag tidigare hade så det fick också bli helt nya köksskåp.
Jag lade inte ut en enda krona och behövde inte anlita mitt försäkringsbolag.
Redigerat:
Varsågod, är är tramset:krillek skrev:
Försäkringen speglar alltid det ekonomiska värdet. Anser du att det "är som nytt" bedömer försäkringsbolaget din åsikt som trams i och med att de inte håller med.krillek skrev:
Absolut. Det är ett elände att hålla reda på.Huddingebo skrev:
Man får helt enkelt välja en försäkring som har passande villkor. Det går i princip att försäkra allt. Om normala skivspelare värderas till noll (0) är standaredpremien anpassad till det. Har man ett vettigt försäkringsbolag kan man alltid lägga till info om sådana här objekt så de blir försäkrade. eller teckna en tilläggsförsäkring.
När det kommer till bilar gäller att premien sätts i förhållande till bilens värde. Det gäller alla sakförsäkringar.
Det är alltid jobbigt när man upptäcker att det man har faktiskt är värt så mycket att försäkringen inte täcker värdet. När det gäller alla försäkringar inkl hemförsäkringar är de anpassade att täcka ett visst värde. Visar det sig att man är underförsäkrad kan man inte räkna med full ersättning.
Så har man högtalare värda 100000kr/st till musikanläggningen kan det vara lämpligt att ta ett snack med försäkringsbolaget.
Hur är det med de inblandade hantverkarnas "yrkesbevis" som Säker vatten, Tätskikt behörighet av något slag.krillek skrev:
Antag badrumsrenovering i en bostadsrätt som lett till diverse fuktskador i underliggande bostadrätter. Snabbt och kort förlopp i samband med att vattnet slogs på i det renoverade badrummet, så det är ingen tvekan om orsaken till skadorna.
Vad jag förstår är det oftast föreningens ansvar att riva, frilägga och torka ur samt återställa stomme, rör mm men frågan gäller återställandet av det som är bostadsrättshavarens ansvar, alltså ytskikt, synliga installationer mm.
Vilket är det normala förfarandet, att hantverkarens ansvarsförsäkring tar "hela smällen" eller är det så att berörda bostadsrätter kan tvingas ta del av kostnaden för att återställa de egna bostäderna med tanke på åldersavdrag på ytskikt självrisker o s v?
Har de lämnat erforderliga branch certifikat vid arbetena eller har man anlitat första bästa ( billigaste ) eller
Klicka här för att svara