Vi flyttade i vintras in i ett hus med ett gårdshus som vi inte brytt oss om att kolla upp förrän tidigare idag då vi sett det som ett extraprojekt.

Vid dagens inspektion rev jag bort en innervägg och då uppdagades en mycket rötskadad timmervägg.

Som framgår av bilderna så har jag huggit bort bitar av det ruttna och min fråga är vad ni tycker jag ska göra....?

Det är ruttet ca 5 cm in sedan ser det fräschare ut även om det är lite mjukt på ytan.

Måste jag byta ut allt timmer eller vad föreslår ni?

Huset ska enbart användas som gäststuga och förråd men det vore ju trevligt om det stod kvar i många år till om ni förstår vad jag menar.

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En timmervägg har rätt mycket reservkapacitet. Om halva stocken är frisk så räcker det oftast. Hugg bort det dåliga (som du redan gjort) och sula ditt nytt trä (googla halvsula). Om det är furutimmer är splinten väldigt ofta dålig fast kärnan är frisk.

Delar av timmerväggarna som är väldigt belastade kan man ha lite striktare krav på. Här ligger det närmare till hands att byta stockarna. En mellannivå kan vara att bulta på följare på sidorna av väggen för att stabilsera den. En rötskadad timmervägg har lätt för att börja kalva annars.

Jag skulle alltså hugga bort allt dåligt. Sen har du lite olika alternativ beroende på hur mycket som blir kvar av stocken:
1. Bara lite ytligt som var dåligt (några cm). Då skulle jag inte göra någonting. Resten av stocken räcker långt.
2. Om du tvingas hugga bort upp mot halva stocken skulle jag halvsula i nytt timmer. Åtminstone om det är på hyfsat vitala delar av stommen. På mindre noggranna delar går det också att låta vara.
3. Om stocken är dålig rakt igenom byter du ut hela stocken.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.